Drive-test Chevrolet Spark – Mini cu tupeu

Imi doream de mult timp sa conduc Chevrolet Spark. Nu pentru ca as fi cine stie ce fan al modelelor de clasa mini, dar trebuie sa recunosc faptul ca Spark are poate cea mai puternica prezenta (din punct de vedere vizual) in segmentul sau. A fost lansat aproape identic, din punct de vedere al designului, cu conceptul care l-a prefigurat, iar asta nu se intampla foarte des.

Arata bine Spark?

M-am uitat la el din toate unghiurile posibile. Unii ar putea spune ca partea frontala este putin exagerata, pentru o masina atat de mica. Ii inteleg. Altii ar spune poate ca e bine ca cineva a avut curajul sa vina cu ceva atat de radical in clasa mini. Si pe ei ii inteleg. Parerea mea? Imi place. Imi place nu neaparat pentru liniile dure ale farurilor, pentru agresivitatea estompata doar de dimensiuni, ci pentru ca, asa cum am spus si in titlu, masina are tupeu. Nu in sensul negativ. Are prezenta, are curajul de a privi de sus concurentii, de a se departa de gingasia banala a generatiei anterioare.

Drive test Chevrolet Spark art1 Drive test Chevrolet Spark   Mini cu tupeu

Poate Chevrolet a vrut cu aceasta trecere la nivelul designului sa atenteze putin si la segmentul masculin de clienti de clasa mini. Probabil le-a reusit oarecum, dar nu cred ca in prea mare masura. Masina o vad ca fiind una pentru doamne si domnisoare indraznete, carora le pasa in ce se urca dimineata. Si nu spun asta doar din cauza culorii absolut feminine a masinii de test. Exista si optiuni mai masculine la capitolul asta.

Drive test Chevrolet Spark art2 Drive test Chevrolet Spark   Mini cu tupeu

Indrazneala exteriorului se continua si in habitaclu. Unde mi s-a parut foarte potrivit tabloul de bord. Neconventional si inspirat de instrumentarul motocicletelor, acesta este format doar dintr-un ceas analog (vitezometrul) de care este lipit un display ce afiseaza turatia motorului si diferite alte informatii. Partea care nu mi-a placut la sistemul asta tine de faptul ca este foarte incomod si deloc recomandat sa actionezi butoanele situate deasupra display-ului, cele care iti arata diferitele functii ale computerului de bord. De fapt, nici nu este vorba de un computer de bord propriu-zis, ci un fel de Info Display.

Drive test Chevrolet Spark art3 Drive test Chevrolet Spark   Mini cu tupeu

Acesta arata doar autonomia, timpul deplasarii si viteza medie. Lipseste consumul mediu, ceea ce clar mi se pare un minus. Spark este o masina de oras, cu motoare mici si chiar conteaza sa vezi ce consum mediu are. Mai ales ca masina ar putea fi chiar preferata de cei ce insista pe aspectul eco al unei masini. Din cate mi s-a explicat in showroom-ul Radacini, am inteles ca pe piata noastra nu exista aceasta functie a computerului de bord. Desi nu inteleg de ce, e doar o problema de soft si nu cred ca ar fi adaugat cine stie cat la pretul final.

Spatiul interior este in limitele clasei, mie mi s-a parut bun pentru dimensiunile masinii. Adica, presupunand ca pe locul din fata avem o persoana sub 1,8 metri, in spatele acesteia poate sta fara mari probleme cineva tot cam de aceeasi inaltime. Portbagajul are doar 170 de litri, deci daca ai chef de shopping intensiv, trebuie sa mai pui si pe bancheta spate.

Spark este disponibil cu doua propulsoare pe piata noastra. Unul de un litru si 68 CP si unul de 1,2 litri si 81 CP. Nu exista diesel, ceea ce ar putea fi un minus, nu neaparat real, din punct de vedere tehnic, cat mai ales datorita preferintei sustinute a romanilor (uneori nu neaparat logice) pentru motoarele diesel.

