Drive test: BMW X3 xDrive20d – Alpinist de sosea

Dupa ceva timp de la lansare, mi-a incaput pe maini a doua generatie a lui BMW X3, un model mult mai echilibrat si mai matur decat primul X3. Se vede clar ca nemtii au stiut exactt unde si cum sa umble pentru a-si integra masina in gama acolo unde-i este locul.

O schimbare importanta in pozitionarea noii generatii X3 va marca acest al doilea model – spre deosebire de prima generatie, noul X3 nu mai constituie baza gamei de SUV-uri. Are acum un frate mai mic, X1, asa ca si-a permis sa fie mai premium, ca sa spun asa, de fapt sensibil mai pretentios decat prima generatie.

Drive test BMW X3 xDrive20d art Drive test: BMW X3 xDrive20d   Alpinist de sosea

Aceste pretentii in plus sunt imediat vizibile, nici nu trebuie sa atingi masina ca sa-ti dai seama. Designul spune multe. Noul X3 este mai mare, mai “incruntat” si cu elemente mult mai moderne. Se observa imediat diferenta, practic noul X3 are aproape aceeasi lungime cu vechiul X5 (prima generatie) si este chiar putin mai lat.

Drive test BMW X3 xDrive20d art2 Drive test: BMW X3 xDrive20d   Alpinist de sosea

Ati inteles ideea, noul X3 este o masina care mizeaza mult pe cresterea in dimensiuni si pe stilul mai fluid si mai agresiv. La nivel vizual.

Mari schimbari si la interior, noul X3 beneficiind de update-ul ultimilor ani din gama constructorului german. Materiale mai bune, finisari mai bune si o noua plansa de bord, cu alt tablou de bord. Consola centrala este acum mult mai moderna si vine cu versiunile noi ale sistemelor de climatizare si audio, puse invers fata de cum sunt la vechiul model, climatizarea deasupra comenzilor audio. Logic, pentru ca ai comenzi pe volan pentru radio, nu prea le atingi pe cele de pe consola.

Drive test BMW X3 xDrive20d art3 Drive test: BMW X3 xDrive20d   Alpinist de sosea

De asemenea, navigatia noua este acum integrata in bord, nu escamontabila, deasupra consolei. Normal, iDrive-ul este la loc de cinste, intuitiv, dar de preferat operabil cand esti oprit.

Indiferent de dimensiuni, nu cred ca se va plange cineva de lipsa spatiului. Este la discretie, spatiul pentru genunchi, in spate, fiind compatibil si cu baschetbalistii.

Cum merge? Cat consuma?

Mai intai, sa spun ca am avut la test modelul X3 xdrive20d. Adica masina echipata cu motorul turbodiesel de 2 litri si 184 CP (380 Nm), un adevarat bestseller pe Seria 3 si probabil si pe noul X3. Chiar daca propulseaza un SUV de cam 1,8 tone, motorul are resurse sa imprime un comportament dinamic. Accelereaza bine (0 – 100 km/h in 8,5 secunde si viteza maxima de 210 km/h) si cred ca este cea mai eficienta alegere pentru acest model.

Drive test BMW X3 xDrive20d art4 Drive test: BMW X3 xDrive20d   Alpinist de sosea

Cam singurul repros care i se poate aduce este legat de zgomot. La accelerari mai puternice este putin cam prea zgomotos si vorbim de un zgomot nu neaparat incitant. Desigur, partea buna este ca se tureaza (cu zgomotul de rigoare) pana pe la 4.800 rpm si chiar trage pana la turatia asta cand i-o ceri, desi turatia de cuplu maxim este de 2.750 rpm, iar cea de putere maxima este de 4.000 rpm.

Mai trebuie sa va spun ca motorul este cuplat la noua cutie automata cu 8 trepte, care face o treaba excelenta. Sare si cate 3 trepte in jos cand lipesti acceleratia de podea, dar ajungi si sa te trezesti in treapta a 8-a la o viteza destul de mica, cand mergi linistii, cu beneficii, evident, la nivelul consumului.

Drive test BMW X3 xDrive20d art5 Drive test: BMW X3 xDrive20d   Alpinist de sosea

Apropo de consum, X3 xDrive20d are un consum urban oficial de 6,7 litri/100 km. N-am avut rabdare sa-l ating, eu am obtinut 9 litri/100 km fara sa-mi refuz acceleratiile sustinute si, in general, un stil sportiv de condus. Consumul mediu oficial este de 5,6 litri/100 km, dar – la fel – a iesit un 7,5 litri/100 km, la un ritm putin peste limitele de viteza.

Tinuta de drum

Aici sunt destul de multe (si placute) lucruri de spus. In primul rand, noul X3 este sensibil mai confortabil decat prima generatie. S-a gasit cumva o setare mai buna a suspensiilor, astfel incat nu mai simti orice denivelare. Dar, in acelasi timp, pare si mai stabil. Si il poti face si mai agresiv in comportament, implicit si mai stabil.

Drive test BMW X3 xDrive20d art6 Drive test: BMW X3 xDrive20d   Alpinist de sosea

Un sistem electronic ofera 3 programe de lucru, foarte bine individualizate. In primul rand avem modul “Normal”, setare standard, utilizabila cand conduci relaxat, normal, buna si pentru consum. Apoi exista “Sport”, cand directia se intareste, cutia schimba mai tarziu, iar acceleratia e mai sensibila. Iar daca esti cu adevarat pus pe fapte mari, selectezi “Sport+”, cu aceleasi efecte ca si Sport, doar ca ai mai putina asistare din partea sistemelor electronice de stabilitate si poti glisa intr-o oarecare masura in curbe, exact atat cat sa te simti bine, dar sa fii in siguranta.

Gandit-va ca n-o sa prea gasiti alti producatori care sa ofere astfel de programe (de distractie) pe SUV-urile lor.

Drive test BMW X3 xDrive20d art7 Drive test: BMW X3 xDrive20d   Alpinist de soseaPreturi

Deocamdata, doar doua motorizari sunt disponibile in Romania. Cea avuta si de mine, la test, xDrive20d, care pleaca de la un pret de 41.168 euro (TVA inclus) si extrema motorizarilor pe benzina, xDrive35i (306 CP) al carui pret porneste de la 51.708 euro. Vor mai urma insa si alte propulsoare, primul fiind probabil noul xDrive28i, cu motor de 2 litri, turbo, care produce 245 CP.

Drive test BMW X3 xDrive20d art8 Drive test: BMW X3 xDrive20d   Alpinist de sosea

Va intrebati cat de offroad este noul X3? Daca da, inseamna ca nu stiti foarte bine ideea bavarezilor despre SUV-uri. Noul X3 este, la fel ca si primul, o masina de asfalt si de drumuri relativ proaste, si atat. Este foarte dinamica pe sosea, stabila, tocmai de aceea nu permite suspensiilor sa intre in cratere prea mari si sa mai aiba si aderenta. Deci totul merge bine pe oriunde, atata timp cat nu depasesti cursa redusa a suspensiei. In rest, X3 este ideal pentru orice tip de suprafata buna, cu aderenta redusa. Si este si mai bun condus tare, pe asfalt uscat si bun icon smile Drive test: BMW X3 xDrive20d   Alpinist de sosea

Despre autor

Jurnalist auto, 11 ani de experienta in presa scrisa, TV si online. Fondator al blogului Motorstory.ro, in 2008.