Nu este pueril, multi nu stiu sa franeze corect cu sistemul ABS pe masina, in situatii limita. Si totusi e foarte simplu. Se apasa frana TARE. Cat poti de tare. Ideea este ca multi se sperie de vibratiile din pedala si zgomotul intermitent, specific sistemului ABS, asa ca au tendenta sa slabeasca presiunea. Este complet gresit, pentru ca diminueaza mult eficienta franarii ceea ce inseamna ca se mareste distanta necesara pana la oprirea masinii. Si in situatii limita ai nevoie de fiecare cm de spatiu.
Vibratiile si zgomotul sunt normale si caracteristice ABS-ului. Apare datorita valvelor care adapteaza presiunea asupra placutelor in asa fel incat roata sa nu se blocheze. Tocmai de aceea, cand masina se opreste zgomotul inceteaza, iar pedala nu mai opune rezistenta, ci se “relaxeaza”, adica se duce putin, normal, catre podea.

In orice situatie (zapada, polei, astfalt ud) recomandarea este aceeasi – pedala de frana apasata cu toata forta de care esti stare. Si legat de asta, ca sa poti frana cu toata capacitatea sistemului, trebuie sa ai o pozitie corecta la volan. Daca stai prea in spate, iar cand franezi piciorul drept este intins la maxim, n-o sa poti obtine o franare eficienta. Trebuie sa invingi rezistenta pedalei, iar cu un picior care nu este putin flexat nu poti s-o faci bine.
Se stie ca ABS-ul te ajuta sa poti controla directia in timpul franarii, datorita faptului ca roata nu se blocheaza. Adica poti ocoli un obstacol, in timp de franezi la maxim. Totusi nu este recomandat sa virezi brusc, mai ales la viteze mari. Masina va derapa, iar ABS-ul nu mai ajuta in cazul asta. Intervine ESP-ul, daca masina este echipata cu asa ceva. Daca nu ai ESP, vei scapa masina de sub control. La viteza mare, miscarile volanului trebuie sa fie “legate”, facute relativ lin, cat sa nu dezechilibrezi masina. Nu tragi de volan cat poti, fara control, pentru ca, chiar daca reusesti cumva sa eviti obstacolul initial, vei ajunge sigur intr-un altul. Trebuie putina stapanire si ai sansa sa iesi dintr-o situatie critica, fara mari probleme.
Etichete: ABS, cum se franeaza cu ABS, sfaturi auto, Util
12 comentarii pe acest articol
Cum poti sa eviti un accident by MOTORSTORY
February 18th, 2010 at 7:27 pm
1[...] sa cunosti limitele masinii. Cum reactioneaza la schimbarea brusca de directie, cum derapeaza, cum folosesti cat mai eficient ABS-ul, etc. De fiecare data cand esti aproape de un accident, aproape totul se reduce la a pastra [...]
O afacere care ar prinde – cursuri de Defensive Driving by MOTORSTORY
June 10th, 2010 at 2:22 pm
2[...] putini incearca sa si ocoleasca obstacolul, nu doar sa se infiga in frane. Multi nici nu stiu sa franeze corect. Sunt atat de socati cand isi dau seama ce se intampla, incat se blocheaza. Si iese [...]
O singura pedala pentru acceleratie si frana?! by MOTORSTORY
August 5th, 2010 at 6:28 pm
3[...] sa le confunzi. Sunt cat se poate de logice si daca ai ezitari, nu prea ar trebui sa urci la volan. Franarea precisa, tare, cand e cazul trebuie sa fie o reactie [...]
constantin doina penelopa
September 6th, 2010 at 11:12 pm
4oricand, binevenite acestecomentarii, legate de conduita soferului incepator sau nu la volan! cCu cat mai multa informatie de calitate, cu atatea sanse de a iesi dintr-o situatie ce poate fi evitata !
De bun augur sfaturile !
Bogdan
November 30th, 2011 at 12:12 pm
5Salutare. Nu sunt sigur ca solutia propusa este cea corecta in situatii limita. Aceasta deoarece inca din faza de conceptie ABS-ul a fost si este in continuare un sistem destinat mentinerii controlului si nu scurtarii distantei de franare. Mai exact, daca pe un carosabil alunecos “se apasa frana TARE, cat poti de tare”, eficienta franarii scade considerabil, distanta in care masina se opreste crescand. Solutia corecta pe un carosabil alunecos este sa apesi frana pana la momentul in care incepe sa actioneze sistemul ABS, si nu la maxim. Acest lucru cere o buna cunoastere a masinii proprii. Recomand ca la prima zapada sa faceti mai multe teste pe o strada necirculata sau o parcare larga, incercand ambele variante de franare descrise. Rezultatul va fi o cunoastere mai buna a modului de functionare a sitemelor de siguranta de pe masina proprie.
. Toate mari!
Off Topic: citesc de mult acest blog dar acesta este primul comment. Sincere felicitari, am gasit aici multa informatie interesanta si utila, nu doar copy-paste din releas-urile de presa, ca in alte parti, nu dam nume
Raull
November 30th, 2011 at 5:51 pm
6Absolut de acord cu BOGDAN. Ideea “se apasa frana TARE, cat poti de tare” nu este corecta … ABS -ul tocmai asta corecteaza. Pe vremuri cand nu existau aceste sisteme electronice de ajutor, totiprofesionistii franau eficient fara sa blocheze rotile masinii (de altfel si acum pe masinile echipate cu ABS, pentru cei experimentati, acesta intra foarte rar in functiune
zet
November 30th, 2011 at 7:05 pm
7Bogdan nu este corect ceea ce spui. ABS reduce foarte putin presiunea din sistemul de franare cand se apropie momentul blocarii rotii deci daca tii pedala apasata la maxim beneficiezi cu siguranta de maximul de forta de franare posibila fara a duce la blocarea rotii.
