Drive-test BMW 320d EfficientDynamics Edition. Cat consuma cel mai economic BMW?

Acum ceva timp, am scris ca cel mai economic BMW, adica 320d EfficientDynamics Edition, este la fel de economic ca si cel mai economic Fiat, modelul 500, dotat cu motor cu 2 cilindri, de 0,9 litri, turbo. Cum se poate, in conditiile in care cele doua masini sunt atat de diferite si ca dimensiuni si ca performante? Eu am explicat prin faptul ca exista o limita a eficientei, dincolo de care nu se mai poate cobori, indiferent de de mic faci motorul si cum/cu ce il supraalimentezi.

BMW 320d EfficientDynamics Edition Drive test BMW 320d EfficientDynamics Edition. Cat consuma cel mai economic BMW?

Ideea este ca aceasta comparatie neobisnuita mi-a trezit dorinta de a vedea exact ce-i cu aceste modele extrem de economice. Si va povestesc acum de BMW 320d EfficientDynamics Edition, pentru ca modelul Fiat cu motorul cu 2 cilindri nu este inca disponibil in Romania. Cand va fi, il voi testa cu siguranta.

Asadar, am luat la test un 320d EfficientDynamics si timp de cateva zile am incercat sa vad exact cat de economic este. Si cum se comporta, si ce performante ofera pentru consumul mediu de 4,1 litri/100 km pe care il anunta constructorul.

BMW 320d EfficientDynamics Edition2 Drive test BMW 320d EfficientDynamics Edition. Cat consuma cel mai economic BMW?

Ce s-a modificat pentru a obtine acest consum?
In primul rand, trebuie sa stiti ca nu s-a facut nici un compromis legat de materiale sau echipamente pentru aceasta versiune a lui 320d. Totul este acolo sau pe lista de optionale, practic nu-ti dai seama ca esti la volanul unei versiuni speciale.

Tehnologia vizeaza partea tehnica. Mai multe modele BMW, din cam toate segmentele, sunt echipate cu tehnologia EfficientDynamics. Adica tehnologie Stop/Start, recuperare a energiei dezvoltate la franare, aerodinamica optimizata etc. Versiunea 320d EfficientDynamics Edition are insa niste particularitati, regasite la nivelul motorului, transmisiei si electronicii de la bord.

BMW 320d EfficientDynamics Edition3 Drive test BMW 320d EfficientDynamics Edition. Cat consuma cel mai economic BMW?

Motorul este binecunoscutul turbodiesel de 2 litri, care dezvolta acum, pe un 320d normal – 184 CP. Pe 320d EfficientDynamics, puterea a fost redusa la 163 CP/3.250 – 4.200 rpm, iar cuplul maxim este la 380 Nm/1.900 – 2.750 rpm. Motorul este cuplat la o cutie manuala, cu 6 trepte, ale carei raporturi au fost modificate pentru a reduce turatia motorului. Legat de asta, o modificare importanta o reprezinta adoptarea unui pendul centrifugal in volanta dubla. Suna pretentios, dar ce trebuie retinut este ca acest sistem face posibila rularea la turatii mici, la care, in mod normal, s-ar fi simtit vibratiile subturarii. Ei bine, la acest model se simt mai tarziu si asta ajuta la consum.

Masina mai are si indicator de schimbare a treptelor, care – la urcarea in trepte – iti arata ca trebuie sa schimbi, imediat ce ai trecut de 1.500 rpm.

Sper ca nu v-am plictisit pana aici, dar este important de stiut si inteles ce au facut bavarezii pentru a obtine de la aceasta masina cel mai mic consum comparativ cu oricare alt model din gama.

La condus, masina se simte ca oricare 320d normal. Ba chiar are si avantajul de a fi mai joasa (e de preferat sa nu incercati parcarea pe borduri). Bun, au scazut puterea maxima a motorului cu 21 CP. Se vede la cifre, dar diferentele sunt foarte mici. 320d EfficientDynamics Edition accelereaza de la 0 la 100 km/h in 8 secunde (cu 0,5 secunde mai slab decat modelul normal) si atinge 228 km/h (cu 7 km/h mai putin decat 320d). Chiar atinge viteza asta icon smile Drive test BMW 320d EfficientDynamics Edition. Cat consuma cel mai economic BMW?

BMW 320d EfficientDynamics Edition4 Drive test BMW 320d EfficientDynamics Edition. Cat consuma cel mai economic BMW?

Nu conduc un 320d in fiecare zi ca sa-mi dau seama daca 320d EfficientDynamics Editon se simte mai lent. Stiu insa ca, daca uiti de economie si duci motorul pana la 4.000 rpm, acceleratiile sunt mai mult decat placute. BMW, diesel, cuplu, 163 CP, tractiune spate, suspensii tari = n-as mai fi vrut s-o duc inapoi.

Totusi, cat consuma?
Asta era ideea testului, sa vad cat de apropiate sunt valorile reale ale consumului de ceea ce spune constructorul. In primul rand, sa va spun ca, in Bucuresti, am obtinut un consum de 6,2 l/100 km. Nu in aglomeratia crunta a diminetilor, dar nici in weekend. Si fara sa fac eforturi deosebite sa merg economic. Deci se poate si mai putin. Constructorul spune ca nivelul consumului urban este de 5 litri/100 km. Nu cred ca poate fi obtinut in Bucuresti, in zilele normale, dar cred ca poate fi dus aproape de aceasta valoare. Intr-un oras cu trafic normal.

BMW 320d EfficientDynamics Edition5 Drive test BMW 320d EfficientDynamics Edition. Cat consuma cel mai economic BMW?

Apoi, am incercat la diferite limite de viteze, pentru mai multe categorii de drumuri. Iata ce-a iesit, pe drumuri drepte, fara vant, o singura persoana in masina, fara bagaje, cu rezervorul jumatate:

  • 50 km/h, (tr III) – 3 litri/100 km,  1.500 rpm
  • 70 km/h (tr. V) – 2,9 litri/100 km, 1.200 rpm
  • 90 km/h (tr. VI) – 3,1 litri/100 km, 1.300 rpm
  • 110 km/h (tr. VI) – 4,1 litri/100 km, 1.600 rpm
  • 130 km/h (tr. VI) – 5,4 litri/100 km, 1.950 rpm
  • 170 km/h (tr. VI) – 6,2 litri/100 km

Mie mi se par niste valori excelente, pentru o masina premium, de 1,5 tone, cu motor de 163 CP. In conditiile in care nu pierzi mai nimic din performanta si nici nu trebuie sa platesti in plus. 320d EfficientDynamics Edition este la acelasi pret cu modelul 320d normal – 35.898 euro, cu TVA inclus.

Mi-a placut mult, singurele chestii care ma enerveaza sunt pretul si numele oficial (mult prea lung!) icon smile Drive test BMW 320d EfficientDynamics Edition. Cat consuma cel mai economic BMW?


Nm/lb-ft

Despre autor

Jurnalist auto, 11 ani de experienta in presa scrisa, TV si online. Fondator al blogului Motorstory.ro, in 2008.