Cand masina franeaza in locul tau

Masinile de astazi sunt pline de tehnologie care te ajuta sa nu pierzi controlul si iti completeaza reactiile pentru a evita un impact. Cele mai importante sunt ABS-ul si ESP-ul, acestea fiind urmate si de altele ce folosesc senzorii primlor doua pentru a ajuta dinamica si a usura controlul asupra masinii.

Atat ABS-ul cat si sistemul ESP activeaza de mult timp pe toate modelele de masini. La inceput au fost regasite pe modelele scumpe, de lux, iar apoi au inceput sa “coboare” treptat catre segmentele accesibile, ajungand astazi sa fie prezente (optional) si pe modelele de clasa mini/mica. Un alt sistem este gata sa li se alature, acesta fiind extrem de util in orase, dar si in mediul extraurban. Sistemul ajuta la reducerea accidentelor din spate, acel timp de impact responsabil de marea majoritate a accidentelor din orase si de accidentele cu urmari grave de pe autostrada, cand se formeaza blocaje si unii soferi sunt surprinsi de coloana stationara din fata lor.

Bosh a dezvoltat cel mai mult acest sistem, iar o versiune a lui face parte deja din echiparea SUV-ului Volvo XC60. Bosh lucreaza acum la o alta versiune, mai buna, care sa acopere o mai mare varietate de situatii.

Cum lucreaza
Sunt 3 faze in care sistemul lucreaza, in functie de iminenta impactului: avertizare, asistare si apoi franarea automata. Soferul este avertizat cand senzorul radarului sesizeaza scaderea rapida a distantei fata de masina din fata. Teoretic soferul trebuie sa reactioneze, iar pentru a-l ajuta franele sunt pretensionate. Daca nu reactioneaza franele sunt automat aplicate la 30% din deceleratia maxima posibila, lasand timp soferului sa realizeze pericolul si sa franeze. Daca soferul nu reactioneaza in nici un fel, franele sunt aplicate automat, la capacitate maxima. In astfel de situatii este greu ca impactul sa mai poata fi evitat, dar macar franarea va reduce puterea si consecintele.

brakes Bosh Cand masina franeaza in locul tau

Bosh spune ca testele au aratat ca sistemul poate reduce viteza de impact cu procente intre 25 si 55%. O viteza de impact redusa cu 50% reduce energia socului cu aproximativ 75%, ceea ce inseamna ca riscul de ranire este mult diminuat. In aceasta toamna sistemul va debuta pe doua noi modele diferite.

Acum un an, pe o autostrada din Ungaria, pe la 1 noaptea, mi-as fi dorit ca un Peugeot 406  sa fi avut un astfel de sistem. Era un accident, se rasturnase o masina care transporta gogosari si ambele benzi erau blocate. Am oprit pe banda a doua si m-am uitat in oglinda. Unde am vazut masina care venea cu viteza. Mi-a fost clar ca n-a observat ca suntem opriti si la fel de clar mi-era ca va intra direct in mine. Am apucat doar sa mai inaintez doi metri catre balustrada de pe mijlocul autostrazii, dar n-aveam unde sa ma retrag. Plecam in concediu si deja vizualizam masina (noua) facuta tandari si pe noi la spital. Din fericire, soferul ala s-a trezit la timp, a franat tare si s-a dus usor derapand catre banda de urgenta, care era libera. A apucat sa se incadreze la limita, gata sa agate remorca unui tir oprit pe prima banda.

Despre autor

Jurnalist auto, 11 ani de experienta in presa scrisa, TV si online. Fondator al blogului Motorstory.ro, in 2008.