Drive-test: Renault Fluence 2.0 CVT – Teoria spatiului

Sunt la primul contact cu Fluence, dupa ce l-am cunoscut bine pe inaintasul lui, Megane Sedan, pe un drum Bucuresti – Geneva si retur. Asa ca Fluence chiar trebuia trecut pe lista masinilor testate.

Va spun si voua ce-am simtit exact acum 2 ani cand am vazut pentru prima data masina. Fluence nu (ma) impresioneaza prin design, dar recunosc faptul ca nu arata rau. Moderna, placuta, dar nu genul care intoarce privirea soferilor din trafic. Evident, imi place mai mult partea frontala a lui Megane, dar francezii au ales sa nu mai faca o versiune cu portbagaj a acestuia, ci sa vina cu un model nou.

Renault Fluence drive test art1 Drive test: Renault Fluence 2.0 CVT   Teoria spatiului

Vechiul Megane sedan era (si este inca) foarte pe gustul romanilor. Ei bine, Fluence are si mai multe motive sa fie cel putin la fel de apreciat. Pentru ca este mai mare (4.618 mm), ofera si mai mult spatiu, iar portbagajul ofera 530 litri (fata de 520 litri la Megane sedan). 530 litri inseamna aproape la fel de mult ca Skoda Octavia. Dealtfel, acesta este marele avantaj al masinii, pe langa pret. Spatiul. Pur si simplu nu-mi imaginez cine s-ar simti inghesuit in masina asta, indiferent unde ar asta. Iar daca bagajele nu incap in portbagaj, atunci problema nu e a masinii..

Renault Fluence drive test art2 Drive test: Renault Fluence 2.0 CVT   Teoria spatiului

Interiorul este cel de la Megane, cu diferenta ca Fluence are vitezometru cu afisaj clasic, analogic. Calitatea este chiar buna, nu prea gasesti chestii de care sa te legi la capitolul asta, daca tii cont si de segmentul de pret al masinii. Desigur, am gasit si cateva probleme de ergonomie. Cotiera este prea in spate si nu culiseaza in fata, asa ca, daca sta in pozitia corecta la volan, nu iti poti sprijini corect mana pe ea. Doar cotul. O a doua problema consta in faptul ca butonul pentru limitarea de viteza si cruise control este pozitionat chiar sub cotiera, in dreptul franei de parcare, ascuns oarecum de aceasta. Absolut incomod de actionat, nu inteleg de ce l-au pus acolo.

Renault Fluence drive test art3 Drive test: Renault Fluence 2.0 CVT   Teoria spatiului

In rest, Fluence chiar nu este o masina dinamica. Din pacate, pastreaza o problema  pe care marea majoritate a Renault-urilor a rezolvat-o in ultimii ani: directia supraasistata. Volanul se actioneaza extrem de usor, ceea ce e bine la parcari, dar nu si la viteza. Asa ca nu exista pic de raspuns, de feedback in volan, ceea ce taie eventuale porniri sportive. E adevarat ca si suspensiile sunt concepute in aceeasi nota, destul de moi, deci chiar nu te poti plange de confort la bordul lui Fluence. Plus ca garda la sol iti permite sa mergi si pe drumuri mai proaste, pe care n-ai intra cu alte masini, si iarta scutul de eventuale lovituri.

Eu am testat o versiune Flunece de varf, echipata cu cam tot ce se poate. Iar sub capota masinii de test este motorul pe benzina, de 2 litri si 140 CP, cuplat la o cutie de viteze CVT (transmisie cu variatie continua). Ei, aceasta cutie CVT, despre care se spune ca vine cu cateva avantaje fata de o automata clasica, nu este deloc pe placul meu. Ca si concept, nu vorbesc acum doar de cea de pe Fluence. Probabil stiti principiul de functionare, este o cutie fara un numar fix de raporturi, ci o infinitate care variaza intre un minim si un maxim.

Renault Fluence drive test art4 Drive test: Renault Fluence 2.0 CVT   Teoria spatiului

Asadar, aceasta cutie CVT produce un efect interesant, de accelerare din cutie. Cum se simte asta? Simplu, pleci de pe loc incet, duci motorul la 2.500 rpm, turatia ramane acolo, dar masina accelereaza, din cauza acelei infinitati de raporturi de care vorbeam. O explicatie mai detaliata despre cum functioneaza un CVT gasiti aici.

Ei bine, mie nu-mi place senzatia oferita de cutia asta. Mi se pare ca motorul se tureaza in gol, mi se pare ca nu am control si in mod clar nu reactioneaza eficient la reprizele serioase. Ba chiar am si senzatia ca CVT-ul fura din performante. Desi nu este asa, Fluence 2.0 CVT ajunge la 100 km/h in 10,4 secunde si atinge 195 km/h. Asadar, nu recomand aceasta cutie decat celor care chiar sunt extrem de comozi. Pretul acestei versiuni de motorizare cu transmisia CVT incepe de la 16.800 euro, cu TVA inclus. Tocmai din aceasta cauza, cred ca are mult mai mult sens un motor mai mic, gen cel de 1,6 litri si 110 CP sau diesel-ul de 1,5 litri dCi, in combinatie cu o cutie de viteze manuala.

Renault Fluence drive test art5 Drive test: Renault Fluence 2.0 CVT   Teoria spatiului

Principalul avantaj al cutiei CVT ar trebui sa fie consumul mai mic. In realitate nu e chiar asa. Da, cu motorul de 2 litri si cutie CVT, Fluence are un consum mediu de 7,7 litri/100 km, dar acealasi motor cu cutie manuala cu 6 trepte are un consum de 7,9 litri/100 km. Asadar, o diferenta de doar 0,2 litri/100 km. Nu merita.

Si sa nu fiti tentati nici de sistemul de navigatie. Este actionat de o telecomanda (o vedeti in poze) si dureaza o eternitate pana stabilesti o ruta. In plus, costa 590 euro si cred ca unul aftermarket de circa 200 euro are mai mult sens.

Renault Fluence drive test art6 Drive test: Renault Fluence 2.0 CVT   Teoria spatiului

Asadar, daca vrei un Fluence ar trebui sa incepi cautarile de la baza gamei. Unde gasim masina cu motorul de 1,6 litri si 110 CP, cutie manuala si dotarile absolut necesare (geamuri si oglinzi electrice, aer conditionat, ABS, etc.) la un pret de 12.800 euro, TVA inclus.

Concluzia: Renault Fluence este exact genul de masina pentru aceasta regiune a Europei: portbagaj mare, garda la sol asemenea, confort, pret bun. Desigur, este logic sa-l iei cu echiparile absolut necesare, fara piele, navigatie si alte chestii de genul asta, care sa-i duca pretul la un nivel la care deja iti permiti si are sens sa-ti iei altceva.

Despre autor

Jurnalist auto, 11 ani de experienta in presa scrisa, TV si online. Fondator al blogului Motorstory.ro, in 2008.