Limitele eficientei: Fiat 500 are acelasi consum ca BMW 320d

In perioada asta (dar si dupa ce o vom depasi) toti vrem masini eficiente. Nu este vorba doar de cei care sunt la nivelul unui hatchback fara pretentii, ci de toata lumea. Si cei care cumpara masini premium, SUV-uri, orice, nu mai sunt indiferenti la consum (cred ca cei care-si cumpara Rolls-Royce Phantom sunt exceptia).

De ce se intampla asa? Pentru ca toti producatorii, inclusiv cei premium, au aratat ca se poate. Se poate face un SUV premium, de peste 300 CP care sa consume doar 11 l/100 km in oras. Nu 18 l/100 km, ca pana acum cativa ani, ba chiar peste 20% in cazul V8-urilor. Asta inseamna progres tehnologic, care genereaza eficienta.

Eficienta are insa niste limite. Si cred ca urmatorul exemplu ilustreaza cat se poate de clar acest lucru.

Vorbim despre doua masini cu totul diferite, din clase diferite, pentru categorii diferite de clienti, cu preturi deloc comparabile: Fiat 500 cu noul motor cu 2 cilindri, de 0,9 litri si BMW 320d EfficientDynamics Edition, cu motor turbodiesel de 2 litri si 163 CP.

Fiat BMW Limitele eficientei: Fiat 500 are acelasi consum ca BMW 320d

Aceste versiuni sunt cele mai economice din gamele lor si cu toate ca sunt foarte diferite, au acelasi consum mediu!

Exact, o masina de clasa mini, cu motor de 0,9 litri, turbo, de 85 CP, are acelasi consum mediu ca o masina de clasa medie, premium, echipata cu un turbodiesel de 2 litri si 163 CP. Evident, performantele dinamice nu sunt comparabile.

Asta arata limitele eficientei, acum. Am mai spus-o, un motor mic, fie el si cu 2 cilindri, nu garanteaza valori exceptionale si de neatins de altele mai mari, in ceea ce priveste consumul. Pentru ca un motor mic depune mult mai mult efort pentru a propulsa masina decat unul mai mare. Nimeni nu va merge cu Fiat 500 0,9 TwinAir cum ar merge cu bicicleta. Va merge normal, cu acceleratii normale, dictate de rabdarea soferului si de trafic.

Iar rezultatul este acelasi, la nivelul consumului, cu al unei masini premium, sport.

Iata si valorile comparative ale celor doua masini (recunosc faptul ca este foarte ciudat sa pun in aceeasi fisa tehnica un Fiat 500 si un BMW 320d :))

BMW vs Fiat consum Limitele eficientei: Fiat 500 are acelasi consum ca BMW 320d

* a nu se intelege ca am ceva cu Fiat sau ca am innebunit si compar Fiat cu BMW. Vreau doar sa subliniez ca este inutil sa faci motoare minuscule, cand ai putea investi in tehnologie pentru a face din motoare mai mari, normale, unele cu aceleasi rezultate de consum si cu avantaje in ceea ce priveste performanta.

Despre autor

Jurnalist auto, 11 ani de experienta in presa scrisa, TV si online. Fondator al blogului Motorstory.ro, in 2008.