Lasi masina “pe liber”? Nu-i bine!

Sa discutam despre o alta greseala pe care o fac soferii, nu una foarte mare (cum ar fi condusul cu o mana la “ora 12″, stil smecher, pentru ca pozitia corecta la volan e plictisitoare si nu impresioneaza), dar una care ar trebui evitata. In primul rand pentru ca-ti taie controlul asupra acceleratiei.

Probabil ati vazut cam cum fac unii soferi cand se apropie de o intersectie si semaforul e rosu sau e blocaj. Scot din viteza si lasa masina se ruleze liber pana la oprire. Poate vi se pare complet lipsit de importanta, dar nu-i chiar asa. Corect, din punctul meu de vedere, este sa franezi doar, fara sa apesi ambreiajul sau sa scoti din viteza.

Schimbator viteze Lasi masina pe liber? Nu i bine!

Eventual, daca te antrenezi pentru condusul sportiv, sa cobori in trepte pe masura ce se reduce viteza. Deci, franezi si cand te apropii de oprire, inainte ca motorul sa inceapa sa tremure, calci ambreiajul. Dupa care scoti din viteza si lasi ambreiajul in pace cat timp stai oprit.

Masina nu-i facuta sa mearga “pe liber”. In primul rand, in momentele alea, daca trebuie sa accelerezi pentru ca nu stiu cine-ti intra in fata, n-o s-o poti face. Pana apesi ambreiajul, pana selectezi treapta (gandindu-te ce treapta), dureaza… si stiti ce v-am spus despre timpii de reactie.

Neutral Lasi masina pe liber? Nu i bine!In al doilea rand, conteaza si pentru condusul economic. Daca rulezi cu masina pe liber, motorul consuma circa 0,6 litri/ora (cam asta-i consumul la relanti). Insa, daca franezi si mergi si cu motorul franat de transmisie, consumul este zero, pentru ca alimentarea este taiata de elctronica. Da, stiu, veti spune ca-i vorba de doar cateva sute de grame. Dar, credeti-ma, conteaza mai mult decat va imaginati! Am constientizat si eu cat de mult conteaza cand computerul de bord al lui Citroen DS3 mi-a spus ca sistemul Stop/Start  a oprit motorul timp de 3 minute in 7 kilometri.

Bine, nu mai zic de cei care merg la vale cu masina pe liber, ca nu stiu ce-i aia frana de motor si apoi se mira ca iese fum din discuri si nu mai tin franele. Ah, si mai e soferul care apasa si frana si ambreiajul cand vede virajul si merge asa pana cand trebuie sa accelereze. In afara de faptul ca ansamblul ambreiajului (in special rulmentul de presiune) se uzeaza mult mai repede, iarasi, nu ai control.

Despre autor

Jurnalist auto, 11 ani de experienta in presa scrisa, TV si online. Fondator al blogului Motorstory.ro, in 2008.