Cum verifici o masina second hand la cumparare

Nu mai este nevoie sa spun ca alegerea unei masini second hand este in mare parte o loterie, mai ales in Romania, unde oamenii ar face orice sa ascunda defectele si sa obtina cat mai multi bani.

Sigur, pe piata second hand exista masini bune, care pot tine multi ani si pe care le cumperi dupa ce au suferit deja o devalorizare serioasa fata de pretul de nou. Cum ajungi la ele este insa o problema, pentru ca, in general, vanzatorul roman prefera sa faca tot posibilul sa ascunda o defectiune majora a masinii, in loc sa o repare inainte sa scoata masina la vanzare.

Ford Mondeo art Cum verifici o masina second hand la cumparareExista pareri si pareri despre masinile second hand versus cele noi, in ceea ce priveste utilitatea. O masina noua nu are deloc uzura si mai vine si cu garantie, una second hand este deja uzata, dar si mult mai ieftina. Risti cand cumperi un SH, dar pe de alta parte ai acces la masini pe care nu ti le poti permite noi. Atentie insa – nu recomand in nici un caz cumpararea unei masini second hand cu toate economiile disponibile la acel moment. Asta pentru ca e posibil sa intervina rapid cheltuieli cu cine stie ce reparatii si te poti trezi ca nu mai ai cum s-o folosesti.

Iata cateva aspecte la care trebuie sa fii atent cand cumperi o masina second hand, pentru a minimiza sansele sa te trezesti cu reparatii costisitoare, dupa ce ai platit-o. Adica sa eviti “tepele”.

Inspectia vizuala la exterior
Este foarte importanta pentru a-ti da seama daca masina a fost sau nu lovita.

- trebuie sa cauti diferente de culoare si de luciu. Acestea arata ca partile respective au fost revopsite, iar asta inseamna lovitura. La multe dintre modelele actuale, spoilerele sunt din plastic. Sunt sanse sa fie inlocuite pentru ca in decursa de cativa ani nu prea au cum sa scape neatinse. In cazul acestora, nu este o problema ca au fost revopsite, dar cu atat mai mult trebuie sa cauti semne de lovituri prin imprejurimi, ca sa te asiguri ca doar spoilerul a avut probleme.

- observa suprafetele in lumina buna pentru a vedea daca sunt perfect plane. Bineinteles ca masina trebuie sa fie curata.

- atentie la imbinari, aveti grija sa inspectati lufturile care trebuie sa fie mici si constante. Tot la imbinari cautati urme de chit sau sau vopsea prost aplicata. Daca le gasiti, nu e bine.

- uita-te si la suportul placutelor de inmatriculare. Pe ele ar trebui sa fie numele unui dealer al marcii respective. Daca sunt diferite si daca sunt inscriptionate cu numele altei marci, inseamna ca au fost inlocuite, posibil tot in urma unui accident.

Inspectia interiorului
VW Golf IV art Cum verifici o masina second hand la cumparare- fii atent la urmele de uzura si gandeste-te la kilometrii parcursi. Daca masina are 70.000 km, dar urmele de uzura sunt accentuate pe tapiterie, volan, schimbator, butoanele de pe bord si frana de mana, poti fi sigur ca nu sunt kilometrii reali. Daca ajungi in punctul asta, renunta la masina respectiva. E clar ca vanzatorul iti pregateste o teapa.

- verifica toate sistemele: semnalizare, lumini, comezile geamurilor si 0glinzilor, aerul conditionat, sistem audio… absolut tot. Un vanzator de buna credinta nu va incerca sa vanda masina cu defectiuni la aceste sisteme/comenzi. Totul trebuie sa functioneze impecabil. Daca gasesti totusi ceva in neregula si crezi ca nu e chiar ceva foarte costisitor, foloseste asta pentru a trage in jos de pret.

Inspectia tehnica si a motorului
– atentie la starea discurilor de frana. Daca acestea prezinta fisuri, vor trebui inlocuite si costa. Plus ca denota utilizare agresiva a franelor, deci a intregii masini. Daca prezinta urme puternice pe suprafata, inseamna ca s-a mers mult cu placute uzate complet, ceea ce iar nu-i bine, pentru ca denota neglijenta.

- uita-te cu atentie la pneuri. In afara de faptul ca vrei sa vezi cam cat le-ai mai putea folosi dupa ce cumperi, fii atent la uzura catre flancuri, spre exterior. Aceasta apare pronuntat daca masina este condusa in forta, cu viraje luate in viteza. Daca exista uzura pe suprafata de rulate, interior sau exterior, inseamna ca sunt probleme cu  unghiurile rotii.

