Bordul, atunci si acum

Mai stiti cum arata inainte bordul unei masini? Adica acum multi ani, cand masina era cu atat mai apreciata, mai pretentioasa cu cat avea bordul mai mare, plin de o gramada de ceasuri.

Soferii voiau sa stie orice tinea de motor atunci. Se puneau acolo, pe langa obligatoriile ceasuri pentru nivelul de benzina si temperatura apei, indicator pentru presiunea de ulei, pentru temperatura uleiului, pentru nivelul de incarcare a bateriei. Si iesea un bord incarcat, dar care avea farmecul lui. Banuiesc ca la momentul asta camioanele mai arata asa.

Lancia Delta HF 4WD1986 Bordul, atunci si acum

Acum insa, totul a trecut pe digital. Iar producatorii au renuntat la acest indicatoare (vorbesc de masinile normale, nu de Godzilla). Parametrii exista, dar nu-i nevoie de un ceas pe care sa-l vezi permanent. Nimeni nu mai pune ceas pentru nivelul de incarcare a bateriei. Daca sunt probleme, se aprinde un bec. Nu te mai intereseaza presiunea uleiului, ca ai 4 sau 6 bari. Daca se rupe axul pompei, se aprinde “becul rosu”. Cand deja ti-e clar ca nu-l mai poti tine pornit. Partea buna e ca nu prea se mai intampla. La fel, nu mai exista ceas pentru temperatura uleiului. Nu te intereseaza, e treaba masinii sa-l tina la regimul optim.

Lancia Delta Bordul, atunci si acum

Ba chiar multi au renuntat si la ceasul care arata temperatura apei. Doar un beculet in bord, cand e rece, ca sa stii sa nu turezi prea mult si atat.

Curand, peste cativa ani, bordul va fi doar un LCD pe care va fi programat sa apara instrumentarul de bord, digital, dar cu forma analogica, cam ca la jocurile pe calculator.

PS: Ma uitam pe niste poze cu masini vechi si m-a apucat nostalgia icon smile Bordul, atunci si acum

Despre autor

Jurnalist auto, 11 ani de experienta in presa scrisa, TV si online. Fondator al blogului Motorstory.ro, in 2008.