Cat de departe sunt masinile electrice?

Inca de la inceputurile automobilului s-au facut masini electrice. Nu aveau nici o sansa in fata celor conventionale, dar au existat incercari. Dupa care toata lumea a lasat-o balta. Petrolul curgea in rauri, pretul combustibilului era foarte mic, asa ca s-a mers pe dezvoltarea motoarelor cu combustie interna. Americanii chiar si-au permis sa faca doar motoare mari, uriase din punct de vedere al capacitatii cilindrice, fara nici o grija referitoare la consum. De ce si-ar fi facut cand benzina avea atunci pretul apei plate?

Lucrurile s-au schimbat mult intre timp si mai ales in ultimii ani. Se vorbeste tot mai mult de masinile electrice, care sa reduca poluarea si dependenta de petrol. In ultimul an s-a reluat parca si mai asiduu cursa catre “masina electrica” de masa, motivatia fiind – desigur – criza economica. Nu cred in teoria conspiratiei. Nu cred ca exista o forta (petroliera) care impiedica dezvoltarea masinilor electrice. Pur si simplu nu s-a ajuns acolo, la nivelul la care o masina electrica sa vina cu avantaje reale in fata uneia cu motorizare clasica.

Acum, toata lumea anunta modele electrice. BMW, Mercedes, Volvo, Mini, producatorii de serie mare, chiar si chinezii. Toate sunt concepte sau utilizate in anumite zone, mai mult ca experiment. Nici unul dintre acesti producatori nu mai spune ca le vom vedea in serie “in viitor”. Toti spun acum ca le vom avea pe piata “in cativa ani”. Renault arata chiar si gama lor de masini electrice accesibile, pe care o vom avea la dispozitie peste 9 sute si ceva de zile.

Portretul robot al masinii electrice
La acest moment, daca citesti descrierea unui model electric, e ca si cum ai citi descrierea tuturor masinilor de acest gen, indiferent de producator. Avem asa: motor electric, baterii, autonomie de 150 km, mai rar peste 200 km, acceleratie 0 – 100 km/h buna, viteza maxima sub 200 km/h (uneori limitata la 120-130 km/h), timp de incarcare la o priza nornala intre 6 si 8 ore. La nivelul asta  sunt toate masinile electrice pe care le pot scoate pe piata, acum, producatorii. De ce nu o fac? Pentru ca n-ar vinde nimic.

Motive pentru care masinile electrice nu sunt viabile acum si nici peste 10, 20 ani

  • Pretul – La actualul nivel de dezvoltare a tehnologiei pentru masinile electrice, pretul uneia care ar ajunge in showroom-uri ar speria cam orice client. Tehnologia este inca prea scumpa, iar oamenii n-au nimic impotriva sa nu mai polueze. Dar, in primul rand, oamenii se gandesc la o masina electrica ca la una care ar trebui sa le genereze o economie substantiala in utilizare. Si chiar nu-i incalzeste cu nimic faptul ca nu mai platesc benzina, daca ei sunt nevoiti sa o plateasca cu de 3 ori pretul aceluiasi model cu propulsie clasica.
  • Autonomia – Este cea mai mare problema a masinilor electrice. Clientul nu se simte deloc bine stiind ca masina lui se opreste dupa 150 de kilometri, iar producatorii n-au demonstrat ca pot face o masina lectrica care sa functioneze fara alimentare cam 500-600 km cat e autonomia unei masini normale in ziua de azi. Nimeni nu vrea constrangerea asta. Bun, stiu ca in mod normal fac 100 km pe zi, dar daca se iveste ceva si trebuie sa fac 300 km? In plus, de ce sa iau o masina electrica cu care ma pot deplasa doar in oras?
  • Alimentarea – E strans legata de autonomie. Ok, daca am la dispozitie doar 130 kilometri, macar sa pot alimenta. Dar sincer, intre 6 si 8 ore cat dureaza o incarcare completa a bateriilor ma limiteaza la o alimenta masina noaptea. Si nu e bine. In plus, unde alimentam? Majoritatea oamenilor traiesc la bloc. Chiar ne vedem cu 5 prelungitoare pe geam, incurcate cu ale vecinilor, ca sa incarcam masina in parcare? Nu prea.
  • Infrastructura speciala inexistenta – Renault si alti constructori se bazeaza pe crearea unei retele de statii de incarcare. Ar insemna sa avem o retea mai extinsa decat este cea de benzinarii, daca tinem cont de autonomia redusa. Sincer, chiar si in tarile dezvoltate, in cat timp s-ar putea face asta? Si cu ce costuri? Nu mai vorbesc de Romania, unde nu suntem in stare sa facem 50 km de autostrada pe an. Noi speram ca macar peste 50 de ani sa avem ceea ce se cheama “retea” de autostrazi! Cine crede, sincer, ca am putea dezvolta o retea de incarcare pentru masinile electrice in 20 de ani?
  • Neincrederea oamenilor – Clientii stiu la ce sa se astepte de la o masina cu motor clasic. Stiu costurile, stiu durata de utilizare. Despre aspectele acestea nu stiu nimic in cazul unei masini electrice. Cat tin bateriile, costurile de reparatie ale celorlalte componente etc. Cativa constructori spun ca, la momentul actual, exista baterii cu durata de utilizare de aproximativ 100.000 km sau peste. N-am auzit insa se se vehiculeze  un pret pentru bateriile astea. Sunt speciale si costa mult.

Oamenii vor raporta performantele si costurile unei masini electrice la cele ale unei masini normale. Pana cand masina electrica nu va afisa aceleasi cifre cu una normala, in conditiile in care este cel mult la pret egal, nu va fi deloc atractiva.

Sa mai spun de perceptia in randul tinerilor? O masina cu motor “clasic” iti trezeste anumite trairi. Pe care nu vrei sa le pierzi conducand o masina care iti “taie” jumatate din ele. Masinile electrice nu au cutie de viteze in adevaratul sens al cuvantului – sunt in “priza” directa. Asa ca dispare placerea unei cutii manuale. Si placerea sunetului unui motor turat la 6.000 rpm. Am condus recent Mitsubishi iMIEV – se aude ca un troleibuz in plecare. Cati tineri (pasionati de masini) care au cunoscut o masina cu motor clasic si cutie manuala ar renunta la placerile astea?

Nu cred ca masina electrica de volum (despre ea vorbim, nu despre exceptii precum Tesla) va fi o alternativa reala in 20 de ani. Poate nici peste mai mult timp. Si inca ceva – nimeni nu a “omorat” masina electrica. Pur si simplu nu a fost si nici nu este gata sa iasa in lume.

Despre autor

Jurnalist auto, 11 ani de experienta in presa scrisa, TV si online. Fondator al blogului Motorstory.ro, in 2008.