BMW – cand masinile ne conduc pe noi

Intre atatea sisteme performante de asistare, nu e greu de inteles ca ne indreptam catre momentul in care vom putea lasa volanul si masina ne va conduce, fara greseli, la destinatie. Complet automat. Sunt mai multi constructori care lucreaza la asa ceva de ani buni, dar nimeni nu risca sa avanseze un termen pentru productia de serie.

Sa vedem acum la ce nivel a ajuns BMW, care ne explica ce poate si ce nu poate face sistemul lor actual, aflat intr-o faza  avansata de testare. Este uimitor si da, testele se fac in plin trafic, nu pe piste speciale, in mediu controlat, asa cum vedeti si in galeria foto.

BMW mersul autonom pe autostrada art1 BMW   cand masinile ne conduc pe noi

Ceea ce testeaza acum BMW este un sistem ce poate prelua controlul atunci cand masina ruleaza pe autostrada. Sunt folosite o parte din sistemele deja aflate pe modelele de serie, dar si alte camere video si senzori care “vad” si “simt” tot ce este in jurul masinii, pe o raza suficient de mare.

Stiti ca exista deja sisteme care franeaza si accelereaza in functie de reactiile masinilor din fata, dar nimeni nu indrazneste sa predea controlul volanului unui sistem automat. Asta testeaza BMW si se pare ca nemtii au ajuns la un nivel foarte avansat, dupa circa 5.000 km de teste pe autostrazile germane.

BMW mersul autonom pe autostrada art2 BMW   cand masinile ne conduc pe noi

In plin trafic, soferul apasa un buton si, din acest moment, masina este condusa automat. Isi adapteaza viteza in functie de a celorlalte masini si poate depasi (fara ca soferul sa atinga volanul) masinile mai lente, asigurandu-se atunci cand schimba benzile. Nici macar zonele de intrare si iesire de pe autostrada nu mai pun probleme, masina de test stiind cand trebui sa schimbe banda pentru a lasa o masina sa se integreze in trafic, de pe banda de accelerare [reguli de condus pe autostrada].

Evident, masina autonoma ruleaza incadrata perfect pe benzile de pe autostrada, pozitia fiind stabilita de un foarte precis sistem GPS. Normal, chiar si atunci cand va intra in serie, soferul este singurul raspunzator pentru ceea ce face masina si trebuie sa supravegheze continuu conditiile de trafic. Dar ganditi-va cum ar fi sa urci la volan si sa lasi masina sa se descurce cu monotonia unei autostrazi!

BMW mersul autonom pe autostrada art3 BMW   cand masinile ne conduc pe noi

Cum s-a ajuns aici?

Treptat. BMW a aratat acum mai multi ani tehnologia care poate duce o masina, complet automat, la limita, pe un circuit. Ati vazut-o la Top Gear si trebuie sa stiti ca se numeste BMW TrackTrainer. Masini echipate cu TrackTrainer sunt folosite si acum in cursurile de pilotaj organizate de BMW. La ce ajuta? Te invata care este trasa ideala pe circuit, in timp ce stai pe locul soferului. Acelasi lucru ti l-ar putea arata un pilot profesionist, dar in acest caz ai sta in dreapta si n-ai mai percepe exact cum trebuie acesta trasa ideala.

Iata si cum se comporta sistemul BMW TrackTrainer pe circuitul de la Laguna Seca:

Un alt sistem care a contribuit la mersul automat pe autostrada este Emergency Stop Assist. Acesta a fost realizat cu 2 ani in urma, la nivel de prototip si presupune ca masina sa preia controlul atunci cand soferul are o urgenta medicala si este inconstient. Masina poate opri singura in acest caz, pe marginea drumului, semnalizeaza oprirea si celorlalti participanti la trafic si apeleaza automat serviciile de urgenta.

Ce urmeaza?

Asa cum am spus, mersul pe autostrada in mod complet automat este deja posibil, dar masinile trebuie sa mai “invete” multe alte chestii pana sa stie.. tot. De exmeplu, urmatorul pas al ceor de la BMW in acesta directie este sa-si invete masinile sa se descurce pe zonele de drum in lucru si in marile intersectii de autostrazi.

Sper ca nu v-am plictisit cu textul asta urias, dar pe mine ma fascineaza tehnologia, cu toate ca nu-mi doresc sa fiu condus de vreo masina decat ca experiment icon smile BMW   cand masinile ne conduc pe noi

Despre autor

Jurnalist auto, 11 ani de experienta in presa scrisa, TV si online. Fondator al blogului Motorstory.ro, in 2008.