Romanii si Dacia Duster

Primul SUV produs de Dacia, Duster, a fost prezentat ieri. Este o masina nu la fel de importanta ca proiectul Logan, dar cu un impact asemanator. Este altceva, o alta nisa pe care Dacia o ataca, evident in stilul Logan, cu pretul fiind elementul central.

Am petrecut cateva ore pentru a observa ce parere au romanii despre acest model. M-am uitat pe sotto, pe automarket, pe promotor, pe diferite forumuri. Si am dat exact peste ceea ce ma asteptam sa dau. Oameni care nu inteleg mai nimic din masina asta. Desi nu e deloc greu. E logic.

Cei mai multi spun ca motorizarile sunt prea slabe.
Dacia Duster11 Romanii si Dacia Duster85 CP diesel, 105 CP benzina si 105 CP diesel, in conditiile in care masina cantareste cel mult 1.280 kg, in versiune 4×4. Normal ca Duster nu e o masina sport, nu va fi vreo referinta in materie de dinamica. Dar diselul-ul are cuplu si va putea asigura performante decente. Motoare mai mari, de 1,9 dCi si 130 CP – 150 CP nu si-ar avea rostul pe Duster, in primul rand pentru ca pretul trebuie mentinut sensibil mai jos decat al celorlalte SUV-uri compacte de pe piata si in al doilea rand pentru ca Dacia/Renault nu are nici un interes sa se apropie de Qashqai.

Ca si Logan, Duster este conceput ca un low-cost pe nisa lui, cu o mare grija la preturi, dar si la nivelul costurilor de intretinere. Este un SUV modern, echipat cu elementele deja obligatorii de siguranta si atat. Fara echipamente pretentioase, fara motoare mai mari decat e cazul. Este un SUV “de baza” construit sa faca ceea ce trebuie sa faca un SUV, fara sa exceleze in ceva. Pentru ca asta presupune un pret mai mare si Duster nu are nici o sansa se se bata, la acelasi pret, cu suita de SUV-uri compacte de import.

Stiti care era cel mai vandut SUV din Romania acum vreo 4 ani? Lada Niva!! Exact, cutia aia ruseasca, cu un singur motor pe benzina, de 1,7 litri si vreo 80 CP. Si care bate si acum multe masini galonate pentru capacitatile off-road. Asta este segmentul vizat de Dacia cu Duster si – sincer – noul SUV romanesc si Niva nu se pot compara. Mai pare submotorizat Duster?

Alta critica este adresata preturilor.
Dacia Duster22 Romanii si Dacia DusterAcestea nu sunt inca stiute, dar se apreciaza ca Duster va costa intre 12.000 si 15-16.000 euro. Iar unii romani sar repede si spun ca, la un pret de 15.000 euro pentru Duster e mult mai logic si convenabil sa mai puna 4.000 euro si sa cumpere VW Tiguan. Probabil ca sunt genul de oameni aflati departe de momentul achizitionarii unei masini, dar nici macar nu gandesc. Dragilor, inca 4.000 euro inseamana peste 30% in plus. Pai vedeti voi pe cineva in showroom-ul Dacia care se razgandeste brusc – “da’ de ce sa nu mai dau eu cu 30% mai mult si sa iau ceva mai bun ca Dacia?” Nu, ala care vrea Dacia nu are inca 4.000 de euro de dat in plus. Nu e ca si cum ai fi in showroom la Mercedes si zici ” ehh, eu nu iau E-ul asta de 40.000, mai bine mai pun 4.000 in plus si iau Seria 5″.

Trebuie sa vedem lucrurile cu realism. Da, toti ne dorim mai mult, dar daca nu se poate acum, nu e bine ca avem totusi ce sa alegem?

Despre autor

Jurnalist auto, 11 ani de experienta in presa scrisa, TV si online. Fondator al blogului Motorstory.ro, in 2008.