Cum se conduce in Europa si care sunt sanctiunile

Stim cum se conduce in Romania si mai stim ca suntem una dintre tarile cu cei mai periculosi soferi din Europa. Stim ca legea se aplica rar si este absolut insuficienta pentru a face ordine in trafic. Masurile noi intarzie sa vina, iar fara ele si fara amenzi aplicate (nu doar prevazute), traficul nostru este o jungla unde legea este dictata de nesimtire, bani, marca masinii si implicit caii putere de sub capota.

Cum se circula si care sunt amenzile in celelalte tari ale Europei?
Telegraph.co.uk are un articol foarte interesant in care explica de ce reusesc strainii sa aiba un trafic civilizat si cat costa acolo sa-ti faci de cap in trafic. Trebuie sa tinem cont ca, pe langa faptul ca au o legislatie care nu prea lasa loc de interpretari si lacune, la ei se si aplica. Constant, astfel incat risti mult mai mult decat in Romania sa te trezesti fara permis si cu amenzi usturatoare. Unele mari, chiar si pentru nivelul castigurilor lor.

1. Germania
Patria autostrazilor fara limita de viteza (mult mai sigure decat soselele noastre cu limita) are niste reguli/legi dure pentru drumurile secundare. Agresivitatea in trafic este pedepsita, sunt foarte multe radare fixe, iar la 16 puncte de penalizare, permisul este suspendat timp de un an de zile. Iata si cateva legi de-ale lor:

- daca ii faci semn altui sofer ca este nebun (doar atat!) esti pasibil de amenda. Daca ii faci acelasi semn unui politist, ai de platit 566 euro. Asta apropo de cocalarii nostri care isi permit sa-i scuipe si sa-i injure pe politistii romani, asta daca nu-s prea nervosi si-i iau direct la bataie.
daca nu porti centura de siguranta platesti, pe loc, 30 de euro.
pe drumuri acoperite de zapada, nu ai voie sa conduci cu pneuri de vara. Daca o faci, platesti amenda si asigurarea masinii nu mai acopera daunele in caz de accident.
nemtii sunt obsedati de pastrarea distantei fata de masina din fata. Au grupuri de cameri special instalate pentru a surprinde acest lucru. Vin cu poze si masuratori, facute de camere video fixe, iar sanctiunile sunt pe masura situatiei semnalate si depind si de situatia in care soferul recidiveaza in aceasta privinta. Nu se precizeaza care sunt – exact – sanctiunile.
limita alcoolemiei este de 0,5 mg/ml. Daca este depasita, soferul primeste amenda si i se supenda permisul pentru 3 luni, daca este la prima abatere. Pe masura ce alcoolemia este mai mare, creste si amenda si timpul de suspendare a permisului. Pedepse mai mari primesc si cei care recidiveaza.

2. Spania
Are aproximativ 12.000 de kilometri de autostrada, dar soferii spanioli nu sunt chiar o referinta de civilizatie. Claxoneaza si dau “flash-uri”, iar legile nu i-au facut sa se linisteasca in ritmul dorit de autoritati. Viteza maxima este de 120 km/h pe autostrazi, iar taxele sunt destul de mari (ca in Italia si Franta) si cresc in perioada vacantelor, in zonele tranzitate de pe coasta. Cu toate acestea, numarul mortilor in accidente a scazut cu 13% in ultimii ani. Iata cat costa anumite infractiuni:

- cele mai grave (mai mult de 30 km/h peste limita de viteza, condusul sub influenta alcoolului, condusul agresiv/periculos, mai multi pasageri decat permite capacitatea masinii) ajung sa coste intre 300 si 1.500 euro.
condusul neglijent si parcatul in zone interzise/periculoase sunt pedepsite cu amenda intre 91 si 300 euro si suspendarea carnetului timp de o luna de zile.
vorbitul la telefon, nepurtarea centurii si stationarea prea indelungata la trecerile de pietoni (!) se sanctioneaza cu amenda de pana la 90 euro.
la 12 puncte de penalizare, permisul este suspendat, iar aceste puncte de aduna foarte repere – 6 puncte pentru condusul sub influenta alcoolului, tot 6 puncte pentru viteza cu 50 km/h mai mare decat limita si 3 puncte pentru vorbitul la telefon.
daca soferul este sanctionat de 3 ori intr-o perioada de 2 ani pentru infractiuni grave, permisul este anulat, iar soferul trebuie sa urmeze apoi cursuri speciale de legislatie si educatie rutiera, daca vrea sa obtina din nou permisul.

3. Italia
Se stie faptul ca italienii nu sunt chiar cei mai civilizati soferi din lume, seamana putin cu cei de la noi, mai ales in zona de sud a Italiei. Se spune inca ca acestia s-au schimbat destul de mult in ultimii ani, fortati de amenzile mari. Oricum, italienii sunt oarecum ajutati sa-si pastreze banii de faptul ca politia este obligata sa precizeze exact zonele in care este monitorizata viteza (politia italiana anunta aceste zone pe site-ul www.poliziadistato.it).

- parcarea ilegala si viteza sunt cele mai comune si mai taxate infractiuni.
40 km/h peste limita de viteza inseamna 10 puncte de penalizare (la 20 de puncte permisul este suspendat) si 343 euro amenda.
– mersul cu luminile stinse in afara localitatilor se amendeaza cu 33 euro si un punct de penalizare, iar daca intorci pe linia continua, pe un drum national, primesti 10 puncte penalizare si o amenda minima de 1.626 euro.
– partea buna este ca la toate amenzile venite prin posta, proprietarul masinii trebuie sa numeasca persoana care era la volan in momentul constatarii infractiunii. Asa ca puntele se distribuie in familie, in functie de necesitatile fiecaruia.

4. Franta
Francezii sunt destul de haotici si nerabdatori (i-am vazut “la lucru”), dar guvernantii lor au avut grija sa-i mai potoleasca in ultimul timp. Numarul mortilor in accidente  este in scadere continua in ultimii 8 ani, iar legile sunt foarte dure pentru cei ce incalca limita de viteza si conduc bauti, acestea fiind principalele doua probleme ale soferilor francezi.

- chiar daca condusul sub influenta alcoolului este inca o problema majora, francezii o limiteaza prin legi draconice. Limita permisa este de 0,5 mg/ml. Peste acesta limita vine o amenda de 135 euro si 3 puncte de penalizare. Peste 0,8 mg/ml soferului i se anuleaza permisul, primeste o amenda de 4.500 euro si poate face maxim 2 ani de inchisoare.
– limitele de viteza sunt ca la noi, iar daca soferul este surprins cu 20 km/h peste limita primeste o amenda de 68 euro si un punct de penalizare. Daca limita este depasita cu peste 30 km/h permisul este suspendat, iar daca se merge cu peste 50 km/h peste limita masina este sechestrata si se plateste o amenda de 1.500 euro.
– daca folosesti un detector de radar si esti prins, platesti o amenda de 1.500 euro, iar masina poate fi confiscata.

Asadar, cum vi se par regulile si amenzile din tarile civilizate ale Europei? Eu vad in ele o sursa de inspiratie pentru politia romana, daca ar vrea intradevar sa faca ordine in trafic. Dar cum sa mai speri ca vor propune niste chestii de-astea, atata vreme cat ei nu aplica nici legislatia actuala…

Sursa: Telegraph

Citeste si Politia s-a trezit. Propune sanctionarea agresivitatii in trafic

Despre autor

Jurnalist auto, 11 ani de experienta in presa scrisa, TV si online. Fondator al blogului Motorstory.ro, in 2008.