Cum poti conduce sportiv. In siguranta

O serie de sfaturi despre condusul sportiv. Si ca sa ne intelegem, nu promovez condusul in viteza cand nu e cazul, riscant, cu incalcarea legii. Ba chiar sunt unul din cei care fac crize de nervi cand vad indivizi inconstienti, care se bazeaza pe faptul ca ceilalti se vor feri din calea lor.

Aici vreau sa-ti spun doar cum sa te bucuri de masina ta, mai ales daca ai una ceva mai sportiva, cu o suspensie relativ tare. Pentru ca a venit vara, e cald, este aderenta si – daca esti pasionat de masini – imposibil sa nu-ti placa sa turezi putin motorul si sa fluieri pneurile intr-un viraj. Pana la urma, masina nu este chiar pentru toata lumea un simplu mijloc de transport intre punctele A si B.

Renault Megane RS 250 Cum poti conduce sportiv. In siguranta

Mai vreau sa spun ca nu sunt vreun pilot. Sunt doar un sofer amator, cu ceva experienta, iar sfaturile urmatoare pot parea absolut banale pentru unii. Ei bine, crede-ma, am vazut o multime de soferi cu masini sport, puternice, care habar n-au sa ia un viraj.

Iti recomand, inainte, sa citesti si despre tehnicile de condus sportiv, dar si despre pozitia corecta la volan. Ultima este absolut necesara.

- in primul rand, dar absolut neaparat, ai grija ca masina sa fie intr-o foarte buna stare tehnica. Asta inseamna sa nu ai probleme la suspensii, frane (!), dar si sa ai pneuri bune. Trebuie sa fii nebun sa mergi tare cu pneuri “sterse” aproape complet.

- iti poti permite extravaganta de a te bucura de masina doar daca drumul nu este aglomerat. In trafic greu, manevrele sportive nu au ce cauta.

- mergi sportiv doar daca cunosti masina! Daca ii stii reactiile, daca esti obisnuit cu ea. Sa iei masina unui prieten si s-o forjezi de cum ai iesit pe drum nu-i deloc o idee buna. Din contra.

Renault Megane RS250 Cum poti conduce sportiv. In siguranta

- nu te intrece cu cineva! Conduci sportiv pentru tine, ca sa te bucuri de masina si sa te simti bine. Nu trebuie sa demonstrezi ca esti mai bun ca altul. Asa ca, daca cineva te provoaca la o mica intrecere (nu vorbesc de sprinturile de la semafor), ignora. Lasa-l sa se duca si vezi-ti de treaba.

- franeaza inainte de viraj, nu pe parcursul lui. Se franeaza inainte de viraj, cat este nevoie, si se iese accelerand din el. Am vazut o gramada de smecheri care vin cu 160 km/h pe drum drept si la primul viraj se sperie si trec prin el cu 30 km/h. Preferatul meu a fost unul cu 320d care simtea nevoie sa franaze exasperant de mult inainte de fiecare viraj, indiferent cat de larg era.

- treapta se schimba in timp ce franezi, in asa fel incat atunci cand iesi din viraj sa iesi accelerand, in treapta corecta. In felul asta, tractiunea te scoate din viraj. Pe langa faptul ca nu-i eficient, uneori e si periculos sa intrerupi fluxul de putere catre rotile motoare atunci cand ai acceleratie laterala (cand esti in viraj).

BMW drifting Cum poti conduce sportiv. In siguranta

- nu se merge cu pedala de ambreiaj apasata cand te apropii de viraj franand! Ambreiajul se apasa scurt, doar pentru a schimba treapta. Atat! Virajul trebuie sa te prinda cu viteza corecta si in treapta corecta.

- atentie la vizibilitatea virajului. Nu iesi de pe propria banda daca nu vezi perfect si pana departe traficul din sens opus. Chiar si cand stai pe propria banda, nu intra tare in viraj daca nu-l vezi complet sau daca e prea strans. Nu stii cu ce bicicleta/caruta te poti intalni. Asadar, mare atentie.

- chiar daca e vara, e soare, asfaltul e incins si pneurile la fel, ai grija la ce-i pe jos! O zona de nisip sau de pamant pe acest asfalt incins o sa-ti dea emotii puternice, pentru ca toata aderenta pneurilor se poate duce-n.. balarii.

BMW supravirare Cum poti conduce sportiv. In siguranta

- atentie la supra si subvirare. Supravirarea apare in general la masinile cu tractiune spate si se manifesta prin plecarea spatelui. Daca se intampla, solutia este sa accelerezi in timp ce contrabrachezi. Nu e chiar usor, necesita antrenament. Daca nu stii manevra, e de preferat s-o experimentezi intr-o zona absolut pustie. Si spatioasa.
Subvirarea apare, in general, la masinile cu tractiune fata. Se manifesta prin derapajul puntii fata. Virezi, dar masina se duce inainte. Solutia este sa ridici piciorul de pe acceleratie si sa tii bine volanul, se redreseaza.

Cam asta ar fi. Condu cu atentie, este obligatoriu. Pentru ca actiunile tale ii pot afecta si pe altii, nu doar pe tine.

PS: Sa nu incepem, va rog, cu chestii de genul “cum poti sa dai asemenea sfaturi, nu sunt destui nebuni pe sosele?!“. Mie-mi place sa merg sportiv, o fac fara sa deranjez pe nimeni si fara sa pun in pericol pe nimeni. Daca stii cat sa impingi lucrurile, daca stii cand trebuie sa te opresti, te poti bucura de masina fara probleme.

Cu cat iti cunosti mai bine masina, cu cat este mai obisnuit cu reactiile ei (mai ales cele la limita), cu atat sunt sanse mai mari sa nu te sperii si sa faci ceva (eventual sa eviti) in cazul unei situatii urate.

Apropo, daca veti completari, sunt binevenite! E imposibil sa nu-mi fi scapat cate ceva…

Despre autor

Jurnalist auto, 11 ani de experienta in presa scrisa, TV si online. Fondator al blogului Motorstory.ro, in 2008.