Sistemul ESP – Cum si cand ajuta?

Imi imaginez ca multi dintre voi stiu ce este sistemul ESP si care este rolul lui in situatiile mai putin placute prin care trecem uneori la volan. Dar cred ca sunt si multi care nu stiu, asa ca le vom explica ce face si cat de important este acest sistem. Daca v-am spus despre airbag-uri, trebuie sa va spun si despre ESP.

In primul rand, trebuie sa spunem ca sistemul se numeste, generic, ESC (Electronic Stability Control). Cand ne referim la sistemul asta, toti spunem ESP, dar acesta este doar sistemul construit si inregistrat de Bosch, folosit de cea mai mare parte a constructorilor. Exista insa si producatori care au dezvoltat propriile sisteme, care fac acelasi lucru, dar poarta denumiri diferite (DSC, VDC, VSC etc.)

Mercedes S Klasse ESP Sistemul ESP   Cum si cand ajuta?ESC este un sistem electronic, care ajuta la stabilizarea masinii intrate in derapaj, prin comenzi automate, decise de electronica, in urma informatiilor venite de la o multime de senzori. Primul constructor care a venit cu acest sistem este Mercedes, in  1995, pe S-Klasse, BMW oferind ESC in acelasi an. De atunci, tot mai multi constuctori au inceput sa ofere DSC, sub diferite forme si diferite setari. Astazi, sistemul este unul intalnit tot mai mult in echiparea de serie, chiar si la masini de clasa mica. Asta si pentru ca deja, cu unele exceptii, ESC-ul este obligatoriu pe masinile noi.

Cum functioneaza sistemul ESC?

Practic, ce face ESC-ul? Pune masina pe traiectorie, cand aceasta intra in derapaj. O unitate de control electronic primeste informatii de la mai multi senzori, care arata urmatoarele: acceleratia laterala, viteza individuala a rotilor, unghiul de bracare a volanului. Combinand aceste informatii, un “creier” electronic poate decide fara sa greseasca daca masina este sau nu in derapaj si se abate de la traiectoria dorita de sofer.

ESP Golf VI vs Golf I Sistemul ESP   Cum si cand ajuta?

In acest caz, sistemul ESC reactioneaza instant, in cateva milisecunde. Cum? Simplist vorbind, franeaza individual rotile, in asa fel incat masina sa revina pe traiectorie. Practic, daca masina intra in subvirare, este franata roata spate de pe interiorul virajului. Daca masina intra in supravirare (pleaca spatele), este franata roata fata de pe exteriorul virajului. Desigur, in functie de situatie, aceste manevre pot fi si succesive.

Cum lucreaza ESP grafic Sistemul ESP   Cum si cand ajuta?

In timp, sistemul electronic de stabilitate a fost imbunatatit continuu, si sunt mai multi ani de cand nu se mai limiteaza la a frana rotile pentru a corecta traiectoria, ci reduce si turatia motorului, pana cand masina este stabila.

Cei care ati condus masini cu ESC si ati pierdut aderenta, voit sau nu, ati observat ca viteza scade rapid atunci cand – sa zicem – mergi tare printr-un viraj. Nu e ok, daca vrei sa mergi sportiv, tocmai de aceea ESC poate fi decuplat la majoritatea modelelor. Oricum, daca pan acum era un sistem strict de siguranta, acum este si unul care te ajuta sa mergi putin mai repede.

BMW M3 GTS Sistemul ESP   Cum si cand ajuta?

Mai multi constructori au dezvoltat sisteme care au si o faza intermediara, un fel de “ESC Sport”. Acesta isi face treaba, dar intervine putin mai tarziu, te lasa sa glisezi putin si te corecteaza mai usor, nu brutal, cu scadere puternica de viteza. desigur, reversul este ca trebuie sa fii si tu ca sofer, pe faza si sa “lucrezi” pentru a scoate masina din derapaj si viraj.

Poate un sofer bun sa faca treaba ESC-ului?

BMW M3 in supravirare Sistemul ESP   Cum si cand ajuta?

Este o intrebare care a aparut inca de la debutul sistemului. Nu, nu poate s-o faca in intregime. Un sofer bun, despre care sa presupunem ca reactioneaza extrem de repede (desi nu poate ajunge la performantele unui sistem electronic), poate corecta traiectoria din volan, ba chiar poate reduce si turatia motorului (este un reflex, cand pierzi aderenta). Dar nu poate frana individual rotile. Masinile nu au comenzi pentru o asemenea manevra, la dispozitia soferului.

Iata si cum arata o manevra cu, respectiv fara ESP

Despre autor

Jurnalist auto, 11 ani de experienta in presa scrisa, TV si online. Fondator al blogului Motorstory.ro, in 2008.