Drive test: BMW X1 xDrive28i – Motor mai mic, performante mai bune

Downsizingul, motoare cu cilindree redusa, fortate sa produca puteri mari, nu mai este o raritate nici in portofoliul marcilor premium. Toata lumea mizeaza pe multi CP produsi din putini cmc. Face bine la taxe si la consum. Iar clientii uita ca sunt mai putini cilindri sau litri sub capota, atata timp cat raspunsul acceleratiei este la fel. Sau chiar mai bun.

BMW a prezentat la inceputul acestui an un nou motor pe benzina, unul foarte interesant si important in aceeasi masura. Vorbim despre un 4 cilindri, de 2 litri, turbo, care produce 245 CP. Va imaginati cam ce pretentii sunt de la acest motor, avand in vedere ca inlocuieste propulsorul clasic, cu 6 cilindri in linie, care produce 258 CP dintr-o cilindree de 3 litri.

BMW X1 xDrive28i Drive test art1 Drive test: BMW X1 xDrive28i   Motor mai mic, performante mai bune

Eu am testat primul model pe care a fost montat acest propulsor, SUV-ul X1. Modelul se numeste X1 xDrive28i si rezerva niste senzatii foarte placute. Pentru inceput trebuie spus ca are 13 CP mai putin decat cea mai buna versiune a motorului cu 6 cilindri in linie pe care il inlocuieste, dar livreaza performante dinamice mai bune decat modelul X3 echipat cu motorul de 3 litri.

Daca te intereseaza sa vezi motorul, vei ramane oarecum descumpanit de… dimensiuni. Normal, este mult mai mic decat cel cu 6 cilindri si este si putin “ingropat” sub bord, astfel incat nu arata deloc impresionant. Dar asta nu mai conteaza inca de la primul impuls in pedala de acceleratie. Raspunsul este instantaneu de la 1.500 rpm in sus, acceleratiile foarte cu senzatii acute de placere si usurinta cu care urca in ture remarcabila.

BMW X1 xDrive28i Drive test art2 Drive test: BMW X1 xDrive28i   Motor mai mic, performante mai bune

Chiar daca este un turbo, am ramas suprins sa-l vad urcand repede si fara proteste la 7.000 rpm. Deci nici macar la capitolul asta nu sufera in comparatie cu mai marele 6 in linie. Puterea maxima de 245 CP este livrata la 5.000 rpm, iar cuplul a carui valoare atinge 350 Nm este la maxim incepand cu 1.250 rpm.

Primii 100 km/h se ating in doar 6,5 secunde, iar viteza maxina este la 240 km/h. Acestea sunt valorile obtinute cu cutia automata cu 8 trepte, disponibila optional si prezenta pe masina de test. O cutie excelenta pe toate modelele pe care am intalnit-o, fara treaba cu cele mai vechi, foarte lente. Oricum, presupun ca si cea manuala, standard, cu 6 trepte, ofera destule satisfactii avand in vedere sportivitatea motorului si plaja mare de turatie. Automata cere putin peste 2.000 euro din partea proprietarului.

BMW X1 xDrive28i drive test art31 Drive test: BMW X1 xDrive28i   Motor mai mic, performante mai bune

Motorul asta mai are un avantaj. Ma asteptam sa sune mai fad, mai comun. Nici gand, suna foarte bine, incitant, un pic mai aspru, mai ragusit decat melodiosul 6 in linie, dar la fel de placut. Asta e bine, iti aminteste de ce diesel-urile, cel putin cele mici, sunt doar eficiente, nu neaparat placute.

Nemtii au urmarit in primul rand eficienta, asa ca propulsorul ar trebui sa furnizeze un consum mai mult decat decent. Si o face. Doar 7,9 litri/100 km (mediu, oficial), pentru nivelul lui de putere si pe un SUV cu 4×4, inseamna o valoare buna. Consumul urban declarat este de 10,4 litri/100 km, dar eu am obtinut, in Bucuresti, fara vreun efort deosebit, cam 13 litri/100 km. Rezonabil, cred ca se poate si mai jos.

BMW X1 xDrive28i Drive test art4 Drive test: BMW X1 xDrive28i   Motor mai mic, performante mai bune

Interiorul este unul plin de optionale, dar ce-am testat mai interesant au fost aplicatiile pentru Facebook si Twitter ale sistemului ConnectedDrive. Dar despre asta v-am povestit intr-un clip video (primul facut de mine sub forma de reportaj – sper sa va placa).

Asa cum probabil observati, masina testata are pachetul M, care presupune: kit aerodinamic, volan sport, suspensii mai dure, jante speciale, de 17 inch si materiale speciale. Totul pentru circa 3.600 euro. Mie imi place si nu mi se pare chiar mult, la nivelul de pret al masinii. Spun asta si pentru ca suspensiile mai tari fac din X1 o veritabila masina sport, cu ruliu foarte redus,, fara nici o legatura cu ezitarile unui SUV normal la abuzuri insistente.

BMW X1 xDrive28i Drive test art5 Drive test: BMW X1 xDrive28i   Motor mai mic, performante mai bune

Apropo, BMW X1 xDrive28i este cel mai scump la acest moment, chiar mai scump decat versiunea xDrive23d, cu diesel-ul de 204 CP. Pretul pleaca de la 42.036 euro (TVA inclus), dar ajunge usor in zone usor neverosimile cu ajutorul unor optionale. Daca adaugam pachetul M (3.600 euro), ca, 1.500 pentru internet, telefon si bluetooth, circa 3.000 euro pentru navigatie si radio profesional, inca 2.000 euro pentru scaune electrice, incalzite, sport si alte “maruntisuri” ne indreptam catre 55.000 euro.

Concluzia este ca, desi scump, X1 xDrive28i are un motor de exceptie, caruia ii prevad o viata lunga in gama BMW. Ofera mai mult decat ai crede cand auzi ca are doar 2 litri, de aceea isi si permite BMW sa-l vanda cu acest pret.

Despre autor

Jurnalist auto, 11 ani de experienta in presa scrisa, TV si online. Fondator al blogului Motorstory.ro, in 2008.