Cum este sa tii doar volanul si sa lasi masina sa faca restul. Inclusiv sa franeze

De fiecare data cand testez o masina, incerc sa ma joc cu toate echipamentele pe care le are. Mai putin cu senzorii airbag-urilor. Masinile au ajuns la un nivel fantastic de tehnologie si e pacat sa nu incerci ceea ce ofera. Citesc despre tot felul de sisteme in comunicatele de presa, dar una e sa citesti si alta e sa le incerci.

Cand am testat modelul X5 cu facelift, am gasit pe masina si sistemul Cruise Control with Stop&Go. Ma rog, spuneti-i cum vreti, este un tempomat care nu-ti pastreaza doar viteza constanta, ci o adapteaza in functie de distanta fata de masina din fata.

Cruise Control BMW X5 Cum este sa tii doar volanul si sa lasi masina sa faca restul. Inclusiv sa franezeCruise control-ul este o inventie veche si geniala, acum comuna pentru masini de la clasa compacta in sus. Problema este ca in Romania, nu prea ai cum sa-l folosesti pe distante lungi, in asa fel incat chiar sa te relaxezi. Pentru ca la noi traficul este haotic, in nici un caz cursiv, iar surprizele apar la tot pasul.

Ei bine, sistemul asta de la BMW (il folosesc si altii, dar eu pe cel de la BMW l-am incercat) este genial! L-am folosit mult si mi-a placut pentru ca este extrem de util.

Cum functioneaza
Practic, este vorba de un radar care monitorizeaza distanta fata de masina din fata. Distanta pe care o poti ajusta, in functie de viteza masinii. Normal ca la viteza mare, distanta trebuie sa fie mai mare. Deci, cuplezi cruise-control-ul si cam atat… Cand masina din fata ta franeaza, si masina ta franeaza. Destul de tare, cand e cazul, am incercat la un sens giratoriu, cand masina din fata a franat puternic.

Apoi, pe Valea Prahovei, intr-o aglomeratie oribila. Sistemul merge si la viteze mici. Nici un rateu, masina se opreste complet, daca masina din fata se opreste. Si o face sigur, la o distanta normala, fara rateuri si fara sa-ti dea emotii. Apoi, pentru a pleca, trebuie doar sa atingi acceleratia. Nu sa apesi, ci doar s-o atingi si masina isi vede de-ale ei. Accelereaza si franeaza in functie de trafic. Pe 20 km, cat a durat blocajul, n-am atins nici macar o data frana!

E perfect si daca te fura peisajul si-ti iei ochii de la drum, te salveaza de la o tamponare. E obligatoriu insa sa fii atent, pentru ca sistemul nu face fata pietonilor care sar in fata masinii.

I-am gasit si un o problema acestui sistem.
In viraje, acolo unde masina din fata dispare dupa colt. Sistemul nu mai vede nimic (nu recunoaste rapele sau peretii de stanca) si masina accelereaza, destul de sustinut. Inainte de viraj. In functie de cat de stransa e curba, te poate lua prin surprindere. De-aia trebui sa fii atent.

Oricum, un echipament care merita cei 1.600 euro pe care trebuie sa-i dai cand ti-l comanzi pe X5 si Seria 5.

Despre autor

Jurnalist auto, 11 ani de experienta in presa scrisa, TV si online. Fondator al blogului Motorstory.ro, in 2008.