- ar fi ideal sa mergi la un service unde sa poti ridica masina pentru a vedea exact cum este pe dedesubt. Daca este lovita, care este starea articulatiilor, a suspensiilor, daca exista scurgeri de lichide, starea esapamentului de la galeriile de evacuare pana la toba finala, etc.

VW Golf IV art 2 Cum verifici o masina second hand la cumparare- motorul trebuie sa fie in primul rand uscat. Nu sunt de acord cu spalarea motorului, ci doar cu curatarea lui din cand in cand. Asadar, daca vezi un motor extrem de curat, abia spalat, nu te entuziasma, ci uita-te si mai atent. Nu trebuie sa existe urme de interventii, improvizatii sau bucati sudate sau rupte. Si nici cabluri innadite.

- bineinteles ca nu trebuie sa existe nici o urma de scurgere, dar unii samsari folosesc chituri speciale care opresc scurgerile pentru scurt timp. Asadar, fii atent la orice chestii ciudate ar putea aparea si care nu par originale.

- verifica nivelul si culoarea uleiului (ca sa-ti dai seama cum a fost intretinute masina) si filtrul de aer. Un vanzator corect ar trebui sa schimbe consumabilele acestea inainte sa vanda masina.

- asculta si priveste motorul la relanti. Trebuie sa mearga “rotund” si sa nu vibreze mult. Si nici sa nu scoata sunete metalice, ciudate, iar daca trepideaza desi merge rotund, inseamna ca ar putea fi probleme cu suportii acestuia.

Proba condusului
Foarte importanta, iti arata cum merge masina si iti poate dezvalui multe dintre problemele acesteia. Chiar daca ai o jena sa tragi tare de masina omului, fa-o. Dai niste bani si nu vrei surprize. Nu e ideea sa-ti bati joc de masina, ci sa afli cat mai multe despre comportamentul ei.

- fii atent cum cupleaza ambreiajul. Daca simti urme de patinare, insemana ca, fie este discul uzat de tot, fie ca exista scurgeri de ulei din cutia de viteze, ulei care ajunge pe disc si pe placa de presiune.

- verifica precizia schimbatorului cutiei de viteze. Trebuie sa mearga usor, sa nu agate si sa nu aiba curse foarte mari, pentru ca asta inseamna uzura accentuata la articulatii.

- joaca-te cu volanul. Trebuie sa mearga destul de usor si fara socuri din asistare. La mai multe masini lovite si reparate prost, volanul merge mai greu si nu este ok.

- vezi cum se tureaza si cum trage motorul. Trebuie sa traga constant, fara intreruperi si ezitari. Tureaza-l (nu in gol!) aproape de turatia maxima (pana sa intervina electronica si sa taie alimentarea). Un motor in stare buna, cu toate consumabilele schimbate (ma refer la curele si distributie) nu trebuie sa aiba probleme la turatie maxima.

- vezi cum reactioneaza franele. Daca pedala este prea moale si tine prea jos, ar putea insemna ca sunt probleme cu presiunea in sistemul de franare sau ca placutele sunt foarte uzate. Verifica, la viteza putin mai mare, intr-o zona libera, cum reactioneza ABS-ul.

- este de preferat sa mergi pe autostrada si sa ajungi la o viteza mare pentru avedea cum se comporta directia, daca trage intr-o parte sau daca se simt vibratii in volan.

- apoi mergi neaparat pe un drum cu piatra cubica, acolo se aud cel mai bine zgomotele suspensiilor si articulatiilor.

- fii atent si la zgomotele caroseriei. Daca aceasta a fost torsionata intr-un accident, se va auzi pe denivelari. Mai poti verifica si urcand masina cu o roata pe bordura, iar apoi cobori si vezi cum se inchid usile si portbagajul.

Dupa ce treci prin aceste etape, daca iti place ce vezi, ce auzi si cum se simte masina, mergi cu proprietarul si plateste o diagnoza completa pentru motor si sistemele electrice. De preferat la un dealer al marcii, pe care sa-l alegi tu.

Atentie la acte. Trebuie sa fie in absoluta ordine, cu verificarea tehnica valabila, dar care sa nu expire in cateva luni. Un vanzator care nu are nimic de ascuns face verificarea tehnica inainte sa vanda masina. Un mare plus (care da incredere) este prezenta cartii de service cu toate interventiile mentionate acolo. Atentie insa, proprietarul nu va trece in cartea tehnica si reparatiile facute in urma unui accident.

Cam asta ar fi. Am scris mult, dar este foarte posibil sa fi scapat cate ceva din vedere. Asadar, completati in comentarii, daca eu am sarit peste chestii importante icon smile Cum verifici o masina second hand la cumparare

Despre autor

Jurnalist auto, 11 ani de experienta in presa scrisa, TV si online. Fondator al blogului Motorstory.ro, in 2008.