Tehnici de condus sportiv

Nu sunt un specialist al tehnicilor de condus sportiv, dar le inteleg si incerc sa le aplic cat mai bine. Sunt eficiente si pentru cei pasionati de condus vin cu o multime de satisfactii. Este vorba de controlul masinii, rapiditate si folosirea mai eficienta a resurselor pe care ti le ofera motorul si transmisia.

Iata care sunt principalele tehnici de condus sportiv:

- Rev match. Nu stiu cum s-ar putea adapta chestia asta in romana, asa ca o sa folosim limba engleza. Sigur stii urmatoarea situatie. Mergi cu viteza constanta si te apropii de un viraj. Normal, franezi. Sunt unii care franeaza cu ambreajul apasat, desi asta nu ajuta la nimic, dimpotriva. Pentru ca viteza a scazut, trebuie sa retrogradezi, pentru a putea relua acceleratia pe la mijlocul virajului. In momentul in care ai ridicat piciorul de pe ambreiaj, dupa ce ai retrogradat, masina va avea o reactie de frana de motor, cu socul aferent din transmisie. Iar tu nu vrei asta.

De ce se intampla asa? Simplu, pentru ca turatia motorului in acel moment este mai mica decat turatia pinioanelor din cutie. In momentul in care eliberezi ambreiajul motorul este fortat de transmisie sa ridice turatia catre cea a pinioanelor din cutie. Din cauza asta are loc acel soc, care solicita inutil transmisia si te face sa pierzi timp.

Solutia consta in tehnica rev match. Se procedeaza asa: cand apesi ambreiajul pentru a retrograda, accelerezi putin, ridici piciorul de pe acceleratie si abia apoi eliberezi ambreiajul, tocmai pentru a potrivi turatia motorului cu cea a pinioanelor treptei inferioare pe care ai selectat-o. Apoi reiei acceleratia. Nu este deloc complicat. Am incercat si iese, trebuie doar ceva practica. Schimbarea este mult mai lina, fara soc, fara senzatia de frana de motor, iar accelerarea este reluata mult mai eficient, adica mai rapid. Rev matching iese mai bine cand pedala de acceleratie este mai sensibila, adica atunci cand la apasarea ei motorul raspunde prompt. Cum se realizeaza practic, vedeti in clipul de mai jos.

- Heel and toe, adica procedeul varf-calcai. Este o tehnica folosita in curse, dar care merge aplicata si la condusul sportiv, pe sosea. Este ceva mai dificila, necesita obisnuinta, care poate fi abtinuta numai printr-o practica sustinuta. Scopul este acelasi de la tehnica de mai sus, adica tot sincronizarea turatiei motorului cu cea a pinioanelor din cutie, la retrogradare. Diferenta costa in faptul ca trebuie sa calci acceleratia in timp ce franezi. Deci, apesi ambreiajul cu stangul si apoi frana cu partea din fata a labei piciorului drept. In acelasi timp in care franezi, calci scurt acceleratia cu calcaiul piciorului drept (trebuie sa ai piciorul pozitionat oblic, iti soliciti putin glezna), lasi acceleratia si ridici piciorul stang de pe ambreiaj. Mult mai bine decat ce povestesc eu aici se vede in clipul de mai jos.

- Franarea cu stangul. Se face pentru a nu mai pierde timpul mutand piciorul de pe frana pe acceleratie. Pur si simplu, franezi cu stangul, iar piciorul drept ramane pe acceleratie, astfel incat imediat ce ai terminat franarea, chiar o fractiune de secunda inainte, poti accelera tare. Suna simplu, dar nu este. Tu esti obisnuit sa paesi ambreiajul cu piciorul stang, iar ambreiajul il apesi hotarat, pana la podea. Frana trebuie apasata gradual si nu vei putea doza din prima pedala de  frana cu piciorul stang. Este chiar indicat sa nu te obisnuiesti cu sangul in trafic, pentru ca primele incercari se vor solda cu frane brutale si n-ai vrea sa se propteasca cel din spate in tine.

Cam asta ar fi. Pe Youtube gasiti multe clipuri care explica cum se executa aceste tehnici, asa ca urmariti-le si apoi exersati. Si eventual spuneti-mi si mie, in comentarii, cum vi se par si daca va plac aceste procedee.

Citeste si Tehnicile de baza ale driftului


Despre autor

Jurnalist auto, 11 ani de experienta in presa scrisa, TV si online. Fondator al blogului Motorstory.ro, in 2008.