Idei pentru tuning de bun gust

Sunt reticent vis-a-vis de tuning. Si asta doar pentru ca nu-mi place ceea ce vad zi de zi. Nu-mi place ceea ce inteleg majoritatea prin tuning si cum inteleg sa-si faca masina mai speciala. Tuning-ul inseamna personalizare, dar multi au uitat asta si o transforma in show-off.

Cand iti personalizezi masina, trebuie sa tii cont de doua aspecte. (1) De tine, ca om, de ceea ce te reprezinta si (2) ceea ce multi ignora cu desavarsire, de masina ta. Un tuning de bun gust, care sa fie apreciat, tine de cum mixezi aceste doua aspecte.

Cand cumperi o masina noua si iti e clar ca vrei sa-i faci ceva dupa, uita-te cu atentie si la oferta importatorului. Sunt cativa care ofera propriile kituri de exterior (in special pentru hatch-uri). E foarte posibil sa nu-ti placa sau sa consideri ca este prea scump. Si cam asa si este. Avantajele ar fi ca iti sunt montate profesionist si intra in garantia masinii.

Majoritatea cumpara masina stock si apoi incep cautarile in piata aftermarket. Primele pe lista sunt jantele. Unele din aliaj usor care sa arate cat mai bine pe masina. Si care sa nu depaseasca dimesiunile maxime trecute in talon, pentru ca altfel Politia are ceva de spus si sistemul de directie al masinii la fel. Moda actuala recomanda jantele negre sau pe fond inchis, dar asta depinde mult si de culoarea masinii. Este obligatoriu sa pastrezi jantele de tabla sau sa te dotezi cu unele, pentru sezonul rece cand incalti masina cu pneuri de iarna. Jantele din aliaj usor trebuie protejate, dar  in nici un caz asa.

ssts 796601 Idei pentru tuning de bun gust

Pe langa jante, trebuie si o toba de esapament mai sportiva. Aici este mult de discutat. Sunt foarte multe modele, de la foarte multi producatori. Alegi ce-ti place, dar trebuie sa tii cont de cateva lucruri daca nu vrei sa cazi in penibil. Nu-ti pune o toba care sa urle asurzitor chiar daca motorul este la 2.000 rpm. Multora le place sa atraga atentia prin zgomot si trec imediat in categoria cocalari. Degeaba urla esapamentul, daca este evident pentru toata lumea ca sub capota se chinuie un motor mic. Trebuie si aici un echilibru. Sunetul strident e de prost gust, la fel si faptul ca nu-ti pasa cand pornesc toate alarmele masinilor pe langa care treci. Un sunet mai gros, discret, este mult mai indicat.

De asemenea, trebuie ca teava de espament sa fie integrata in spoiler. Fie intr-o decupatura facuta cu atentie, fie montata putin mai jos de marginea spoilerului. Strici tot daca teava se atinge de spoiler si iti arde vopseaua in zona respectiva. Strici tot si daca iti pui 4 tevi de esapament pe un Chevrolet Kalos. Doua, patru tevi de esapament sunt pentru masini sport, cu motoare mari. Nu pentru masini ieftine, cu motoare de 1,4 litri.

Kitul de exterior. Cele mai bune sunt cele “pachet” comandate de la tuneri cunoscuti. O documentare pe net, pentru inspiratie este obligatorie, la fel si bunul gust, care insa nu poate fi cumparat. Montajul trebuie facut intr-un service bun, nu in fata blocului. E penibil sa prinzi un spoiler cu suruburi la vedere sau cu lufturi. E penibil ca spoilerul fata sa aiba doar 3 cm pana la asfalt. Asta nu iti face masina mai stabila si e mai mult ca sigur ca-l vei sparge intr-o groapa sau bordura.

31 Idei pentru tuning de bun gust

Sursa poza

O mentiune speciala pentru eleron. Trebuie sa fie discret si bine integrat in ansamblu. Stiu ca se poarta cele mari, cu brate inalte, prinse cu suruburi de capota portbagajului. Si multi spun ca ii ajuta la aerodinamica, ca apasa puntea spate. Complet gresit. Pe langa faptul ca arata oribil, strica aerodinamica masinii. Masinile sunt studiate in tunelul aerodinamic, iar un spoiler gigant nu face decat sa dea peste cap ce a pus la punct producatorul.

Tuning-ul de motor. Se face doar la un service specializat si in conditii de pierdere a garantiei, daca este cazul. Multe motoare pot mai mult decat arata fisa tehnica in varianta stock. Dar trebuie sa scoti din ele cu masura. Nu cred ca vrei sa stai mereu cu grija ca ar putea crapa. Iar un diesel bolborosind si insotit mereu de un nor de fum in spate, ar trebui sa-ti spuna ca ai exagerat. Si ca vei pierde mult la revanzare, chiar daca gasesti un fraier dispus sa cumpere.

Cam asta ar fi. Sunt chestii generale, orientative. Cum am mai spus, bunul gust si bunul simt nu se pot cumpara.

Despre autor

Jurnalist auto, 11 ani de experienta in presa scrisa, TV si online. Fondator al blogului Motorstory.ro, in 2008.