Cum ne orientam la volan?

Pana acum cativa ani, hartile erau baza. Nu trebuiau sa lipseasca din bagajul cuiva care pleca in locuri necunoscute, fie in tara, fie in strainatate. Harta tiparita, gasita in benzinariile mari, la un pret nu chiar mic, pe care o desfaci si iti planifici ruta. Adica trebuie sa retii localitatile pe unde vrei sa ajungi, ca sa te poti uita dupa semnele rutiere. Care sunt cum sunt in Romania.

Hartile au cam disparut astazi, in sensul ca te poti lipsi de ele, pentru ca au fost complet eclipsate de sistemele de navigatie. Carora le vom spus GPS, pentru ca e mai scurt si uzual. Au aparut de ceva ani, dar cel putin pana acum 2 sau 3 ani nu erau chiar accesibile. Bine, un sistem GPS bun costa si acum circa 800 – 900 de lei, dar isi merita banii, mai ales ca deja gasesti harti bune pentru aproape orice tara ai vrea sa vizitezi.

Sistem GPS1 Cum ne orientam la volan?Asa cum stiti, daca ati utilizat sisteme GPS, acestea sunt incomparabil mai bune si mai usor de utilizat decat hartile clasice. Pentru ca folosesti un mic display care iti arata vizual, cand sa schimbi directia, dupa ce setezi destinatia si eventual niste puncte intermediare. Este in campul vizual, ai o gramada de informatii, este foarte usor sa urmezi drumul bun.

De fapt, sistemele GPS integrate sunt pentru masinile premium. Nu poti sa mergi cu un Bentley si cu ventuza GPS-ului in parbriz. La fel pentru orice model premium. Dar pentru masinile normale, nu foarte scumpe, nu merita sa comanzi un sistem de navigatie integrat, contra unor sume care pot ajunge pana la 2.000 euro. Este mult mai eficient sa cumperi un GPS after-market, care face exact acelasi lucru. Te duce la destinatie, rapid si eficient.

Sistem GPS2 Cum ne orientam la volan?Este adevarat ca exista si un revers. Nu ai voie sa le uiti in masina, pentru ca nu le mai gasesti. In fiecare seara trebuie sa demontezi sistemul de pe parbriz si sa-l ascunzi sau sa-l iei in casa. Nu-i foarte confortabil, dar de la 200 de euro la 2.000 euro e o diferenta. Care compenseaza eventualele neajunsuri.

Am auzit cazuri de accidente, in care soferii au dat vina pe GPS pentru santurile pe care au ajuns sa le viziteze. Oricat ar fi de bun sistemul, ochii trebuie sa fie atenti la drum. Pentru ca hartile nu “stiu” intotdeuana ce strazi au mai fost transformate intr-unele cu sens unic si ce semne de interzis au mai aparut. Te orientezi dupa GPS, dar esti atent pe unde mergi.

Sistem GPS3 Cum ne orientam la volan?Pentru mine, GPS-ul este absolut necesar cand plec pe undeva unde nu stiu zona. Nici nu mai am treaba cu hartile, desi iau si o harta clasica. Nu se stie, poate cedeaza GPS-ul si in plus ma ajuta sa vad ansamblul rutei. Am mers si cu harti clasice prin Europa, dar au fost inevitabile ratarile iesirilor de pe autostrazi sau ratacirea completa a drumului in orase. Cu GPS-ul rar ratez o schimbare de directie, foarte rar. Asa ca nici nu concep un drum in afara tarii fara GPS. N-am avut probleme cu el pana acum si m-a ajutat foarte mult. Efectiv, e mult mai relaxant sa nu pierzi drumul de 5 ori in cateva ore si sa stii exact cat mai ai pana la destinatie.

Voi cum va descurcati cu sistemele GPS? Ati avut experiente neplacute legate de ele?

Despre autor

Jurnalist auto, 11 ani de experienta in presa scrisa, TV si online. Fondator al blogului Motorstory.ro, in 2008.