Drive test: Honda CR-Z – Cat costa sa fii altfel

Honda CR-Z este cea mai exotica oferta din gama Honda, o masina sport, destinata strict pasionatilor, si indragita in special de catre cei care au iubit si celebrul CR-X. Insa CR-Z este altceva, fiind conceputa intr-un cu totul alt regim. Tocmai asta o indeparteaza putin de publicul tinta, dar doar prin prisma pretului.

Am remarcat masina inca de la debut, cand Honda se lauda cu hibridul sau cu transmisie manuala. Si inainte sa ma interesez ce este sub capota, stiu ca ma tot uitam la poze. Pentru ca Honda CR-Z arata foarte bine. Indrazneata in fata, unde zici ca un tuner s-a jucat putin cu spoilerul, cu un spate complet neconventional, care atrage atentia oricui, in trafic. Pentru ca in Romania s-au vandut putine unitati, nimeni n-o prea stie, asa ca am fost intrebat ce-i cu ea de mai multi soferi de masini premium.

Honda CR Z Drive test art1 Drive test: Honda CR Z   Cat costa sa fii altfel

Cum mi s-a parut mie in primii kilometri parcursi? Mai sportiva decat credeam. Nu in ceea ce priveste neaparat motorul, ci in.. orice alt aspect. De la urcatul incomod la bord, din cauza pozitiei excelent de joase, pana la directia mai grea si selectia precisa, sport a treptelor. Este, fara indoiala, o masina pentru placerea condusului inainte de toate.

Motorul este unul destul de mic, de 1,5 litri, care produce 112 CP. Este ajutat insa de unul electric, capabil sa produca 12 CP. Asadar, Honda CR-Z este un hibrid, dar nu unul normal, ca sa spun asa. Honda numeste acest sistem IMA – Integrated Motor Assist, iar el presupune ca motorul electric nu propulseaza niciodata singur masina. Ajuta insa in permanenta motorul pe benzina si pentru o dinamica mai buna (puterea combinata este de 124 CP), dar si pentru o mai buna economie.

Honda CR Z Drive test art2 Drive test: Honda CR Z   Cat costa sa fii altfel

In oras, conteaza si sistemul Start/Stop, care este (si el) unul putin altfel. Uneori, motorul se opreste chiar cand masina ruleaza inca si nu porneste cand calci ambreiajul, ci cand cuplezi o treapta a cutiei. Consumul mediu oficial este de 6,1 litri/100 km, dar eu am obtinut 8 litri/100 km, in Bucuresti si mergand putin mai dinamic decat ar cere un condus economic. Consumul mediu oficial este de 5 litri/100 km.

Trebuie sa conduci Honda CR-Z, ca sa intelegi cat de placuta este. Volanul mic, pedalier sport, suspensie tare si o cutie cu 6 trepte, precisa si scurta. La 1,2 tone, cei 124 CP fac o figura frumoasa si masina te provoaca sa mergi mai tare. Atinge 100 km/h in 9,9 secunde si 200 km/h, dar cifrele nu reflecta neaparat senzatiile cand mergi pe un drum virajat. E la fel de adevarat ca, la cum arata si cum sunt comenzile, ai mai vrea niste cai sub capota. Mugen se ocupa acum de asta si pregateste o versiune de 200 CP.

Honda CR Z Drive test art3 Drive test: Honda CR Z   Cat costa sa fii altfel

Si mai este un aspect. Unul foarte important. Motorul suna sportiv, cel pe benzina, evident. De fapt, nu motorul in sine, ci esapamentul. Are acel sunet infundat, dar mereu prezent, de toba sport. Place, clar si tocmai din cauza asta nu inteleg de ce Honda n-a preferat o evacuare vizibila, sport. CR-Z are teava de esapament ascunsa dedesubt, ca orice hibrid, pentru ca asta sugereaza lipsa emisiilor de noxe. Eu cred ca ar fi fost de preferat o iesire cu doua tevi cromate, daca tot ii spun “Sport Hybrid“.

Honda CR Z Drive test art4 Drive test: Honda CR Z   Cat costa sa fii altfel

Tabloul de bord pare foarte aglomerat la prima vedere, dar te obisnuiesti repede cu comenzile. Ai o gramada de afisaje digitale, o multime de informatii, doar turometrul este analogic. In stanga exista cele 3 butoane din care setezi reactiile masinii la apasarea acceleratiei. de la “Eco“, la “Sport“, trecand prin “Normal“. In fata schimbatorului exista un spatiu suprinzator de mare, completat de unul mic, desupra sistemului audio.

Insa, cam atat cu aspectul practic. Teoretic, Honda CR-Z are 4 locuri. Insa, in spate nu se poate sta. Eu n-am incaput, indiferent cum am pozitionat scaunul din fata. Cred ca nici niste copii nu incap prea bine. Cel mai bine este sa folosesti locurile din spate pentru bagaje, pentru a completa cei 225 litri.

Honda CR Z Drive test art5 Drive test: Honda CR Z   Cat costa sa fii altfel

O alta problema, un tribut platit formei total deosebite a spatelui, este vizibilitatea. Luneta este practic formata din doua bucati, dar tu vezi doar prin zona foarte ingusta, verticala. Ai nevoie de obisnuinta ca sa depasesti sentimentul ca nu te poti asigura cum trebuie.

Concluzia? O masina sport foarte reusita, care te cucereste instant. Iti ofera cam tot ce vrei, de la iesitul in evidenta, la sportivitate si economie de carburant, plus satisfactia ca esti “verde”.

Honda CR Z Drive test art6 Drive test: Honda CR Z   Cat costa sa fii altfel

Insa, toate astea la un pret mult prea mare. 26.015 euro, cu TVA inclus. Adica, niste mii de euro peste hothatch-uri de peste 200 CP. Si e cam greu sa preferi Honda CR-Z in conditiile astea, chiar daca arata cum arata.

Din punctul meu de vedere, niponii au facut o greseala. Au proiectat Honda CR-Z doar ca hibrid si asta i-a urcat pretul atat de mult. Era cu totul altceva daca, pe langa hibrid, ofereau si o versiune normala, cu motor simplu, pe benzina, la un pret semnificativ mai mic. Era mai logic, era mai tentant.

Despre autor

Jurnalist auto, 11 ani de experienta in presa scrisa, TV si online. Fondator al blogului Motorstory.ro, in 2008.