De ce masina ta nu obtine consumul din fisa tehnica

Testez o multime de masini si de fiecare data o fac stiind ce spune fisa tehnica despre performante dinamice si consum. Iar cel mai discutat aspect este cel al consumului. Normal, o multime de oameni cumpara masini asteptandu-se sa obtina un consum identic cu cel pe care-l comunica producatorul.

Numai ca, in utilizarea reala, diferentele de consum intre ce spune producatorul si ce obtine soferul pot fi destul de mari. Multi nu inteleg, multi se enerveaza pe tema asta.

Consum De ce masina ta nu obtine consumul din fisa tehnica

In realitate, aceste diferente au explicatii logice. In primul rand, consumul oficial al unei masini NU se calculeaza pe strada, ci pe un banc de teste. Am explicat aici procedura. De ce se face asta? Simplu, masinile vor circula pe o gramada de continente, intr-o gramada de tari, in diferite orase. Exista mari diferente de infrastructura intre tari si orase, mari diferente in ceea ce priveste densitatea traficului.

Logic, obtii un anumit consum in Bucuresti si un altul in… Focsani, sa zicem. Tocmai din aceasta cauza, consumurile oficiale sunt orientative. Depinde cum si unde circuli.

Practic, acum. Cand mi-am luat masina, noua, consumul urban prin Bucuresti era de 12 litri/100 km. Asta desi Kia spune ca proceed’ul cu motor de 1,4 litri si 109 CP are un consum urban de 7,5 litri/100 km. Acum, masina are aproape 40.000 km si rar obtin un consum mai mare de 9,5 litri/100 km. Deci conteaza daca motorul este nou. E mai strans, va consuma mai mult in primii, sa zicem, 20.000 km. Nu e o legenda, e un fapt real.

Consum2 De ce masina ta nu obtine consumul din fisa tehnica

In al doilea rand, conteaza enorm de mult cum conduci. Multi au impresia ca nu merg tare si se mira de ce obtin un consum mai mare in extraurban, cand ei ruleaza cu 130 km/h. Ei bine, consumurile extraurbane oficiale nu sunt obtinute la spectrul asta de viteze. Ca sa obtii un consum extraurban apropiat de cel din fisa tehnica, nu poti merge cu mai mult de 90 km/h. Cam asta e valoarea de referinta, difera in functie de masina/motor si de transmisie, dar nu cu mult.

Da, se pot obtine si consumuri mai bune decat cel oficial, dar trebuie sa ai rabdare si viteze mai mici. Am demonstrat asta, tot cu masina proprie.

Polo BlueMotion De ce masina ta nu obtine consumul din fisa tehnica

Concluzia. Vrei sa vezi pe computerul de bord ce-ti spune constructorul? Mergi mai incet decat te mananca talpa, aplica niste tehnici simple de a reduce consumul. In rest, priveste consumul anuntat de producator ca o valoare orientativa, una menita mai degraba pentru a compara diverse modele din aceeasi clasa, nu una absoluta. E ca la testele de siguranta EuroNCAP. Da, si Toyota iQ si Mercedes M-Klasse au cate 5 stele, dar la un impact intre cele doua, ai prefera sa fii in M-Klasse.

Despre autor

Jurnalist auto, 11 ani de experienta in presa scrisa, TV si online. Fondator al blogului Motorstory.ro, in 2008.