Adevarul despre masinile electrice. De ce nu le cumparam si nici n-o vom face curand

Nu este prima data cand scriu despre masinile electrice Adevarul despre masinile electrice. De ce nu le cumparam si nici n o vom face curand si nici prima data cand spun ca nu sunt viabile acum si nici macar in viitorul mediu. Dar acum iata si niste confirmari oficiale, care arata clar preferintele consumatorilor. Si acestea nu sunt deloc in favoarea modelelor electrice care invadeaza piata, din uzinele a tot mai multi constructori.

Raportul este unul care priveste piata americana, dar eu il consider foarte relevant, stiut fiind faptul ca americanii, desi mari amatori de masini mari, sunt si foarte deschisi la nou.

Nu va plictisesc cu numele organizatiilor care au venit cu raportul, acestea sunt citate de jurnalistii de la Carscoop. Dar rezultatele studiilor sunt mai mult decat elocvente.

De exemplu, in 2010, iata care a fost situatia vanzarilor de masini in Statele Unite:

- 86% dintre masini au fost cu motoare pe benzina

- 8,7% cu motoare alimentate cu biocombustibil

- 2,6% cu motoare diesel

- 2,4% masini hibride

Opel Ampera2 art19am1 Adevarul despre masinile electrice. De ce nu le cumparam si nici n o vom face curandVa dati seama? Marea majoritate a masinilor au fost pe benzina, iar americanii n-au deloc motoare mici, deci prea putin ecologice.  Cele alimentate cu biocombustibil sunt mai mult cu imagine eco, pentru ca in realitate pot fi alimenatte foarte bine doar cu combustibil conventional.

Ponderea motoarelor diesel pe piata americana este extrem de mica, chiar daca europenii incearca sa-i convinga in general cu diesel-uri mari si performante. Este vorba de mentalitate, care nu se schimba usor.

Hibridele, la fel, foarte putin cumparate, desi americanii au mult mai multe optiuni pe piata lor decat avem noi in Europa. N-au incredere in ele, plus ca sunt mai scumpe.

Cum stau masinile electrice?

Bun, acum vor veni masinile electrice, cum le vor primi americanii? Foarte prost, apreciaza aceiasi analisti. Ei preconizeaza ca, in 2020, circa 71,5% dintre masinile vandute vor fi pe benzina, 10% cu biocombustibil, 9,5% vor fi hibride si doar 1% vor fi electrice(!).

Chevolet Aveo Adevarul despre masinile electrice. De ce nu le cumparam si nici n o vom face curandExplicatii? Simple, tin de mentalitatea oamenilor. Se arata ca, atunci cand pretul galonului de benzina a sarit la 4 dolari, oamenii s-au orientat catre masinile mici, mai eficiente. Insa asta i-a tinut exact cat a tinut pretul ridicat al benzinei. Dupa 3 sau 4 luni, cand pretul a revenit la mai putin de jumatate, oamenii au revenit la vechile obiceiuri. Masini mari, cu motoare mari, pe benzina.

Mai mult, specialistii spun ca generatia actuala, dar si tinerii de acum vor avea aceleasi obiceiuri, toata viata. Asa ca era masinilor electrice se va mai lasa mult timp asteptata. Se spune ca noua generatie, copii crescuti acum in spirit eco ar putea avea alte optiuni, ar putea miza mult mai mult pe masinile electrice, pentru ca vor creste cu acestea. Eu nu cred, vor vedea la parintii lor masinile actuale, pe benzina si pe acestea le vor prefera si ei.

Oamenilor le pasa mai mult de ei decat de mediu

.. si nu sunt dispusi sa faca nici un fel de compromisuri. Da, masinile electrice surad multora, pentru ca nu consuma benzina. Dar cand le spui ca bateriile ii tin doar 160 km, le piere instant entuziasmul. Nimeni nu vrea sa-si asume riscul de a ramane in pana prostului electrificat.

Record consum VW Passat BlueMotion Adevarul despre masinile electrice. De ce nu le cumparam si nici n o vom face curandSi au dreptate cei care spun ca, chiar daca constructorii ne ametesc cu studii conform carora conducem zilnic mult mai putin decat este autonomia unei masini electrice, reconfortant pentru creierul personal este sa stii ca poti conduce oricand, oricat. Si degeaba ofera constructorii nu stiu cate aplicatii pentru iPhone, cu harti ale punctelor de incarcare cu energie electrica, daca acestea sunt mai departe decat poti tu ajunge cu energia din baterii si apoi ar trebui sa stai minim 4 ore inainte sa pleci din nou la drum.

Inca un aspect, toti se lauda ca vin cu masini electrice si sa zicem ca, hai.. macar pentru oras ar merge una. Nu merge, pentru ca vin la preturi mult prea mari vis-a-vis de limitarile de mobilitate pe care ti le aduc. Constructorii nu ne fac nici un fel de cadouri, ei vor sa obtina un profit cat mai mare pe fiecare masina vanduta. Iar noi nu suntem dispusi sa-i dam, doar pentru a salva planeta.

Renault Fluence ZE art9am Adevarul despre masinile electrice. De ce nu le cumparam si nici n o vom face curandCe v-am spus mai sus, cifrele respective, sunt pentru America. Situatia, insa, e similara cu cea din Europa. Da, europenii sunt altfel, prefera masini mai mici, cu motoare mai mici, dar nici eu nu sunt dispusi sa treaca la masinile electrice si autonomia lor de 160 km. Si n-o vor face curand.

Abia astept sa vad cati romani isi vor cumpara, de exemplu, noul Renault Fluence ZE. Pun pariu ca doar vreun excentric pe an. Probabil ca mai multe exemplare se vor duce pe la nu stiu ce ministere care vor afisa o imagine eco, dar vor folosi efectiv masinile foarte putini kilometri. In rest, tot Passat-urile TDI vor face treaba.

Si atunci cum protejam mediul?

Solutia sta in masinile hibrid, mult mai aproape de preferintele noastre. Pot merge cativa km doar electric, dar au si un motor normal, pe benzina, care te duce oricat, oriunde. Nu te limiteaza cu nimic. Evident, le vom prefera dupa ce vor fi mai ieftine.

O si mai buna varianta o constituie masinile ale caror motoare normale sunt generatoare de energie pentru cele electrice. De-aia cred ca, pentru ceva timp de acum incolo, viitorul apartine masinilor gen Chevrolet Volt/Opel Ampera. Te propulseaza energia electrica, dar mergi cat vrei. Sigur, poluezi, dar intr-o mult mai mica masura decat cu o masina clasica. Plus confortul psihic ca poti ajunge oriunde.

Sursa: Carscoop

Despre autor

Jurnalist auto, 11 ani de experienta in presa scrisa, TV si online. Fondator al blogului Motorstory.ro, in 2008.