Weekend ECO. Cu Toyota Prius

Toyota Prius drive2 Weekend ECO. Cu Toyota PriusPrius-ul testat weekendul trecut a fost prima masina hibrida pe care am condus-o pana acum. N-am mers cu primul Prius, nici cu vreun alt hibrid de la Lexus si va dati seama ce curios eram in privinta celui mai galonat hibrid din lume.
In primul rand trebuie sa spun ca Prius-urile sunt atat de rare pe strazile din Romania, incat este imposibil sa nu te abordeze cineva care vrea sa stie mai multe despre masina. Toti au intrebat “cum este” si daca “merita”.

Masina este ciudata, dar in sensul bun. Interiorul este play-station, tot digital, cu o gramada de informatii despre functionarea modului hibrid: nivelul bateriei, cand se incarca, cand se consuma, cand intra motorul conventional, ma rog, foarte multe. M-a distrat selectorul minuscul de pe consola, atat de mic incat pare de jucarie.

Toyota Prius drive Weekend ECO. Cu Toyota PriusIn mers iti dai imediat seama ca esti la volanul altui gen de masina. In primul rand, atunci cand franezi, incarci bateriile si se aude intr-un anumit fel. Seamana cu zgomotul facut de un troleibuz. Este adevarat ca ai senzatia sa franezi des, numai ca sa vezi cum mai adaugi o liniuta la baterie.

Merge mult mai putin decat m-am asteptat in modul electric. Cand pleci de pe loc, pleci doar cu motorul electric. Dar ca sa eviti pornirea celui convetional, trebuie sa accelerezi foarte lent. Mult prea lent pentru traficul din Bucuresti. Asa ca mai mereu intra motorul pe benzina cand pleci de la semafor. In schimb, in aglomeratiile crunte, unde abia mergi cativa metri din cand in cand, e geniala. Rulezi doar cu motorul electric.

Motorul pe benzina are 1,8 litri si 100 CP, dar puterea combinata este de 136 CP, deci acceleratiile sunt rezonabile in depasiri. In rest, nu este deloc tentat sa ajungi in modul Power, mod in care motorul pe benzina consuma mult.

Cat consuma?
Pana la urma, asta e aspectul cel mai interesant, nu? Eu am reusit sa obtin un consum de 4,6 l/100 km intr-o aglomeratie crunta, vineri dupa amiaza, cand toata lumea se inghesuia catre litoral. In traficul ala, masina mea (cu motor de 1,4 litri) ar fi consumat cam 12 l/100 km.

Ideea este ca Prius-ul este mai eficient la viteze mici, in oras. In afara, motorul pe benzina merge continuu, deci consumul este mai mare. Dar nu cu mult. Pe cam 450 km am obtinut o medie de 5,2 l/100 km, foarte bine avand in vedere ca am mers cu 60 km/h in localitati si 130-140 km/h in afara lor. Am evitat insa acceleratiile puternice.

Problema
Toyota Prius drive3 Weekend ECO. Cu Toyota PriusEi bine, masina chiar ofera ceea ce promite. In special in oras. Problema apare insa la pret. Cel mai ieftin Prius costa de la 26.000 euro. Foarte mult. Nu ma deranjeaza sa fiu eco si sa fac si economie de benzina, dar nu la banii astia. Nu ma avantajeaza, pur si simplu, pentru ca pot cumpara un turbodiesel ceva mai gurmand, dar mult mai ieftin.

Pe de alta parte, m-am lamurit ca Prius-ul chiar este un hibrid reusit. Cand va avea si un pret rezonabil, va fi o afacere buna. Si m-am mai lamurit ca asta este viitorul mediu. Nu masinile electrice. Un hibrid bine facut, la un pret decent, va fi mult mai practic decat o masina electrica in cazul careia este limitat de autonomie si performante.

Despre autor

Jurnalist auto, 11 ani de experienta in presa scrisa, TV si online. Fondator al blogului Motorstory.ro, in 2008.