Masini rare: BMW Z1

Toti stim de modelele Z3 si Z4 (prima si a doua generatie), roadstere superbe, din punctul meu de vedere. Dar sa ne amintim acum de modelul de la care a inceput aceasta serie moderna. BMW Z1, o masina foarte rara, care sta la loc de cinste in orice colectie.

N-am vazut niciodata un Z1, nici in Romania, nici in strainatate, nici la vreun salon auto. (Chiar, oare exista vreuna in Romania?!) Nu-i de mirare, pentru ca acest model a fost unul destul de scump, si a fost produs in circa 8.000 exemplare.

BMW Z1 art Masini rare: BMW Z1

Masina a fost produsa intre 1988 si 1991, fiind un veritabil model experimental, cu tehnologii noi si solutii estetice abandonate ulterior de BMW. Evident, cel mai atragator aspect, ca sa spun asa, costa in “deschiderea” portierelor. Acestea nu se deschid normal, in lateral, ci “aluneca” in jos, in caroserie. In acest fel, masina poate fi condusa si cu portierele “deschise”, adica lasate in jos, ceea ce o face sa arate foarte exotic.

Normal, solutia are si dezavantaje, multi proprietari spunand ca accesul se face destul de greoi, datorita pragurilor inalte.

Un amanunt interesant, BMW Z1 a fost omologat doar pentru piata europeana, desi ulterior au fost importate (privat) exemplare si in America.

BMW Z1 art2 Masini rare: BMW Z1

Pe langa aceste portiere neconventionale, BMW Z1 mai avea cateva particularitati, cum ar fi o mare parte a elementelor caroserie din plastic si alte materiale mai putin utilizate in constructia de automobile la acea vreme. De asemenea, toate panourile caroserie puteau fi demontate relativ usor de pe masina, erau facute special pentru a putea fi inlocuite rapid.

BMW Z1 a fost oferit cu un singur motor, un 6 cilindri in linie, de 170 CP, cuplat la o cutie de viteze  manuala, cu 5 trepte. Masina accelereaza de la 0 la 100 km/h in 9 secunde si atinge o viteza maxima de 220 km/h.

BMW Z1 art3 Masini rare: BMW Z1

Cea mai mare parte din cele 8.000 de exemplare produse a fost vanduta in Germania, Italia fiind a doua piata ca marime. Peste 6.000 de exemplare au fost vandute in Germania, deci acolo sunt sanse sa vezi un asemenea model in trafic.

Desi n-a fost deloc un succes comercial, BMW Z1 ramane una dintre cele mai interesante si exotice masini produse de constructorul german. Si acum, desi modelul are peste 20 de ani, preturile pe piata second hand sunt destul de piperate. Un exemplar nu foarte rulat (intre 40.000 si 70.000 km) se vinde cu circa 25.000 euro.

Despre autor

Jurnalist auto, 11 ani de experienta in presa scrisa, TV si online. Fondator al blogului Motorstory.ro, in 2008.