Scurta istorie a celui mai rapid sedan mare din lume – BMW M5

Fiecare generatie BMW este asteptata cu sufletul la gura de fanii BMW, de pasionatii de masini si clar si de concurenta. De fiecare data cand o noua generatie  a fost lansata, a entuziasmat inca de la lecturarea fisei tehnice. Nici nu-i de mirare, pentru ca M5 a stabilit cu fiecare model noi standarde pentru sedanurile sport. De fapt, in ultimul timp au cam intrat in segmentul supersport.

BMW M5 Prima generatie Scurta istorie a celui mai rapid sedan mare din lume   BMW M5

Primul BMW M5 (E28) a fost lansat pe a doua generatie a Seriei 5, in 1985, la Frankfurt. Masina a surprins din doua mari motive. In primul rand puterea puterea motorului, care afisa performante foarte bune (primul M5 a fost considerat cel mai rapid sedan mare, la vremea lui) si in al doilea rand datorita faptului ca nu se deosebea mai deloc de varful de gama 535i. Foarte discret ca aspect, M5 era insa foarte rapid datorita motorului cu 6 cilindri in linie, de 3,5 litri, o versiune modificata a celui de pe M1. Acceleratia 0 – 100 km/h afisa o valoare impresionanta la acea vreme (dar si astazi!), circa 6,3 secunde si o viteza maxima de aproape 250 km/h.

Productia a fost oprita in 1988, pana la acea data fiind produse 2.191 de xemplare (sursa). Asadar, primul M5 este la acest moment printre cele mai rare modele de serie produse de departamentul M de la BMW.

BMW M5 A doua generatie Scurta istorie a celui mai rapid sedan mare din lume   BMW M5

A doua generatie M5 (E34) a debutat in 1989 si utiliza acelasi motor de 3,5 litri ca si primul M5, dar modificat pentru a obtine o putere mai mare. Initial, motorul dezvolta 320 CP, dar dupa doi ani de la lansare cilindreea a crescut la 3,8 litri, iar puterea maxima a ajuns la 340 CP. Acceleratia are doar putin mai buna decat cea a primei generatii – 6,3 pentru modelul de 320 CP si 6 secunde pentru versiunea de 340 CP. Viteza maxima era deja limitata electronic la 250 km/h. De asemenea, aceasta a doua generatie M5 a putut fi comandata si cu o cutie de viteze manuala, cu 6 trepte (pentru versiunea de 340 CP), pe langa cutia cu 5 trepte oferita in serie.

Productia a durat pana in 1995, numarul de exemplare produse fiind de 12.254, mult mai mult decat cifrele primei generatii, ceea ce arata cat de rapid s-a impus si a prins conceptul, dar si masina in sine. O noutate a acestei generatii a constat in lansarea unei versiuni Touring, doar cateva sute de astfel de modele fiind produse. Acum, M5 E34 Touring este o adevarata raritate.

BMW M5 A treia generatie Scurta istorie a celui mai rapid sedan mare din lume   BMW M5

A treia generatie M5 (E39) a fost lansata 3 ani mai tarziu, in 1998 si a marcat debutul asamblarii automatizate, pe liniile de productie ale Seriei 5. Primele doua generatii au fost modele construite manual, la uzina BMW M GmbH. Aceasta a treia generatie a marcat si trecerea de la motorul cu 6 cilindri in linie la cel V8. Cu o capacitate de 5 litri, acesta producea 400 CP si 500 Nm. La nivelul designului s-a trecut la aparitia celor 4 tevi de esapament, solutie estetica pastrata la urmatoarea generatie si probabil pentru multe alte generatii de acum incolo.

Oferit doar cu o cutie manuala, cu 6 trepte, acest M5 accelereaza de la 0 la 100 km/h in 5,3 secunde si atinge 250 km/h, cu restrictie electronica. Cateva teste au aratat ca, fara restrictie, masina ajunge la aproape 300 km/h. Dealtfel, si aceasta versiune a fost, la vremea sa, cel mai rapid sedan de clasa mare din lume.
Productia a durat pana in 2003, timp de 5 ani fiind fabricate 20.482 de masini. Iarasi un salt foarte mare fata de productia modelului anterior.

BMW M5 A patra generatie Scurta istorie a celui mai rapid sedan mare din lume   BMW M5

A patra generatie M5 (E60) a debutat in 2005, iar productia s-a incheiat acum cateva zile. Masina a fost una deosebita, atat la nivel de design, cat si din punct de vedere tehnic. Estetic, a fost lasata deoparte discretia si s-a mizat pe un aspect mult mai gresiv, subliniat si de liniile absolut noi (si controversate, la inceput) ale Seriei 5. Tehnic, masina este o adevarata uzina de mecanica si electronica, propulsorul V10 fiind unul puternic inspirat din motorsport. Cu o cilindree de 5 litri, acesta produce 507 CP si atinge o turatie maxima de 8.250 rpm. Acceleratia 0 – 100 km/h a coborat sub 5 secunde (4,7 secunde), iar viteza maxima a ramas limitata la 250 km/h, dar masina poate atinge in jurul a 320 km/h fara aceasta restrictie. De asemenea, s-a renuntat la transmisia manuala si s-a optat pentru una SMG cu 7 trepte.

De-a lungul celor 5 ani de cariera s-au produs 20.548 de exemplare, putin mai mult decat generatia trecuta. Dintre acestea au fost 19.523 de berline, si 1.025 de versiuni Touring, pentru ca BMW a decis ca acest model sa aiba si o versiune break, a doua pe generatiile M5.

Cum va fi noul M5 (F10)?
Mai puternic si mai rapid, asta este sigur. La fel de sigur este si faptul ca va fi primul M5 cu motor supraalimentat, pentru ca BMW va utiliza propulsorul V8 biturbo de pe X5 si X6 M. Daca pe aceste SUV-uri el produce 555 CP, pe noul M5 ar putea ajunge la 570 CP, poate 580 CP pentru a fi la nivelul lui Audi RS6. Am putea vedea un concept la Salonul Auto de la Paris.

Sper ca v-a placut aceasta istorie, pe scurt, a modelelor M5, pe care eu le ador. Cu toate astea, n-am avut niciodata sansa sa conduc unul. Pe de alta parte, niciodata nu e prea tarziu.

Despre autor

Jurnalist auto, 11 ani de experienta in presa scrisa, TV si online. Fondator al blogului Motorstory.ro, in 2008.