Reguli de condus pe autostrada

Unii urasc mersul pe autostrada din cauza monotoniei, iar altii il adora pentru ca isi pot permite sa mearga cu viteze nerecomandate pentru alt gen de drumuri. Indiferent in care “tabara” esti, trebuie sa recunosti ca autostrada are un avantaj pe care nu-l poti ignora – rapiditatea. Iti permite sa ajungi mult mai repede la destinatie.

Autostrada Reguli de condus pe autostradaDesi poate suna ciudat, autostrazile sunt destul de sigure, mai sigure decat soselele normale. In principiu toata lumea merge in aceeasi directie si nu exista intersectii sau semafoare. Insa, atunci cand se intampla ceva, efectele sunt ingrozitoare, din cauza vitezei cu care se circula. Cel mai mare pericol este carambolul, acele accidente in lant produse din cauza faptului ca nu prea ai pe unde sa eviti o masina in derapaj, la viteza mare. Cu cat e mai aglomerat, cu atat creste riscul de a fi lovit din toate partile.

N-o sa spun acum ca trebuie intotdeauna sa mergi cu viteza legala. Sincer, poti fi responsabil si daca mergi mai tare (nu insa pana la inconstienta) cu riscul legal aferent. Dar pentru a evita accidentele trebuie respectate o serie de reguli de baza, obligatorii. Astfel, condusul pe autostrada poate fi destul de sigur, daca stii ce faci – pana la urma nu te-ai juca pe ro.partypoker.com daca nu ai sti regulile jocului. Iata cateva sfaturi foarte importante:

cand intri pe autostrada, accelerezi hotarat pe banda de accelerare. De-aia se cheama asa. Nu te tarasti pana intri pe prima banda pentru ca ii vei incurca pe ceilalti. Ideea este sa ajungi la o viteza cat mai apropiata de a celor care circula pe autostrada cand intri pe prima banda.

trebuie sa rulezi pe cat posibil pe banda 1, daca este libera. Banda 2 (sau 3, daca e cazul) trebuie folosita cand depasesti masinile de pe celelalte benzi. Chiar daca traficul e lejer este posibil sa vina din spate unul care merge cu viteza mai mare si atunci il incurci. E mai bine sa n-o faci. Nu mai zic faptul ca orgoliile prostesti sunt foarte periculoase, la fel ca si intrecerile pe autostrada.

cand rulezi pe banda 1 si vezi ca cineva se incadreaza pe autostrada pe banda de accelerare, semnalizezi si treci pe a doua banda, pentru a-i face loc sa intre, dupa ce te asiguri. Nu franezi puternic pe prima banda pentru a-l lasa sa intre pentru ca e posibil ca cineva din spatele tau sa nu poata reactiona la timp. Ca regula generala, manevrele bruste trebuie evitate.

nu se fac depasiri pe dreapta! Si nici pe banda de urgenta! Daca doua vehicule sunt in depasire (de obicei tir-uri), astepti pana cand cel care depaseste se retrage pe banda din dreapta si apoi treci.

Autostrada2 Reguli de condus pe autostrada- o greseala pe care am vazut-o la multi. Mergi pe a doua banda si vine cineva tare din spate. In functie de cat de cretin este poate da flash-uri. Atunci tu trebuie sa te retragi pe banda din dreapta. Din dorinta ta de a fi om simtit, nu te repezi direct sa faci manevra. Te asiguri si schimbi banda doar daca masina de pe prima banda este la o distanta convenabila si merge cel putin la fel de repede ca tine. Daca acea masina merge mai incet si tu intri in spatele ei, va trebui sa franezi brusc si – in functie de situatie – sa speri ca nu intri-n ea Nu se fac chestii de-astea! Indiferent cat de crizat este individul din spatele tau, schimbi banda doar cand esti sigur ca o faci in siguranta.

atentie la blocaje. La zonele cu lucrari sau daca este vreun accident, coloana de masini se opreste. Cand opresti in spatele unei coloane semnalizeaza intotdeauna cu luminile de avarii, de cand observi ca cei din fata ta sunt opriti. trebuie sa faci asta pentru ca cei care vin din spate sa observe ca esti oprit (eu era s-o patesc odata in felul asta).

nu te lasa doborat de oboseala. Este extrem de periculos sa conduci obosit pe autostrada. Si sigur vei obosi daca mergi mult, mai ales ca monotonia iti distrage atentia si face prea relaxat. In situatiile astea ajungi sa nu mai observi la timp coloanele de masini oprite din cine stie ce motiv (ce ziceam in paragraful de mai sus). Fa cate o pauza la fiecare 100 km (asta depinde de cat timp conduci), iesi din masina, bea ceva – nu alcool, si misca-te putin prin parcare.

– este imposibil ca atunci cand mergi pe autostrazile din afara sa nu ratezi vreo iesire. Nu opri, nici macar pe banda de urgenta si nu merge in marsarier. Risti sa fii luat in plin de o alta masina, posibil tir. Mergi mai departe si paraseste autostrada la urmatoarea iesire, dupa care te orientezi sa ajungi pe celalalt sens si apoi sa iesi unde trebuie. Un GPS este mai mult decat necesar, zic eu, si rezolva foarte simplu problemele de genul asta.

Cam astea ar fi regulile de baza. In rest, ai grija sa cumperi vigneta inainte de a intra pe autostrada, in tarile unde este nevoie. Exista sisteme automate care citesc vigneta, dar se fac si controale “manuale”. Anul trecut, in Austria, am prins un control. Politia dirija tot traficul printr-o parcare, la intrarea pe un sector de autostrada. Triajul se face incredibil de repede. Opreai, un politist se uita la stickerul de pe parbriz, iar daca erai in regula ti se facea semn sa pleci. Daca nu erai in regula, trageai pe dreapta. Erau acolo cateva masini inmatriculate in Romania, ale caror soferi injurau in barba.

Daca mai aveti completari, nu va jenati sa le spuneti. Drum bun!

Despre autor

Jurnalist auto, 11 ani de experienta in presa scrisa, TV si online. Fondator al blogului Motorstory.ro, in 2008.