EuroNCAP testeaza sistemul ESP. O fi relevant?

EuroNCAP a inceput sa testeze si sistemele de siguranta activa. Deocamdata ESC-ul, cunoscut mai ales dupa numele sistemului produs de Bosch – ESP.

Primele rezultate au fost publicate zilele trecute si acopera modelele testate pe parcursului anului 2009, la nivelul sigurantei pasive. Pentru modelele la care sistemul electronic de stabilitate poate fi decuplat, s-au facut teste cu sistemul cuplat, dar si cu el decuplat. Toate masinile au trecut testul.

Eu nu pricep totusi logica acestor teste. Bun, cand vezi o masina care derapeaza necontrolat, realizezi ca vrei sistemul pe masina, dar in afara de asta nu pricep ce altceva arata aceste teste facute pe fiecare masina noua. Ca se descurca mai bine cu ESP? Pai, cam toata lumea stie asta.

In plus, uitati-va la clipul video. Exista un sofer, dar nu el controleaza volanul. Acesta este bracat automat de un sistem special, pentru ca testele sa nu fie influentate de factorul uman. Ok, dar volanul nu face decat sa destabilizeze masina, cu niste miscari standard, programate, acelasi de fiecare data. Evident, nu exista corectie.

Sa fim seriosi, oare soferii chiar nu corecteaza deloc, macar instinctiv, atunci cand intra intr-un derapaj? Poate majoritatea nu fac manevra corect si accidentul se intampla, dar eu cred ca majoritatea au un oarecare reflex de redresare. Chestie care nu apare deloc in testele EuroNCAP.

Manevrele pe care le vedeti in video se fac la 80 km/h. Chiar si fara ESP, la viteza asta, ai sanse sa nu pierzi masina, iti trebuie doar putina luciditate si o oarecare experienta.

In situatia asta, care este relevanta testelor de ESP facute la fiecare masina?

Clipurile video ale tuturor testelor le puteti vedea aici.

Despre autor

Jurnalist auto, 11 ani de experienta in presa scrisa, TV si online. Fondator al blogului Motorstory.ro, in 2008.