Razboi cu Ferrari: un jurnalist britanic ii acuza pe italieni ca nu joaca cinstit

Nu stiu daca-l stiti pe Chris Harris, omul este unul dintre cei mai buni jurnalisti auto din lume (e o parere personala), este freelancer si ii puteti vedea materialele pe EVO.

Ei bine, Harris a hotarat sa povesteasca, acuzator, despre niste practici deloc corecte ale celor de la Ferrari, atunci cand dau masini pentru teste. Britanicul spune ca, de fiecare data cand testeaza un Ferrari, departamentul de comunicare incearca (si reuseste) sa controleze cam tot. Adica nu pune pur si implu masina la dispozitie jurnalistilor, ci ii intreaba mai intai unde, cum si cand vor testa masina. De ce? Ca s-o poata “aranja”…

Masinile de teste Ferrari sunt.. tunate

Ferrari 458 Italia Razboi cu Ferrari: un jurnalist britanic ii acuza pe italieni ca nu joaca cinstitMotivul pentru care Ferrari vrea sa stie exact unde si cum va fi testata masina este unul deloc corect, spune Chris Harris. Jurnalistul afirma ca a avut asemenea experiente, iar dupa ce a aranjat testul cei de la Ferrari au testat masina inainte, cu o intreaga echipa, exact in aceeasi locatie. Si apoi au “tunat-o” (cresteri de putere, pneuri speciale, modificari de electronica) in asa fel incat aceasta sa livreze maxim de performanta in conditiile respective. Problema este ca doar masina de teste este prelucrata, nu si cele livrate clientilor. Astfel, in testele facute de jurnalisti, masinile sunt mai rapide si mai bune, in general, decat cele care ajung la clienti.

Exemple? Harris spune ca, in 2007, Ferrari a procedat exact in acest mod. I-a intrebat pe cei de la Autocar (unde Harris lucra atunci) unde vor testa masina, un 599 GTB. Au aflat si au mers acolo, cu o echipa intreaga, pentru a testa ei mai intai. Au lovit masina, au reparat-o, au modificat-o si apoi i-au primit pe cei de la Autocar cu respectiva masina, fara sa le spuna nimic de tratamentul operat acesteia.

Ferrari 360 Challenge Stradale Razboi cu Ferrari: un jurnalist britanic ii acuza pe italieni ca nu joaca cinstitRezultatele diferite au aparut si la un alt test. Ferrari-ul 360 Modena pentru presa a fost cu doua secunde mai rapid decat Ferrari-ul 360 Modena care apartinea unui client. Totul pentru a impresiona jurnalistii, pentru a avea parte de review-uri cat mai bune. Desigur, masinile care ajung la clienti livreaza performante mai modeste, dar majoritatea clientilor nu pot sti acest lucru. Ei nu fac masuratori pentru a vedea daca bolidul personal este la fel de rapid ca cel testat de jurnalisti.

O alta practica ciudata se practica in cazul testelor comparative complexe. In aceste cazuri, Ferrari trimite doua exemplare ale aceluiasi model. Unul pentru acceleratii si unul pentru testele de stabilitate si tinuta de drum.

Jurnalistul britanic spune ca majoritatea revistelor stiu despre aceasta practica incorecta, dar o accepta pentru a nu strica relatia cu Ferrari si pentru a evita sa nu mai primeasca masini la teste.

Ferrari interior Razboi cu Ferrari: un jurnalist britanic ii acuza pe italieni ca nu joaca cinstitDe asemenea, Chris Harris aminteste si de un test comparativ in care a folosit un Ferrari 430 Scuderia privat, furnizat de un proprietar amabil. Modelul italian a fost mai slab, spune britanicul, decat Porsche 911 GT2 si Lamborghini Gallardo LP560-4. Asta desi in testele facute cu masina de presa s-a descucat mai bine.

Jurnalistul britanic spune ca Ferrari nu agreeaza deloc testele comparative in care sunt folosite masini ale clientilor si nu unele oficiale, iar daca respectivii jurnalisti insista sa testeze modele private, risca sa nu mai fie pe lista pentru urmatoarele invitatii la Maranello.

Stiu. O sa va ganditi ca Harris are poate niste polite de platit celor de la Ferrari si din aceasta cauza ii acuza de lucruri atat de grave. Nu-i asa. Ganditi-va ca omul poate conduce cam ce masina vrea, are capaciatea de a face rost de una. Ba chiar a si detinut un Ferrari, un 575 pe care l-a vandut acum doua luni, in semn de protest pentru practicile incorecte ale italienilor.

Articolul scris de Chris Harris il gasiti pe Jalopnik (via Autoblog.it)

Despre autor

Jurnalist auto, 11 ani de experienta in presa scrisa, TV si online. Fondator al blogului Motorstory.ro, in 2008.