Am vazut teste cu franare in linie dreapta chiar cu masina din dotare cu model fara ABS si cu ABS. Distanta de franare fara ABS este mai mare chiar si pe carosabil uscat.
Tony
November 30th, 2011 at 10:45 pm
8Subscriu la cele sustinute de ZET. Din cate stiu distanta de franare cu ABS este aproape de jumatate fata de una fara ABS,si asta din masurari omologate. Un alt avantaj al franarii cu ABS este acela ca roata nu ramane blocata in tampul unei franari violente si deci va avea o uzura uniforma, altfel va trebui sa o sa o schimbam pt. ca este foarte descentrata;si avantajele pot continua. Din punctul meu de vedere ABS este tot atat de important cum sunt si airbag-urile.
ELM327
December 1st, 2011 at 11:23 am
9ABS-ul are ca scop evitarea ruperii aderentei intre cauciuc si mediul de rulare (asfalt, pietris, zapada, noroi etc.) Daca aderenta este rupta (ceea ce echivaleaza cu micsorarea fortei de frecare intre cauciuc si mediul de rulare) distanta de franare va creste. Multi nu isi dau seama ca de fapt forta de frecare intre cauciuc si mediul de rulare este aceea care opreste masina. Fara ABS rotile vor rupe mult mai usor aderenta. La o masina fara ABS odata ce o roata a rupt aderenta nu mai poate fi deblocata pentru a mari din nou aderenta. ABS-ul actioneaza independent la fiecare roata deci nimeni nu se poate lauda ca poate bate un sistem ABS .
Nu trebuie totusi de uitat un aspect foarte important: cum se franeaza in viraj daca masina nu are ESP.
Oricum ABS-ul ar trebui sa fie obligatoriu pentru orice masina fabricata astazi.
Sunt de acord si eu ca pedala de frana trebuie apasata FERM fara ezitare in conditii de iarna cand masina are ABS.
Cor
December 15th, 2011 at 4:05 pm
10Ceea ce este scris in articol este perfect adevarat credetima sunt specialist in domeniu.Pt. Bogdan si nu numai:Atentie se discuta despre franare de urgenta nu despre o franare ,,programata,, adica trebuie sa iei in calcul ca iti apare ceva brusc in fata.Daca apesi pedala de frana usor sau iei piciorul de pe frana cind simti vibratii impactul este iminent(distanta franare marita)Daca apesi brusc si mentii forta de franare asupra pedalei de frana mai exista sanse sa eviti impactul.Atentie mare ,functionarea ABS-ului sau a ESP-ului in parametri depind foarte tare de starea carosabilului si aici nu ma refer la gheata ,ploaie sau uscat(binenteles ca sunt si ele importante)ci la denivelari sau gropi.Cu cit ai viteza mai mare pe un drum uscat (de Ex.)si plin de mici denivelari sau mici gropi ABS -ul sau ESP-ul nu te mai ,,scapa”,nu mai exista forta de frecare dintre pneu si carosabil(roata in aer).Atentie la aspectul asta pt. care multi nu-l cunosc si dau vina pe aceste sisteme ca nu sunt functionale sau neeficiente.Si nu in ultimul rind e bine sa mai stiti ca generatia noua de autovehicule cu ABS au si Asistenta la franarea de urgenta AFU.Sistemul mentine presiunea de franare chiar daca utilizatorul slabeste involuntar presiunea aplicata pedalei de frana.
Sa nu aveti parte de evenimente!
Cele mai mici distante de franare 100 - 0 km/h | MOTORSTORY
December 19th, 2011 at 8:31 pm
11[...] idee, masinile noastre (compacte, mici, etc.) opresc de la 100 km/h in cam 40 metri. Asta daca franezi cum trebuie, cu pneuri normale, de multe ori eco (rezistenta redusa la inaintare), pentru ca cei mai multi [...]
Bogdan
December 20th, 2011 at 6:20 pm
12Salut,
.
Sistemul ABS este foarte util si nu contest asta.
DAR
@zet: testele vazute de tine sunt facute apasand pedala la maxim in cazul ambelor masini
@Cor: ai perfecta dreptate, doar ca titlul articolului este “Cum se franeaza corect”, si eu exact asta am comentat.
@ tuturor: va rog incercati metoda de testare descrisa de mine in commentul anterior, este foarte utile si e de preferat sa spui “am testat” decat “am vazut ca” sau “am auzit ca”.
Si acum cireasa de pe tort: se da aceeasi masina, acelasi set de anvelope, acelasi asfalt, in aceeasi zi (la aceeasi ora), CU SI FARA ABS.
Un sofer bun (nu cu veleitati de pilot si fara cursuri de specialitate) va opri intotdeauna MAI REPEDE masina fara ABS. Exista o multime de materiale in acest sens, este un fapt dovedit, nu este doar o parere personala
INchei cu urarea colegului “Cor”: Sa nu aveti parte de evenimente!
RSS feed for comments on this post · TrackBack URI
Leave a reply
Scriu si la:
Recent Posts
Recent Comments
Citeste pe e-mail
Categories
Archives
Pages
Meta
Motorstory.ro - blog, stiri auto, discutii despre masini. Motorstory.ro foloseste WordPress si tema BloggingPro