Cand a aparut airbag-ul si cum ne protejeaza

Airbag-ul este unul dintre cele mai importante sisteme de siguranta din automobile. Al doilea ca importanta, dupa centurile de siguranta, care raman si vor ramane intotdeauna cele mai eficiente. Oricum, siguranta pasiva tine deja de un ansamblu format de aceste doua sisteme. Impreuna, centura si airbag-ul salveaza vieti de multi ani si sunt continuu perfectionate.

Airbag 1 Cand a aparut airbag ul si cum ne protejeaza

Se pare ca airbag-urile au aparut, ca si concept, inca de la inceputul anilor ’50, dar n-au ajuns in masinile de serie decat dupa anul 1970, pentru ca siguranta nu era un aspect prioritar in acele vremuri. Mai multe surse ii crediteaza pe producatorii americani cu introducerea airbag-ului pe modele experimentale incepand cu 1971. Se pare ca primele modele pentru public, echipate (optional) cu airbag au debutat in 1973-1974.

In Europa, Mercedes a introdus airbag-ul pe modelul S-Klasse in 1980 si la scurt timp a fost urmat de mai multi producatori, care au generalizat folosirea acestui sistem de siguranta la inceputul anilor ’90.

Cum ne protejeaza airbag-ul?
Practic, rolul unui airbag este de a proteja soferul si pasagerii de impactul cu suprafetele dure din interiorul masinii. Se declanseaza automat, in cazul unui impact si deja s-a perfectionat atat de mult incat, in functie de greutatea ocupantului respectivului loc si de severitatea impactului, se poate deschide in mai multe trepte si cu mai multe intensitati.

Ceea ce multi oameni nu stiu nici acum este ca airbag-ul NU inlocuieste centura de siguranta, ci o completeaza, din punct de vedere al protectiei oferite. Centura de siguranta retine soferul/pasagerul pentru a nu se izbi de bord, iar airbag-ul impiedica orice fel de contact cu volanul bordul si amortizeaza deceleratia capului si trunchiului.

Airbag 2 Cand a aparut airbag ul si cum ne protejeaza

Daca centura de siguranta nu este purtata, viteza de explozie a airbag-ului poate provoca rani serioase, chiar si ruperea gatului, pentru ca in acel moment corpul se deplaseaza inainte, din inertie, iar airbag-ul impinge capul inapoi. Tocmai de aceea, ulterior, multi producatori au programat airbag-urile sa nu se deschida, daca nu este cuplata centura de siguranta. Un alt dezavantaj al airbag-urilor, dar unul minim comparativ cu avantajele, este ca atunci cand se declanseaza mainile pot fi usor arse de gazul care le umfla, gaz care poate provoca si iritarea cailor respiratorii. Din fericire, acest gaz dispare repede.

La acest moment, masinile, chiar si cele de clasa mini/mica si low cost utilizeaza o “retea” de airbag-uri: fronatel, laterale si pentru protectia capului. Cele frontale sunt in echiparea de serie a cam tuturor masinilor de pe piata, cu foarte mici exceptii.

Pentru anumite modele sunt disponibile chiar si airbag-uri pentru protectia genunchilor soferului, pentru ca acesta risca cel mai mult sa se loveasca de zona inferioara a bordului.

Airbag 3 Cand a aparut airbag ul si cum ne protejeaza

Cat de eficiente sunt airbag-urile – Statistica:
– probabilitatea de a suferi o rana mortala intr-o masina cu airbag, al carei sofer poarta centura de siguranta este cu 61% mai mica decat in cazul unei masini fara airbag, al carei sofer nu poarta centura de siguranta.

- nemtii ne spun ca, de exemplu, in acest an, pana la finalul lunii iunie, in Germania s-au inregistrat 1.675 de morti in accidente rutiere. Asta inseamna cu 291 (15%) mai putini morti fata de perioada similara a anului trecut. Nemtii spun ca sunt sanse ca in acest an, numarul mortilor pe soselele lor sa fie, pentru prima data, sub 4.000.

- in Statele Unite, de la introducerea airbag-urilor, acestea au salvat vietile a 23.127 de soferi (dintre care 13.999 nu purtau centura) si a 5.117 pasageri ai locului din fata (dintre care 2.883 nu purtau centura).

Oficial, airbag-urile sunt numite Supplemental Restraint System. De aici vin acele initiale SRS pe care le vedem pe volan si pe bord.

Cine a introdus primul airbag-ul pe o masina de serie?
Mercedes S Klasse Cand a aparut airbag ul si cum ne protejeazaAici este o neclaritate. Mi-a venit ideea de a scrie acest post dupa ce Mercedes a prezentat un comunicat de presa in care spune ca aniverseaza 30 de ani de la introducerea pe piata a primei masini de serie echipata cu airbag, S-Klasse. Eu am scormonit internetul si sunt mai multe surse care spun ca americanii utilizau de cativa ani deja airbag-urile. E adevarat, ca echipament optional si pe cele mai scumpe modele.

Deci Mercedes n-au fost primii. E adevarat ca nemtii mentioneaza in comunicatul de presa atentia americanilor pentru airbag-uri inca din anii ’70, dar spun ca, datorita unui deces cauzat – se pare – de un airbag, dezvoltarea acestor sisteme de protectie a fost aproape oprita atunci.

Eu va doresc sa nu cumparati masini fara airbag-uri, la fel cum va doresc sa nu faceti vreodata cunostinta cu ele. Si mai sper ca v-a placut articolul icon smile Cand a aparut airbag ul si cum ne protejeaza

Despre autor

Jurnalist auto, 11 ani de experienta in presa scrisa, TV si online. Fondator al blogului Motorstory.ro, in 2008.