Plan socant in Formula 1 – Accident programat

Update: Briatore vrea sa-l dea in judecata pe Piquet pentru dezvaluirile lui. Culmea nesimtirii la omul asta! A recunoscut ca a orchestrat cea mai mare mizerie din F1, dar isi da in judecata fostul pilot pentru ca a facut-o publica!!

————————————–

Se spune (pe buna dreptate) ca Formula 1 este “regina motorsportului”. Aici avem cam cel mai mare nivel de performanta, cele mai mari audiente si cred ca si cel mai mare numar de fani. Este un sport frumos, pasional, care nu are cum sa nu te fascineze daca iubesti masinile. A trecut prin diferite perioade, a avut si are adevarati idoli pentru fani si in ciuda unor probleme legate de regulamente va merge inainte.

Bineinteles ca de-a lungul timpului au existat numeroase controverse, legate de strategii de echipa care pierdeau legatura cu sportul, conflicte fizice intre piloti, “greve” si amenintari cu retragerea, polemici etc. Chestii nu normale, dar care pot fi intelese oarecum, avand in vedere orgoliile si banii (sume uriase) care fac posibil acest sport in forma lui de varf al motorsportului.

Nu-mi imaginam insa ca se va ajunge la niste chestii atat de josnice, atat de periculoase si la o atitudine de genul “un rezultat bun justifica orice fel de masura”.

Despre ce este vorba

Anul trecut, in septembrie, la cursa din Singapore, Nelson Piquet Jr (Renault) a avut un accident (nu grav) care a provocat iesirea pe pista a safety-car-ului. De acesta situatie a profitat coechipierul lui Piquet, Fernando Alonso, care s-a instalat la conducerea cursei, pe care a si castigat-o. Nimeni nu a dat atentie acestei situatii, vazuta ca una normala, de cursa – Piquet a lovit masina si Alonso a avut sansa sa castige. Anul acesta insa, dupa ce Piquet a fost indepartat din echipa Renault, au aparut detalii socante despre un plan bine pus la punct in vederea obtinerii acelei  victorii pentru Renault. Normal ca sesizarea la FIA a fost facuta de Piquet.

“In virajul cutare intri in parapet, ok?”

Dupa ce s-a speculat ceva timp pe baza acestei investigatii, care se va lasa cu sanctiuni drastice pentru Renault (asa ar trebui), au iesit la iveala si amanuntele. Spuse in primul rand de Piquet Jr, intr-o declaratie oficiala.

Piquet afirma ca in dimineata acelei curse a avut o discutie cu Flavio Briatore (seful Renault F1) si Pat Symonds, directorul tehnic. Discutie in care a fost intrebat daca este de acord sa-si sacrifice cursa pentru un rezultat bun al echipei (prin Alonso). Piquet, care afirma ca era foarte afectat emotional deoarece nu avusese rezultate bune, iar Briatore evita sa discute despre viitorul sau in cadrul echipei a fost de acord cu propunerea, chiar daca i se spusese ca trebuie sa provoace un accident care sa se soldeze cu interventia safety-car-ului.

Piquet a facut tocmai acest lucru, a intrat deliberat cu masina intr-un parapet, intr-un tur dinainte stabilit, intr-un viraj dinainte stabilit, iar lucrurile au decurs conform planului pentru Renault.

Evident, Briatore spune ca ideea a fost a lui Piquet! Deci e clar ca accidentul a fost regizat. Au recunoscut. Cine a avut ideea nu prea conteaza. Conteaza doar ca Briatore n-ar mai avea ce cauta in F1 si nici Renault, pentru o perioada de cativa ani.

Cum si-a permis Briatore sa planuiasca asa ceva? Nu s-a gandit ca un accident se poate lasa cu consecinte dramatice pentru Piquet? Ca se poate intampla ca pilotul sau sa se accidenteze grav? Ca o victorie nu merita obtinuta prin riscul ca un om sa se accidenteze sau – mai rau – sa-si piarda viata? Nimeni nu poate anticipa cu ce consecinte se termina un accident, fie el si facut voluntar.Daca o piese din masina sarea in casca unui pilot, cum s-a intamplat cu Massa anul asta? Omul asta nu mai are ce cauta in Formula 1.

La fel de neinteles este si decizia lui Piquet de a accepta asemenea mizerie. Si-a riscat viata (poate e mult spus, dar e adevarat) si i-a pus in pericol si pe ceilalti doar pentru o prelungire a contractului. A cedat unui santaj josnic, justificandu-se printr-o stare emotionala intensa. Din momentul ala, dupa parerea mea, a incetat sa mai fie pilot. A acceptat rolul de actor, pe care ar trebui sa-l urmeze de acum inainte. Se poate angaja cascador, pentru ca sportul cu motor si sportul in general presupune si altceva in afara unor timpi buni. Ceva ce Piquet, la 24 de ani, cu posibilitatea unei cariere frumoase in fata, n-a inteles. Si e cam tarziu s-o mai faca vreodata.

PS: Fernando Alonso zice ca nu stie nimic despre chestia asta si e la fel de socat ca toata lumea. Ca sa vezi!! Sau poate asteapta plecarea de la Renault ca sa-mi aminteasca cate ceva.

Despre autor

Jurnalist auto, 11 ani de experienta in presa scrisa, TV si online. Fondator al blogului Motorstory.ro, in 2008.