Drive test: Dacia Duster 4×4, 1,5 dCi, 110 CP – Simplu si la obiect

Cred ca sunt ultimul jurnalist auto din Romania care testeaza Dacia Duster. Pur si simplu, n-am avut ocazia pana acum, dar nici nu am insistat s-o primesc la test. Insa asta nu putea dura la nesfarsit, pentru ca eram foarte curios in legatura cu acest prim SUV Dacia. Asa ca am testat-o, exact la un an de cand a fost lansata, timp in care s-au primit peste 100.000 de comenzi, la nivel international.

Pun pariu ca, pana acum, ati citit o gramada de teste si pareri despre masina asta. Asa ca nu va asteptati sa va spun date tehnice cat mai amanuntite, le gasiti pe site-ul Dacia. Eu o sa va spun cum mi s-a parut mie Dacia Duster, in raport cu ce asteptam de la ea.

Drive test Dacia Duster 4x4 1.5 dCi 110 CP art Drive test: Dacia Duster 4x4, 1,5 dCi, 110 CP   Simplu si la obiect

Mai intai, trebuie sa precizez faptul ca am avut la test modelul Duster Laureate 1,5 dCi, 110 CP, in versiune 4×4. Asadar, cel mai scump Duster, ornat si cu cam toate optionalele posibile. Asta e masina pe care o vedeti in poze. Costa 16.600 euro, pentru ca  recent s-a scumpit, fara sa mai punem la socoteala optionalele.

Drive test Dacia Duster 4x4 1.5 dCi 110 CP art2 Drive test: Dacia Duster 4x4, 1,5 dCi, 110 CP   Simplu si la obiect

Daca tot sunt printre ultimii jurnalisti care testeaza masina, am avantajul ca stiu ce se tot spune de un an de zile despre masina asta. Ce i se reproseaza Daciei Duster. Iar unul din reprosurile frecvente este ca… arata rau. Nu e moderna, ca se putea face mult mai bine la capitolul design. Un lucru e sigur, Duster nu este printre cele mai frumoase SUV-uri. Dar nici nu-si propune asta. Nu a fost conceputa sa concureze cu Alfa Romeo. Trebuie sa ne amintim ca tot, forme, tehnica, materiale, absolut tot a fost ales in asa fel incat sa fie obtinut acest pret de vanzare. Mie nu mi se pare ca arata rau. E genul de design relativ modern, dar deja demodat, astfel incat nu se mai poate demoda.

Drive test Dacia Duster 4x4 1.5 dCi 110 CP art3 Drive test: Dacia Duster 4x4, 1,5 dCi, 110 CP   Simplu si la obiect

Habitaclul – o alta necunoscuta pentru mine, asupra careia eram foarte curios. Ei bine, este… Logan, dupa facelift. Nimic mai mult. Aceleasi comenzi, aceleasi materiale, aceeasi lucratura. Apropo, imbinarile nu sunt perfecte, se mai misca unele lucruri care n-ar trebui, dar nimic nu deranjeaza. Adica, tot ce am spus mai sus poate fi observat daca ajungi sa cauti imperfectiuni.

Totusi, trebuie sa fii rupt de realitate sa ceri mai mult, sa te astepti sa gasesti un habitaclu comparabil cu al unui VW Tiguan… Nu se poate, si nu trebuie sa uiti cat costa Duster. Pentru ca asta e greseala pe care am vazut ca o fac multi. Compara masina cu unele din alta liga. Nu e corect, cand diferenta de preturi este aproape dubla.

Drive test Dacia Duster 4x4 1.5 dCi 110 CP art4 Drive test: Dacia Duster 4x4, 1,5 dCi, 110 CP   Simplu si la obiect

Se mai spune ca Duster e submotorizat. Nici vorba, cel putin nu in versiunea testata de mine. E adevarat, cea mai puternica. Turbodieselul 1.5 dCi cu 110 CP si cutie manuala cu 6 trepte. Asa cum stiam, dar acum am avut si sansa sa experimentez, prima treapta este pentru offroad. E atat de scurta incat, pe sosea, abia lasi ambreiajul si trebuie sa treci deja in a doua. Dealtfel, senzatia mea este ca motorul este ajutat de o cutie relativ scurta pentru a avea prestatii bune.

Fisa tehnica spune ca Duster ajunge la 100 km/h in 12,5 secunde. In realitate, senzatia nu este deloc de lenes. Masina e suficient de dinamica in primele trepte si ajunge fara sa imbatranesti la 140 km/h. E o viteza de croaziera convenabila, cu motorul destul de zgomotos, dar suportabil. Viteza maxima este de 168 km/h, dar nici n-am incercat s-o ating, nu are rost.

Drive test Dacia Duster 4x4 1.5 dCi 110 CP art5 Drive test: Dacia Duster 4x4, 1,5 dCi, 110 CP   Simplu si la obiect

Pe de alta parte, ma gandesc cum ar fi cu 20 CP mai putin, cat are versiunea de baza a dCi-ului… sau cu cei 105 CP ai motorului pe benzina de 1,6 litri, putere apropiata, dar cu un nivel mult mai slab al cuplului. Ramane sa conduc si aceste versiuni si sa-mi fac o parere. Dar, repet, dCi-ul de 110 CP este absolut ok pentru Duster, nici vorba sa fie submotorizat.

Ce as putea spune despre consum… oficial, consumul urban este de 6,5 litri/100 km. Eu am obtinut 8,5 litri/100 km, fara sa ma chinui sa merg economic. La fel, in afara orasului, oficial este 5,3 iar eu am ajuns pe la 7,2 fara sa menajez acceleratia. Adica 140 km/h si acceleratii viguroase pana la viteza asta.

Daca multi au criticat designul si motorizarile, aproape nimeni nu s-a plans de performantele in teren dificil. Si am inteles de ce, oarecum, pentru ca n-am dus la limita capacitatile masinii. Dar atat cat am inotat prin noroaie, sistemul 4×4 n-a ezitat deloc. Probabil stiti cum treaba cu selectorul Duster-ului. In mod normal se ruleaza in 4×2, daca situatia o cere se cupleaza modul “Auto”, cand sistemul distribuie puterea fata/spate in functie de cerintele de aderenta si exista si modul “4×4 Lock” cand distributia puterii este fixa: 50/50.

Drive test Dacia Duster 4x4 1.5 dCi 110 CP art6 Drive test: Dacia Duster 4x4, 1,5 dCi, 110 CP   Simplu si la obiect

Mi-a placut jocul prin noroaie si m-am lamurit, Duster nu este doar o masina cu care iesi mai repede din parcare iarna, dintr-o zapada mare. Este un SUV capabil si in teren mai greu, noroaie, pante si denivelari. Pentru cei care ajung frecvent prin locuri cu caracteristicile astea, pentru pescarii aventurieri si amatorii de drumuri forestiere, e masina de buget perfecta. La fel de buna este si pentru cei care isi doresc, din varii motive, poate nu neaparat rationale, un SUV.

Pentru banii la care este vanduta Dacia Duster, nu poti cere mai mult. Sincer, costa mult mai putin decat orice alt SUV de aceleasi dimensiuni. Dar face exact ce fac si acestea in teren dificil.

Despre autor

Jurnalist auto, 11 ani de experienta in presa scrisa, TV si online. Fondator al blogului Motorstory.ro, in 2008.