Cum se ajunge de la 0 la 100 in 3 secunde

Acum mai multi ani, indiferent cat plateai pe o masina supersport, nu prea ajungeai niciodata sa-i atingi intregul potential de acceleratie. Bun, constructorul vorbea de cifre superbe (4 sau 5 secunde), dar tu, ca si client, nu reauseai niciodata sa scoti timpul asta. Au spus-o mult clienti. Banuiesc ca era frustrant sa stii ca ai dat atatia bani pe masina, ea sa poata atinge 100 km/h in 4 secunde, dar tu sa n-o poti face decat in 5 sau 6 secunde.

In primul rand, clientii nu sunt piloti, asa ca le era greu sa se acomodeze cu masina in asa fel incat sa reuseasca sa scoata tot ce se putea din puterea motorului prin intermediul aderentei pneurilor. Si nu va inchipuiti ca era usor sa scoti timpul pe care ti-l spunea constructorul. Masinile supersport aveau acum 10 ani cutii manuale. Deci, ca sa pleci tare, trebuia sa dai drumul la ambreiaj si sa accelerezi in asa fel incat sa nu invarti in fum rotile spate. E spectaculos sa le afumi, dar e pierdere de timp. N-am condus niciodata un supersport, dar imi inchipui ca era foarte greu sa corelezi o plecare in asa fel incat sa scoti maxim din motor si aderenta, cand ai sub picior in jur de 500 CP.

Treptat, lucrurile au inceput sa se schimbe. Au aparut sistemele electronice de control a tractiunii. O imbunatatire, clar, dar tot nu era atat de eficient incat sa scoti timpul respectiv. Apoi au aparut cutiile automate/robotizate/F1. Mult mai rapide in schimbari, dar combinate cu electronica, tot dadeau rateuri (in sensul ca pierdei timp, pana reactionau).

Apoi a fost revolutia! Producatorii au inceput sa vina cu asa-numitele Launch Control. Programe electronice prin intermediu carora pleci foarte simplu si usor, cu toata forta disponibila. Electronica are grija de turatia motorului, de cuplarea ambreiajului, de tot.

Banuiesc ca ati vazut diverse reportaje. Selectezi niste programe pentru motor si transmisie, tii stangul pe frana, apesi acceleratia cat poti cu dreptul, ca oricum motorul se va tura doar cat vrea electronica. Dai drumul la frana si… asta e. Tot ce trebuie sa faci este sa schimbi treptele la turatia maxima, foarte usor cand trebuie doar sa tragi de o clapeta.

Vedeti? Fara fum din roti, scartaituri de pneuri, derapaje si alte chestii spectaculoase. Simplu si eficient. In felul asta, daca Ferrari iti spune ca masina ta ajunge la 100 in 3,4 secunde, inveti programul, te duci intr-o zona libera si… scoti 3,4 secunde.

Mai sus, aveti o plecare cu sistemul Launch Control a lui Nissan GT-R. O masina de 530 CP, care atinge insa 100 km/h in 3 secunde, datorita puterii, cutiei, dar mai ales tractiunii integrale. Si datorita electronicii.

via: Autoblog

Despre autor

Jurnalist auto, 11 ani de experienta in presa scrisa, TV si online. Fondator al blogului Motorstory.ro, in 2008.