Nu stiu daca-l stiti pe Chris Harris, omul este unul dintre cei mai buni jurnalisti auto din lume (e o parere personala), este freelancer si ii puteti vedea materialele pe EVO.
Ei bine, Harris a hotarat sa povesteasca, acuzator, despre niste practici deloc corecte ale celor de la Ferrari, atunci cand dau masini pentru teste. Britanicul spune ca, de fiecare data cand testeaza un Ferrari, departamentul de comunicare incearca (si reuseste) sa controleze cam tot. Adica nu pune pur si implu masina la dispozitie jurnalistilor, ci ii intreaba mai intai unde, cum si cand vor testa masina. De ce? Ca s-o poata “aranja”…
Masinile de teste Ferrari sunt.. tunate
Motivul pentru care Ferrari vrea sa stie exact unde si cum va fi testata masina este unul deloc corect, spune Chris Harris. Jurnalistul afirma ca a avut asemenea experiente, iar dupa ce a aranjat testul cei de la Ferrari au testat masina inainte, cu o intreaga echipa, exact in aceeasi locatie. Si apoi au “tunat-o” (cresteri de putere, pneuri speciale, modificari de electronica) in asa fel incat aceasta sa livreze maxim de performanta in conditiile respective. Problema este ca doar masina de teste este prelucrata, nu si cele livrate clientilor. Astfel, in testele facute de jurnalisti, masinile sunt mai rapide si mai bune, in general, decat cele care ajung la clienti.
Exemple? Harris spune ca, in 2007, Ferrari a procedat exact in acest mod. I-a intrebat pe cei de la Autocar (unde Harris lucra atunci) unde vor testa masina, un 599 GTB. Au aflat si au mers acolo, cu o echipa intreaga, pentru a testa ei mai intai. Au lovit masina, au reparat-o, au modificat-o si apoi i-au primit pe cei de la Autocar cu respectiva masina, fara sa le spuna nimic de tratamentul operat acesteia.
Rezultatele diferite au aparut si la un alt test. Ferrari-ul 360 Modena pentru presa a fost cu doua secunde mai rapid decat Ferrari-ul 360 Modena care apartinea unui client. Totul pentru a impresiona jurnalistii, pentru a avea parte de review-uri cat mai bune. Desigur, masinile care ajung la clienti livreaza performante mai modeste, dar majoritatea clientilor nu pot sti acest lucru. Ei nu fac masuratori pentru a vedea daca bolidul personal este la fel de rapid ca cel testat de jurnalisti.
O alta practica ciudata se practica in cazul testelor comparative complexe. In aceste cazuri, Ferrari trimite doua exemplare ale aceluiasi model. Unul pentru acceleratii si unul pentru testele de stabilitate si tinuta de drum.
Jurnalistul britanic spune ca majoritatea revistelor stiu despre aceasta practica incorecta, dar o accepta pentru a nu strica relatia cu Ferrari si pentru a evita sa nu mai primeasca masini la teste.
De asemenea, Chris Harris aminteste si de un test comparativ in care a folosit un Ferrari 430 Scuderia privat, furnizat de un proprietar amabil. Modelul italian a fost mai slab, spune britanicul, decat Porsche 911 GT2 si Lamborghini Gallardo LP560-4. Asta desi in testele facute cu masina de presa s-a descucat mai bine.
Jurnalistul britanic spune ca Ferrari nu agreeaza deloc testele comparative in care sunt folosite masini ale clientilor si nu unele oficiale, iar daca respectivii jurnalisti insista sa testeze modele private, risca sa nu mai fie pe lista pentru urmatoarele invitatii la Maranello.
Stiu. O sa va ganditi ca Harris are poate niste polite de platit celor de la Ferrari si din aceasta cauza ii acuza de lucruri atat de grave. Nu-i asa. Ganditi-va ca omul poate conduce cam ce masina vrea, are capaciatea de a face rost de una. Ba chiar a si detinut un Ferrari, un 575 pe care l-a vandut acum doua luni, in semn de protest pentru practicile incorecte ale italienilor.
Articolul scris de Chris Harris il gasiti pe Jalopnik (via Autoblog.it)
Interesant. Din pacate e un obicei prost in industria auto de a nu face direct ceva bun. Nu neaparat la Ferrari si la performante, dar exemple sunt destule dar nu imi pot aminti acum unul important.
…normal,doar sunt italieni,plini de vanitate, egoism,nationalism fanatic(ce sa zic de rasim..pff), mafie, coruptie etc….singurul lucru bun provenit din cizma aia ar fi pizza:))
Bine mai baieti! Punem botul acum la orice vrajeala a unui jurnalist. Hai sa punem si sare in cafea si sa zicem ” mama ce dulce e!”. Daca spunea asa ceva de alta marca, ce mai ziceati? Invidia asta!!!
Care-i legatura cu invidia? Invidia cui pe cine? A ziaristului pe Ferrari? Nu are cum un ziarist sa fie invidios pe o firma producatoare de automobile, pentru ca nu fac acelasi lucru … Nici macar nu se pot compara in vreun fel. In afara faptului ca sunt entitati diferite – una fizica si una juridica, unul scrie articole, unul face masini. Chiar ai gandit cand ai scris asta, sau pur si simplu asa te exprimi tu de obicei, in clisee?
pavel,
iti recomand sa te documentezi, rant-ul lui Harris coincide cu lansarea McLaren-ului, masina care vrea din cota de piata Ferrari.
