Ti-ai cumparat pneuri de iarna?

Peste cam o luna va trebui sa trecem pe pneurile de iarna si trebuie sa constientizam ca sunt absolut necesare. Multi romani vad lucrurile astea ca pe o cheltuiala inutila si nu se prea inghesuie sa-si incalte adecvat masina. Argumentele acestora merg de la celebrul “las’ ca merge si-asa” pana la “n-o sa fie zapada multa iarna asta”. Gresit. Nu merge si-asa si nu conteaza cata zapada va fi.

Pneurile de iarna difera de cele de vara prin profil, dar si prin compozitie. Din cauza asta nu conteaza cata zapada va fi. Este vorba in primul rand de temperatura. Pneurile de vara au o compozitie mai tare, pentru a face fata temperaturilor mari dezvoltate la rularea pe timpul verii. Iarna, aceste pneuri se intaresc din cauza frigului si au o aderenta foarte redusa chiar si pe asfalt uscat (dar inghetat!). Nu ai cum sa nu observi. Daca mergi iarna cu pneuri de vara si franezi puternic, vei observa ca ABS-ul intra foarte repede, iar senzatia de deceleratie este mult mai scazuta decat vara. Daca nu ai ABS e si mai rau. Exagerand putin e ca si cum ai avea pneuri de lemn. Franezi si te tot duci.

Pneuri de iarna Ti ai cumparat pneuri de iarna?

Pneurile de iarna sunt mult mai moi si in felul asta au o aderenta mult mai buna. Nu se intaresc si te ajuta sa obtii cam aceleasi deceleratii ca vara. In plus au un profil special, care se “agata” de zapada si ai tractiune mult mai buna si in linie dreapta si in viraje. De asemenea, pneurile de iarna nu trebuie folosite vara. Sunt moi, se incalzesc prea mult si prea repede, se uzeaza rapid si risti o explozie de pneu.

Pneurile All-Season sunt o gaselnita pe care n-ar fi bine sa contezi. Nu ofera performante nici vara si nici iarna. In toate testele (conditii de vara/conditii de iarna) au iesit prost. Nu merita.

Un set de pneuri de iarna costa de pe la 800 lei (nu luati toate marcile anonime chiar daca sunt mai ieftine, pentru ca nu sunt bune de nimic), iar pe montat + echilibrat mai dai vreo 60 de lei. E o investitie in siguranta, asa ca merita. Cu atat mai mult cu cat folosesti pneurile de iarna cam 3-4 luni pe an. Adica rulezi in medie intre 3 si 5.000 km. In felul asta, poti folosi un set de pneuri chiar si 4 ierni la rand. Atentie, pneurile de iarna nu se uzeaza prea repede, dar dupa cativa ani compozitia pneului isi pierde proprietatile initiale si scad mult performantele.

PS: A aparut testul ADAC (2009) pentru anvelope de iarna. Rezultatele le gasiti aici (pentru 185/60 R 14 T) si aici (pentru 205/55 R 16 H).

Despre autor

Jurnalist auto, 11 ani de experienta in presa scrisa, TV si online. Fondator al blogului Motorstory.ro, in 2008.