Cum se franeaza corect cu ABS

Bosch ABS 2 150x108 Cum se franeaza corect cu ABSNu este pueril, multi nu stiu sa franeze corect cu sistemul ABS pe masina, in situatii limita. Si totusi e foarte simplu. Se apasa frana TARE. Cat poti de tare. Ideea este ca multi se sperie de vibratiile din pedala si zgomotul intermitent, specific sistemului ABS, asa ca au tendenta sa slabeasca presiunea. Este complet gresit, pentru ca diminueaza mult eficienta franarii ceea ce inseamna ca se mareste distanta necesara pana la oprirea masinii. Si in situatii limita ai nevoie de fiecare cm de spatiu.

Vibratiile si zgomotul sunt normale si caracteristice ABS-ului. Apare datorita valvelor care adapteaza presiunea asupra placutelor in asa fel incat roata sa nu se blocheze. Tocmai de aceea, cand masina se opreste zgomotul inceteaza, iar pedala nu mai opune rezistenta, ci se “relaxeaza”, adica se duce putin, normal, catre podea.

Bosch ABS Cum se franeaza corect cu ABS

In orice situatie (zapada, polei, astfalt ud) recomandarea este aceeasi – pedala de frana apasata cu toata forta de care esti stare. Si legat de asta, ca sa poti frana cu toata capacitatea sistemului, trebuie sa ai o pozitie corecta la volan. Daca stai prea in spate, iar cand franezi piciorul drept este intins la maxim, n-o sa poti obtine o franare eficienta. Trebuie sa invingi rezistenta pedalei, iar cu un picior care nu este putin flexat nu poti s-o faci bine.

Bosch ABS 3 150x106 Cum se franeaza corect cu ABSSe stie ca ABS-ul te ajuta sa poti controla directia in timpul franarii, datorita faptului ca roata nu se blocheaza. Adica poti ocoli un obstacol, in timp de franezi la maxim. Totusi nu este recomandat sa virezi brusc, mai ales la viteze mari. Masina va derapa, iar ABS-ul nu mai ajuta in cazul asta. Intervine ESP-ul, daca masina este echipata cu asa ceva. Daca nu ai ESP, vei scapa masina de sub control. La viteza mare, miscarile volanului trebuie sa fie “legate”, facute relativ lin, cat sa nu dezechilibrezi masina. Nu tragi de volan cat poti, fara control, pentru ca, chiar daca reusesti cumva sa eviti obstacolul initial, vei ajunge sigur intr-un altul. Trebuie putina stapanire si ai sansa sa iesi dintr-o situatie critica, fara mari probleme.

Despre autor

Jurnalist auto, 11 ani de experienta in presa scrisa, TV si online. Fondator al blogului Motorstory.ro, in 2008.