Contact: Opel Ampera, masina viitorului imediat

Astazi am fost in Politehnica pentru un contact scurt cu noul Opel Ampera. O masina de care v-am tot spus pe Motorstory si despre care m-am convins: reprezinta, clar, cea mai eficienta varianta pentru o masina ultraecologica, care sa nu te descurajeze prin autonomia scazuta.

O astept de mult timp, o apreciez inca de cand a fost prezentata. Si stiti ce m-a frapat imediat cum am vazut-o? Arata al naibii de bine! Modern, sofisticat, partea frontala ca cea a noii Zafira Tourer e de milioane. Imi place mult si spatele, sincer, e o prezenta care va atrage atentia multi ani de acum incolo.

Opel Ampera art1 Contact: Opel Ampera, masina viitorului imediat

Interiorul arata la fel de bine, daca-ti plac gadget-urile, pentru ca exact asta este, un mare gadget. Volanul este singurul element “normal”, in rest doua display-uri mari, care iti arata o multime de informatii. De fapt, daca vrei poti pleca instant de pe loc, are un schimbator ca cele automate, dar ca sa intelegi cum mergi, cat consumi si ce resurse ai, iti trebuie instructaj. Clar, daca nu-ti arata cineva, trebuie sa butonezi ceva timp pana intelegi cum poti utiliza masina in toate modurile ei de lucru.

Opel Ampera art2 Contact: Opel Ampera, masina viitorului imediat

Opel Ampera are, asa cum probabil stiti, 2 motoare. De fapt, 3. Unul termic, normal, de 1,4 litri, cel pe care-l intalniti si pe Opel Corsa si care produce 86 CP si inca doua electrice, unul fiind cu rol de generator. Puterea maxima a ansamblului, caruia Opel ii spune Voltec, este de 150 CP. Am condus putin, doar vreo 3 km, dar acceleratia mi s-a parut foarte buna, mai buna decat m-as fi asteptat de la o masina electrica.

In plus, e foarte ciudat sa mergi cu o masina atat de silentioasa. Abia atunci iti dai seama ca trebuie sa ia grija suplimentara la pietoni, pentru ca acestia nu aud nimic.

Opel Ampera art3 Contact: Opel Ampera, masina viitorului imediat

Autonomia in modul pur electric, fara interventia propulsorului pe benzina, este cuprinsa intre 40 si 80 km, in functie de conditiile de mediu si stilul de condus. Deci, daca incarci bateriile constant (dureaza sub 4 ore o incarcare completa), ai sansa sa nu auzi deloc motorul pe benzina, daca te inadrezi in limita a 80 km.

Ei, aici e diferenta fata de o masina electrica. Opel spune ca ei n-au vrut sa schimbe obiceiurile de condus ale soferilor. Si nici sa-i descurajeze cu o autonomie mica. Si nici sa-i faca sa cumpere alta masina pentru deplasarile lungi. Pentru ca Opel Ampera are suficient spatiu, portbagaj mare si.. motor normal pentru situatia in care curentul din baterii nu mai este suficient.

Motorul pe benzina porneste automat, tot sistemul este complet automat, facut sa lucreze pentru a maximiza eficienta.  NU antreneaza niciodata transmisia direct, mecanic, ci produce curent pentru motorul electric. Cu tot cu motorul pe benzina luat in calcul, autonomia depaseste 500 km.

Opel Ampera art4 Contact: Opel Ampera, masina viitorului imediat

Eu am mers mai mult in modul electric, dar am auzit si motorul pe benzina, pe care nu-l controlezi din acceleratie direct, asa cum esti obisnuit. Teoretic, consumul mediu, stabilit dupa normele pentru masini electrice (un echivalent) este de 1,2 litri/100 km. Ce pot sa va spun eu este ca exemplarul cu care am mers avea la bord peste 15.000 km si arata un consum mediu de doar 4,3 litri/100 km (consum mediu pe toti cei peste 15.000 km). Avand in vedere ca masina a facut acesti km doar in demonstratii si drive teste de genul celui de astazi, valoare consumului este de-a dreptul extraordinara. La un rulaj normal, preponderent prin oras, va fi mult mai mic.

Opel Ampera art5 Contact: Opel Ampera, masina viitorului imediat

Desi are putin peste 1,7 tone (din cauza bateriilor), Opel Ampera accelereaza pana la 100 km/h in 9 secunde si poate rula cu maxim 160 km/h.

Acum sa vedem cum si cand o vom putea cumpara. Ampera va fi disponibila pe piata din Romania incepand cu luna iunie a anului 2012, la un pret de 42.900 euro. E cu aproape 7.000 euro mai scumpa decat Mitsubishi iMIEV, dar cele doua masini nu se compara la capitolul practic. Un Opel Ampera poate fi singura masina a familiei, un Mitsubishi iMIEV, nu.

Un oficial Opel ne-a spus ca GM nu are planuri pentru vreun automobil strict electric de gabarit mare. In viitor, vor produce masini electrice (foarte) mici de genul lui RAK e, utilizabile doar in oras. Pentru masini mari insa, aceasta este tehnologia pe care va merge GM: modelel electrice cu autonomie extinsa. Nu poti spune ca nu produc nici un gram de CO2, dar sunt, de departe, mult mai practice decat un automobil strict electric.

Despre autor

Jurnalist auto, 11 ani de experienta in presa scrisa, TV si online. Fondator al blogului Motorstory.ro, in 2008.