Doua premiere: Masina electrica si volan pe dreapta

Premierele sunt la nivel personal. Vineri am condus pentru prima data o masina cu propulsie electrica, care avea si volanul pe dreapta.

Ca multi pasionati de masini, privesc circumspect masinile electrice. Se spune ca inima unei masini este motorul. Pentru mine ar suna asa – motorul cu ardere interna. Imi dau seama de necesitatea industriei de masini de a reduce mult nivelul de poluare al masinilor. Dar nu cred ca s-a ajuns la capatul dezvoltarii motoarelor clasice in asa fel incat sa polueze din ce in ce mai putin. Totusi, merita sa vedem progresele facute cu propulsia electrica.

Mitsubishi a adus in Romania modelul (prototip) i MIEV, iar vineri am fost invitat la un test, in incinta Politehnicii. Test a mult spus, pentru ca am mers, cred eu, circa 300 de metri cu masina. Mers cu grija, insotit, pentru ca valoarea masinii e usor… inestimabila, dupa spusele celor de la M Car Trading.

iMIEV Doua premiere: Masina electrica si volan pe dreapta

Mitsubishi i-MIEV

Deci am condus putin, dar totusi o masina electrica. Care porneste ca una clasica, rasucind o cheie de contact, dar fara nici o reactie. Nici un sunet, nici o vibratie a unui motor care se trezeste. Doar mesajul “Ready”. Senzatia e ciudata, cu atat mai mult cu cat la plecare e iarasi liniste. Doar un usor zgomot ca al unui troleibuz care pleaca de pe loc. In mers nu se aud decat anvelopele si eventual compresorul de aer conditionat, asa ca masina sta foarte bine la capitolul silentiozitate. Prea bine, avand in vedere ca foarte multi pietoni nu aud nimic si ca urmare nu se feresc. Acceleratie normala, de masina de oras, dar fara socuri de schimbare a treptelor, motorul fiind “pe direct”. Asa ca mi-am dat seama… la masinile electrice nu poate exista nici macar satisfactia unei cutii manuale. La naiba, nu te poti bucura de transmisie in nici un fel.

Masina se incarca complet in cam 7 ore si are o autonomie de 160 km. Destul pentru o zi de alergat prin oras, dar putin daca te gandesti ca esti totusi limitat. Nu poti pleca oricat, oriunde.

Nu-mi place ideea. Nu simti in nici un fel placere cand conduci o asa masina. E doar un mijloc de transport. Nu-mi imaginez cum poti conduce din placere  o masina electrica. Si ma gandesc ca eu am condus o masina mica, de oras, de la care oricum nu asteptam sunete si acceleratii “razboinice”, chiar de-ar fi fost pe benzina. Dar cum o fi sa conduci o Tesla Roadster?! Te poti tine dupa un Ferrari 430 pana la 100 km/h, dar nu auzi nimic. Ferrari-ul ala “vorbeste” cu tine tot timpul, in timp de Tesla nu comunica nimic. Nu da senzatia de efort, doar te duce la viteza aia. E ca si cum te-ai uita la o cursa de masini in care nimeni nu are voie sa depaseasca pe nimeni.

O alta chestie…prima masina cu volan pe dreapta pe care o conduc. Nu-i greu, dar trebuie sa te obisnuiesti. Cum Mitsubishi i-MIEV avea un selector si atat, nu stiu cum e sa schimbi vitezele cu stanga. Presupun ca incomod la inceput. La fel, comenzile de semnalizare/lumini si stergatoare sunt inversate. Si cel mai nasol…am incercat sa merg cu i-MIEV printre jaloane. Nu merge..ma loveam mereu cu cotul drept de portiera. Trebuie sa-ti controlezi miscarile si sa inveti altele.

Cam asta fu… si mai trebuie sa spun ca, la final, am mai facut o declaratie (interioara) de dragoste masinilor cu motoare normale. Alea care urla cand accelerezi, alea pe care le simti vibrand prin volan si pedale cand le duci la 5-6.000 rpm. Alea de care n-o sa ma pot desparti niciodata.

Despre autor

Jurnalist auto, 11 ani de experienta in presa scrisa, TV si online. Fondator al blogului Motorstory.ro, in 2008.