GM – Unde nu-i cap…

yukon11 GM   Unde nu i cap...M-am tot intrebat, de cand a inceput criza asta, cum a putut un constructor, pana nu demult cel mai mare din lume (adica GM) sa ajunga in situatia de a cersi ajutoare de la stat si sa ameninte cu falimentul. Adica ditamai corporatia, cu nu stiu cate departamente (dezvoltare, cercetare, sondare a pietei – cine stie cate or mai avea pe acolo) a fost prinsa pe picior gresit de o criza economica al carei efect trebuia, in mod normal trebuia, doar sa-i dea batai de cap, nicidecum s-o aduca la marginea falimentului.

yukon2 GM   Unde nu i cap...Raspunsul il poti ghici daca te uiti la ce ofera, la gama de produse. GM s-a comportat pur si simplu precum clientii sai. Aia care au consumat in draci, nu pe banii lor si care acum isi cedeaza casele bancilor pentru ca nu au de ales. Pentru acesti clienti GM a produs… ce au cerut. Fara sa se gandeasca ce va face daca posibilitatile acestora se vor diminua drastic. Fara sa ia in considerare o piata mai rationala, cu clienti (fortat) mai rationali. Sa vedem insa cat de rationale sunt “ultimele cuceriri ale tehnicii” – adica modele hibride, in viziunea GM.

Hibrizii sunt o solutie. Intermediara, dar care nu poate fi ocolita. Totul e sa o faci in mod rational, sa oferi niste avantaje, nu doar de dragul modei. Iar americanii au ajuns sa construiasca modele hibrid, doar pentru ca ceilalti o fac. Si nu ofera nimic, ba din contra, reprezinta un regres.

yukon3 GM   Unde nu i cap...Leftlanenews a testat modelul GMC Yukon Hybrid, un SUV pe care GM a montat un motor electric alimentat de baterii, acestea fiind la randul lor alimentate de motorul cu combustie interna – un V8 de 6 litri. O risipa inutila de cilindree care ar trebui sa fie contrabalansata de aportul motorului electric. Pe hartie, un consum mediu de 12 litri/100 km sa zicem ca nu suna foarte rau, avand in vedere dimesiunile motorului clasic. Dar in realitate situatia e alta. Redactorii Leftlanenews au obtinut un consum urban de 18 litri/100 km si unul combinat de 15 l/100 km. Ei spun ca si temperaturile scazute au influentat sensibil aceste valori si ca in conditiile unei clime constant calde, consumul ar fi mai mic. Totusi mai indoiesc ca ar putea ajunge la valoarea cu care se lauda GM. Cei care au facut testul au vorbit si cu utilizatorului unui Yukon normal, fara tehnologie hibrid, care a spus ca masina lui consuma cam 15,7 l/100 km, in modul combinat.

In situatia asta de ce sa cumperi un hibrid de genul Yukon? Ca sa platesti cateva mii de dolari in plus, ca sa ai costuri de intretinere mai mari? Ca sa ai senzatia ca salvezi planeta? Asta e genul de masina cu care incerci sa tentezi clientii pe o piata aflata la terapie intensiva?

GM n-ar trebui sa-si mai justifice esecurile prin criza economica? Nu am vazut in nici un comunicat oficial sa scrie negru pe alb ca vina este in primul rand a lor.

Despre autor

Jurnalist auto, 11 ani de experienta in presa scrisa, TV si online. Fondator al blogului Motorstory.ro, in 2008.