Sistem STOP/START pentru cutiile automate

Ati auzit deja de sistemul STOP/START pentru ca a inceput sa fie inclus in echiparea de serie pentru mai multe modele de volum, vandute pe piata din Romania. Ei bine, pana acum, acest sistem era in cea mai mare parte disponibil pentru masinile cu cutii de viteze manuale.

Solutia este simpla si inteligenta. Daca stati in Bucuresti, stiti deja cat timp pierdeti in trafic, pe loc, in aglomeratie. Sistemul Stop/Start este creat exact pentru astfel de situatii. Cand stai pe loc, motorul este oprit automat, dar raman in functiune luminile, sistemul de climatizare si cel audio. In momentul in care pleci, calci ambreiajul, cuplezi prima treapta si motorul porneste automat. Estimarile spun ca in acest fel economisesti circa 8% din carburant datorita acestei solutii.

Bosch, compania care pune la dispozitia producatorilor aceste sisteme, spune ca pana acum au fost vandute circa 1,5 milioane de masini cu Stop/Start. Modificarile tin de electronica si de adoptarea unui alternator special, plus modificari la electromotor, acesta fiind nevoit sa faca fata mai multor cicluri de pornire decat in mod normal.

Sistem STOP START pentru cutii de viteze automate Sistem STOP/START pentru cutiile automate

Cum spuneam, pana acum, sistemul a fost oferit in special pentru masinile cu cutii manuale. Iata ca se extinde insa si la cutiile automate, fiind dezvoltat tot de Bosch. Provocarea a fost mai mare in acest caz, pentru ca inginerii au fost nevoiti sa caute o solutie prin care motorul sa porneasca si mai repede. Instant chiar. Daca in cazul pornirii la o cutie manuala, motorul are ceva timp, pana calci ambreiajul, selectezi treapta si eliberezi ambreiajul, in cazul cutiilor manuale, cand ai eliberat frana, motorul trebuie sa fie deja pornit.

Mie mi se pare un sistem genial pentru traficul urban. A fost adoptat chiar si pe BMW M3. Mie nu-mi vine sa opresc motorul din proprie initiativa atunci cand sunt prins in trafic. Fie nu-mi dau seama, fie ma gandesc ca n-am chef sa-mi distrug prematur electromotorul cu astfel de opriri/porniri. Asadar, ceva automat – adaptat in asa fel incat sa nu distruga componente – este binevenit.

Despre autor

Jurnalist auto, 11 ani de experienta in presa scrisa, TV si online. Fondator al blogului Motorstory.ro, in 2008.