Cum schimbi manual la o cutie de viteze automata

Stiti deja, aproape toate cutiile automate moderne au acea “poarta” pentru a putea schimba manual. Bine, la unele, desi au asa ceva, mai bine ramai in Drive si gata, sunt enervante folosite manual. Dar unele cutii, cele mai bune, iti permit sa schimbi manual si sa fii si eficient (pe langa placere) pentru ca iti permit sa urci mai mult in ture decat daca ar fi fost in Drive.

Ati vazut probabil, schimbul acesta manual se face, ca la curse, in regim secvential: inainte-inapoi, pentru a urca sau cobori treptele. Ei, aici am eu o problema, cum inteleg constructorii sa faca aceasta selectei a treptelor.

BMW cutie automata Cum schimbi manual la o cutie de viteze automata

In principiu, e vorba de inainte-inapoi, dar cum? De exemplu, BMW foloseste sistemul cel mai bun, cel folosit in curse, cel natural: impingi (inainte) – selectezi o treapta inferioara, tragi (inapoi) – selectezi una superioara. Bavarezii au avut intotdeauna acesta sistem si asta este si cel mai bun.

VW DSG Cum schimbi manual la o cutie de viteze automata

Pe de alta parte, Volkswagen vine cu un sistem exact invers, pe cutia DSG: impingi (inainte) – urci o treapta, tragi (inapoi) – cobori o treapta. Asta mi se pare mie complet nenatural. Si e frustrant, pentru ca nu poti folosi normal aceasta functie la DSG, cea mai buna cutie cu dublu ambreiaj de pe modelele de volum.

Si nu-mi spuneti ca e vorba de obisnuinta. Natural, normal este sa schimbi o treapata superioara tragand de schimbator. La fel cum e absolut natural sa impingi schimbatorul cand cobori o treapta (sau mai multe) atunci cand reduci si te apropii de viraj.

Mercedes Cutie automata Cum schimbi manual la o cutie de viteze automata

Ahh, nu mai zic de Mercedes care a reinventat sistemul si a facut poarta de schimb manual dreapta-stanga. Ma intreb cati au folosit sistemul ala stupid si cati i-au injurat.

Desigur, ideal este cu padele pe volan, unde toti au acelasi lucru – dreapta schimba in sus, iar stanga in jos. Asta ajuta la rapiditate si prin faptul ca tii mainile pe volan.

Voua care vi se pare cel mai normal sistem??

Despre autor

Jurnalist auto, 11 ani de experienta in presa scrisa, TV si online. Fondator al blogului Motorstory.ro, in 2008.