Drive test Chevrolet Spark art4 Drive test Chevrolet Spark   Mini cu tupeu

Eu am condus versiunea de 1,2 litri si 81 CP. Un motor decent, cuplat la o cutie de viteze cu 5 trepte. In mod sigur, pentru o masina ca Spark, nu-ti trebuie mai multa putere, pana la urma Spark are doar 940 kg. Cu motorul asta te poti strecura foarte bine in trafic, are reprize suficient de bune ca sa adopti un ritm mai alert. Pana la urma, 12,1 secunde pana la 100 km/h si 164 km/h viteza maxima nu e deloc rau pentru un mini. Si chiar mi-a lasat impresia ca nu vrea prea multa benzina, in conditiile in care l-am alergat putin prin oras. Cum spuneam mai sus, nu poti vedea un consum mediu, dar un plin (35 de litri) face computerul de bord sa arate o autonomie de aproape 500 km. Consumul mediu oficial este de 5,1 litri/100 km.

Drive test Chevrolet Spark art5 Drive test Chevrolet Spark   Mini cu tupeu

Apropo, Chevrolet Spark este o masina care se simte in elementul ei in oras. Am iesit si in afara, dar la 130 km/h e deja cam mult zgomot. Sigur, o parte provenea si de la pneurile de iarna, dar este putin enervant s-o tii asa  prea mult timp. Deci, oras si pe langa oras.

Un alt plus al masinii este la nivelul suspensiilor. In sfarsit, sunt unele echilibrate, fara sa (mai) fie exagerat de moi. Pana la urma, chiar daca este o masina de oras, este bine sa simti ca poti merge cu incredere mai rapid, mai alert, fara sa simti masina inclinandu-se la fiecare schimbare mai brusca de directie. Asta nu inseamna ca nu exista confort, pur si simplu e un echilibru bun. Sigur, Spark pastreaza calitatile unei masini de oras in ceea ce priveste directia, una moale si fara un feedback prea bun, dar comoda in traficul urban.

Siguranta

Chevrolet a facut  in mod sigur pasi importanti la capitolul asta. Astfel incat ofera in echiparea standard 6 airbag-uri pentru Spark, plus ABS, iar sistemul ESC costa 240 euro. Dealtfel, masina  obtinut un calificativ de 4 stele la testul EuroNCAP.

Drive test Chevrolet Spark art6 Drive test Chevrolet Spark   Mini cu tupeuPreturi

Masina testata este versiunea de varf, LT, care vine cu toate echipamentele de confort necesare in zilele noastre, adica: geamuri electrice, climatizare automata, oglinzi electrice, radio CD cu MP3 (standard pe toata gama Spark), ABS, 6 airbag-uri. In aceasta configuratie, masina costa 10.820 euro, cu TVA inclus. Insa, pentru modelul cu motor de un litru, echipat cu A/C, geamuri electrice fata, ABS, 6 airbag-uri, inchidere centralizata, radio CD cu MP si USB, pretul pleaca de la 5.370 euro, cu TVA si primele de casare incluse. Apropo, am auzit ca raman aceleasi conditii si valori de anul trecut si pentru 2011.

Concluzia

Este genul de masina care iti va placea in oras, daca esti adeptul mini-urilor foarte rationale, dar cu stil. O masina pe care o alegi si pentru ca vrei sa atragi atentia. Nu in ultimul rand, preturile sunt foarte bune pentru ceea ce ofera masina. Conteaza foarte mult si acest aspect, mai ales acum, mai ales cu cele 3 tichete oferite si anul asta.

Pentru cei care se intreaba daca nu cumva noul Spark este un fel de Matiz mai indraznet recarosat, este o singura solutie. Mergeti la un dealer si conduceti masina. Cateva sute de metri vor fi suficienti ca sa va dati seama ca nu (mai) au nici o legatura.

Despre autor

Jurnalist auto, 11 ani de experienta in presa scrisa, TV si online. Fondator al blogului Motorstory.ro, in 2008.