Incalzim sau nu motorul iarna, inainte de plecare?

Inca n-a venit nici un val de ger, dar nici nu este departe. Asa ca m-am gandit sa discutam despre o tema de care se vorbeste des iarna, dar care nu are un rezultat clar.

Este vorba de incalzirea motorului, iarna, dimineata, la plecare. Inainte era clar, trebuia incalzit, si ma refer acum la masina noastra nationala si exclusiva inainte de 1989 – Dacia 1310. Care ati condus asa ceva, stiti ca iarna nu era chip sa pleci cu Dacia de pe loc, pana nu se incalzeaza motorul. Daca incercai, cu socul tras bineinteles, se lasa cu smucituri, balbaieli si cu oprirea motorului. Pentru ca Dacia nu avea nimic care sa gestioneze pornirea la rece si mentinerea relanti-ului, ci tu trebuia sa reglezi asta rin parghii care mareau cantitatea de benzina ce intra in cilindri.

buton Start Engine Incalzim sau nu motorul iarna, inainte de plecare?Nu mai e cazul acum. Toate masinile actuale au sisteme de injectie, cu gestiune electronica, care stie la cat sa duca turatia motorului, astfel incat acesta sa nu se opreasca. Tot electronica reduce turatia progresiv, pana la relanti, pe masura ce motorul se incalzeste. Sigur ati vazut cum iarna, la pornire, acum turometrului sare la peste 1.000 rpm si ramane acolo, pana se incalzeste motorul.

Asa… cum spuneam, problema asta e discutata de mult timp si exista pareri si pareri. Unii spun ca, la masinile moderne, nu trebuie sa mai stai sa se incalzeasca putin motorul inainte sa pleci. Adica recomanda plecarea de pe loc fara intarziere si apoi condus lejer, fara turatii mari, pana la incalzirea optima a motorului. Cei care recomanda acest lucru spun ca ajungi sa consumi inutil benzina, daca stai cateva minute pe loc, la pornire si ca motorului nu i se intampla nimic, daca pleci imediat dupa pornire.

Eu sunt de alta parere. Niciodata, iarna, n-am plecat imediat dupa pornire, ci am asteptat cateva minute. In general, am un ritual. Pornesc motorul, apoi cobor si curat geamurile. Plec, doar dupa ce stiu ca s-a incalzit putin apa si merg cu maxim 2.000 rpm pana cand se incalzeste complet.

Logica mea este asa. La pornirea la rece, motorul este bocna. Antigelul este pe la 0 grade celsius, iar uleiul motorului este gros si rece. Nu mai zic de cel din cutia de viteze, care este la fel de rece si gros. Ati vazut ca schimbatorul opune rezistenta cand transmisia este rece.

Da, motorul consuma o gramada de benzina la pornire, iarna, dar prefer sa stau cateva minute cu el pornit, la turatia lui, decat sa uzez aiurea motorul si sa ma enervez cand se balbaie la o acceleratie usoara. Eu cred ca-i fac mult mai bine asa, decat sa-l fortez sa se tureze cand el nu este uns suficient, din cauza uleiului gros.

Nu mai spun de unii soferi cretini, care pornesc motorul la – 20 grade celsius si imediat il tureaza in draci ca sa iasa dintr-un morman de zapada..

Voi cum procedati?

PS: Nu uitati sa dati un Like pe pagina Motorstory de pe Facebook! Daca o mai si recomandati prietenilor, deja va sunt dator rau de tot! :))

Despre autor

Jurnalist auto, 11 ani de experienta in presa scrisa, TV si online. Fondator al blogului Motorstory.ro, in 2008.