In 2 ani masinile iti vor spune cum sa virezi

Asa cum stiti deja, masinile premium folosesc cateva sisteme care nu doar avertizeaza asupra unui accident, ci ajung sa actioneze franele. La Volvo chiar se pot actiona franele complet, pana la oprirea masinii, in cazul in care electronica decide ca impactul este iminent. Ma rog, sistemul “Collision Warning with Auto Brake” nu functioneaza chiar intotdeauna, dar asta e. Se mai intampla icon smile In 2 ani masinile iti vor spune cum sa virezi

Continental studiaza de mai mult timp cum se poate interveni pe dinamica laterala a masinii, nu doar pe cea longitudinala. In cuvinte simple, cum poate o masina sa vireze (aproape) singura, in caz de pericol.

Au reusit sa puna la punct un sistem (se numeste ESA- Emergency Steer Assist) si l-au prezentat, dar raman niste intrebari, in conditiile in care spun ca va fi prezent pe masinile premium cam in 2 sau 3 ani.

Cum functioneaza?
Continental ESA System In 2 ani masinile iti vor spune cum sa vireziRelativ simplu, folosind o mare parte din sistemele deja instalate pe masini, in special senzorii radar. Cand masina se apropie periculos de mult de cea din fata ei, iar soferul nu reactioneaza, intervine franarea automata. Daca se depaseste insa ultimul punct de franare posibil, masina poate vira singura, dar asistata si de sofer. Practic, volanul este actionat automat, dar cu o forta mica, in asa fel incat soferului ii revine responsabilitatea de a controla directia apoi. Bineinteles, soferul ia decizia daca vireaza sau ramane pe banda respectiva.

Sistemul este deocamdata compatibil cu masinile cu ESP si directie asistata electronic. Asta pentru ca, in momentul manevrei, ESP-ul trebuie sa fie capabil sa mentina masina pe traiectorie.

Continental ESA System 2 In 2 ani masinile iti vor spune cum sa virezi

Suna interesant, dar are o necunoscuta majora – cum va reactiona soferul la impulsul din volan? Bun, soferul se trezeste tarziu, volanul tinde sa vireze stanga. Nu cumva soferul va urma “indicatia” asta, fara sa se mai asigure? In momentul ala critic, cand isi da seama ca urmeaza foarte repede impactul si cu volanul care trage stanga, va mai sta el sa se asigure (desi eu cred ca nici nu mai are timp s-o faca)? Nu cumva va vira in disperare de cauza, riscand sa intre in cineva pe contrasens sau pe banda alaturata?

Eu tind sa cred ca sistemul asta mai mult va dezorienta soferii. In special pe cei care nu stiu sa reactioneze in situatii limita.

Despre autor

Jurnalist auto, 11 ani de experienta in presa scrisa, TV si online. Fondator al blogului Motorstory.ro, in 2008.