Lucrurile nu sunt intamplatoare, omul nostru nu specifica clar ce si cum s-a modificat deoarece estun BS rant-ul lui.
De e n-a “demascat” aceste practici atunci ? De ce n-a refuzat sa testeze masina “tunata” ?
E evident cu nu ai cultura auto si nu citesti Evo sa stiiunde se pozitioneaza Harris ca optica
Ok, parerea mea personala. Daca orice constructor care vinde masini in momentul in care se ofera masina la teste.. o “TUNNEAZA” sau ii mascheaza din potentialul ei.. nu inseamana decat pata pe blazonul producatorului..
Rusinica asa cum ziceau Carcotasii.. si batut obrazul serios.
Apoi nu conteaza ca sunt McLaren, Ferrari, Lamborghini, Bugatti, Mercedes sau chiar si Dacia, Kia, Nissan, Lada, etc.
Consider ca un client, trebuie sa primeasca adevarul atunci cand testeaza un produs, astfel respectivul client isi poate da seama cu adevarat daca isi doreste acel produs sau nu.
Atentie, una ii RECLAMA, PUBLICITATEA care ce face, prezinta proprietatiile unui produs REALE sau FALSE. ( *este acceptat chestia asta in Publicitatea pe diveres canale media,…)
Iar alta ii TESTAREA produsului !! Aici deja esti fata in fata cu produsul finit, daca nu isi prezinta propretatiile reale… nu as mai avea rost testarea…
Acum pe mine nu ma intereseaza cine acuza, de ce acuza, s.a.m.d Eu ma refer la toti producatorii de masini, motociclete, produse electronice si electorcasnice, alimentare.. etc. In test trebuie sa stii exact totul, sa simti si sa descoperi ADEVARUL.
Respectele mele !!
stiu despre ce vorbesti Dane….am lucrat doua luni in FIAT la Mirafiori (Torino). Sunt niste nationalisti si rasisti de-ti vine sa-i calci pe gat….Sunt mai atenti cu productia pentru intern decat cu cea pentru export (paradoxal nu??? la noi e invers!). Amlucrat la control de calitate componente de plastic care sunt furnizate in mare parte de Magnetti Marelli (am lucrat si acolo o luna la stabilimentul San Benigno, ajutand la eliminarea defectelor de fabricatie la componentele din plastic (planse de bord, panouri usi,etc) ptr. Fiat,Lancia,AlfaRomeo. Asa se face ca anumite componente cu defecte usoare erau folosite pe masinile ptr export. Ca sa nu mai vorbim de faptul ca in fabrica au Guardii…un soi de vatafi care te zvarl afara din fabrica din nimic chiar de esti inginer (italian bineanteles). Dar au si calitati…deh
@dap:
Poate sunt interese la mijloc, poate nu. Nici nu conteaza la urma urmei. Daca Ferrari face ce zice nenea asta e urat oricum.
Eu in comentariul meu nu vorbeam despre asta. Ma deranja pur si simplu faptul ca Emil folosea cuvantul “invidie” intr-un context total gresit. Si eu sunt ziarist, (nu in domeniul auto) si ma intalnesc des cu cliseul acesta cu invidia de fiecare data cand scriu un articol critic, indiferent daca e obiectiv sau bine documentat.
pavel,
CONTEAZA ce a spus Harris foarte mult, nu vrei sa stii ce discutii a iscat pe forumurile auto de afara.
Sunt unii care cred tot ce spune CH si altii care stiu mai multe despre Harris si nu o iau de buna din varii motive.
Toti producatorii trimit la teste echipe tehnice pentru verificarile de baza:
sa foloseasca combustibil adecvat (o anumita revista germana testa Ferrari-ul 599 GTB cu 95 RON – lol) presiune in pneuri, o geometrie corecta etc.
Cum iti explici faptul ca o serie din masinile de test folosite de englezi sunt luate direct de la clienti nu sunt oferite de importator si totusi castiga testele comparative fara probleme….. si astea sunt aranjate de Ferrari ?
Oare credeti ca doar ferrari face acest lucru?mai da-i in colo pe toti de hapsani ce sunt…nu se gandesc ca un om poate munci o viata numai sa-si cumpere o masina,iar producatorii ce fac?va spun eu,isi bat joc pur si simplu,si va spun de ce:unde este fiabilitatea deacum 15-20 de ani la o masina?de ce au micsorat perioada de viata pt o anumita piesa fie ea consumabila sau nu?adica de ce la o masina din anii ’80-90 ii faceai schimbul la 20000 iar acum iti impun sa-l schimbi la 10000km?(e doar un ex si vb in general). Dar ce facem cu piesele,ca in 5 ani la cat investim intr-o masina pt reparatii si intretinere,ne-am mai lua una noua! De ce toate astea?
TOTI SUNT NISTE HOTI!
offfff
din cauza lui CH nu am sa imi mai iau un ferrari nicio data
ce am sa ma fac
ce vreau sa zic
e un coment al unui jurnalist care de cele mai multe ori sunt murdari
si daca nu sunt e doar parerea lui
nu am sa incetez sa iubesc ferrari si sa visez ca voi avea unul
parerea lui CH e 0 pt mine
daca ar fi sa aleg dintre oricare masina tot ferrari am sa aleg
da
sigur
as alege un f 40