Ce inseamna, de fapt, o masina sportiva?

Picture M Ce inseamna, de fapt, o masina sportiva?Pentru cei tineri, in special, modelele sport sunt foarte tentante, mai ales daca sunt pasionati de masini. Pana la urma, toti avem momente, mai mult sau mai putin frecvente, cand ne place sa pilotam. Ma rog, fara legatura cu pilotii adevarati, din diferite campionate pe care le vedem la televizor, dar este extrem de placut sa te bucuri de ceea ce iti ofera masina si sa incerci sa maximizezi performantele. In limitele fiecaruia.

Dar ce inseamna o masina sport?
Lasam deoparte modele premium, cu motoare puternice sau hatchback-urile dopate. Sunt relativ scumpe si sunt mai putini cei care ajung la ele. Sa vorbim de masini normale, de modele cu motoarele normale. De fapt, sa stabilim mai intai un lucru. Este neaparata nevoie de un motor puternic (sa zicem.. peste 150 CP) pentru a spune despre o masina ca este sportiva?

Nu.

Sigur, un motor puternic este de preferat, dar nu este obligatoriu. Sportivitatea reactiilor unei masini nu este conditionata decisiv de motor. Cum afli asta? Conducand diverse masini, nu sunt multe modele sport fara un motor puternic. Sa va spun din experienta proprie.

mazda3artM Ce inseamna, de fapt, o masina sportiva?Una dintre marcile care fac masini sport de felul asta este Mazda. Am condus mai demult o Mazda3 (din generatia anterioara) echipata cu un normal motor pe benzina de 1,6 litri si 105 CP. Cei care ati condus-o stiti despre ce este vorba. Masina asta (probabil si noua generatie este la fel, n-am condus-o) este pur si simplu construita pentru a fi sportiva. Suspensii tari, nu incomode, dar fara balans exagerat, o cutie “scurta”, cu selectii precise, motor care se tureaza bine si o directie care condimenteaza tot acest ansamblu prin faptul ca este precisa si.. directa. Ceea ce se exprima in engleza, mai sugestiv decat in romana, prin “direct steering”. Am mai condus si o Mazda6, tot din generatia trecuta, care era exact la fel.

Si Mazda nu a fost singura experienta de acest fel, pentru mine. Honda face masini sportive, cu caracteristicile de mai sus, dar sustinute si de motoarele care, chiar daca nu sunt puternice, sunt de turatie.

La polul opus, am condus o Laguna GT (tot din generatia trecuta) al carei motor turbo de 2 litri (benzina) avea 170 CP. Alta poveste. Da, motorul era unul puternic, accelera foarte bine in linie dreapta. Dar nu era sport, nu era placuta. Niste suspensii exagerat de moi, nu-ti dadeau incredere in viraje si la manevre din scurt si o directie mult prea moale si fara feedback.

Sigur, fiecare constructor decide cum isi construieste masinile si ce vrea sa le ofere clientilor. Dar, daca nu pot sa dau o multime de bani pe un hothatch, prefer o masina care sa-mi dea senzatia de sportivitate, pe care sa-mi placa sa o simt cand se trezeste “pilotul” din mine.

Pe voi ce masini sport/sportive v-au impresionat de lungul timpului?

Despre autor

Jurnalist auto, 11 ani de experienta in presa scrisa, TV si online. Fondator al blogului Motorstory.ro, in 2008.