Pretul confortului si performantei – De ce nu se mai fac masini ca pe vremuri?

Vorbim despre ceea ce zic multi in zilele noastre, ca masinile nu mai sunt ca pe vremuri. Nu mai sunt la fel de fiabile, afirma cei mai in varsta, cei care au condus si altfel de masini.

E normal si o sa va explic de ce. In anii ’70, ’80 masinile insemnau mecanica pura. Atat. Contactul nu facea decat o legatura electrica intre baterie si electromotor. De-aia le puteai porni si de sub capota, cu un levier plasat intre un cablu si electromotor. Astazi sunt coduri care arata daca e cheia de contact originala si abia apoi porneste motorul. Abia apoi se pune in miscare totul.

Mercedes cobra coupe Pretul confortului si performantei   De ce nu se mai fac masini ca pe vremuri?Nu existau atunci turbo sau sisteme electronice, ci doar electrice. Un diesel de 2 litri ajungea la 80 CP si era atat de “relaxat” incat putea merge o vesnicie. Unii isi amintesc si acum cu nostalgie de Mercedes-ul Cobra.  Da, porneau mai greu iarna, dar “duceau” sute de mii de km, de fapt, ajungeau la milioane de km. Am vazut un Cobra (taxi) cu 3 milioane de km.

Simplitatea, asta era cuvantul de ordine. Astazi nu exista comparatie. TOTUL este gestionat electronic. Pornirea, functionarea motorului, injectia, aprinderea, nimic nu misca fara datele sistemelor electronice. Normal ca, statistic vorbim, sunt mult mai multe sanse sa cedeze ceva. Iar pe masura trecerii timpului, cedeaza tot mai multe, astfel incat, oricat de traditionalist ai fi, te plictisesti si masina ajunge la fiare vechi.

Noi am cerut ca lucrurile sa evolueze asa. Datorita nevoii sporite pentru confort si performanta. Datorita ritmului nostru de viata. Vrem sa mergem mai repede, vrem viteza mai mare, vrem sa ajungem la 100 km/h in 9 secunde, nu in 16. Asa ca motoarele au ajuns niste vitrine de tehnologie, mult mai performante, dar si mult mai fragile.

BMW Seria 3 Pretul confortului si performantei   De ce nu se mai fac masini ca pe vremuri?Stiti ca, acum, nimeni nu mai tine o masina zeci de ani. Nu stiu care e media in Europa, dar probabil ajunge la la 4 – 5 ani. Dupa care, oamenii le vand. Unora care nu-si permit altele mai noi si care le mai tin cativa ani si apoi ajung in parcurile de rable. Vrem masini mai noi, mai bune, mai moderne, nu ne place sa conducem multi ani aceeasi masina.

Producatorilor de masini le convine. Nu au nici un interes ca cineva sa tina un model de-al lor 15 ani. Nu, ei vor ca oamenii sa cumpere in permanenta, sa vina dupa 4 ani sa sa ia o alta masina de la ei, noua. Pentru care castiga si ei, si dealerii si service-urile, toata reteaua, pentru masina aflata in garantie.

Asadar, e normal sa fie asa. Convine marii majoritati a clientilor si producatorilor. Convine stilului nostru de viata. Mai avem o provocare referitor la asta. Sa vedem cat de fiabile vor fi masinile electrice. Sunt pline de electronica, dar la nivelului motorului, cu mult mai putine piese in miscare. Sa vedem daca le vom schimba atat de des ca acum sau banii dati pe baterii ne vor taia cheful de schimbari dese.

Despre autor

Jurnalist auto, 11 ani de experienta in presa scrisa, TV si online. Fondator al blogului Motorstory.ro, in 2008.