Viitorul sigurantei auto. Ce ne asteapta in urmatorii ani

Un lucru e clar, vom conduce mult timp de acum incolo. Da, se lucreaza la sisteme complet automate de deplasare, dar inchipuiti-va ce ar insemna implementarea lor la scara mare. Nu se poate, nici macar in viitorul apropiat.

La fel de sigur este ca, atata timp cat masinile sunt conduse de oameni, vor fi accidente. Ba chiar si atunci cand ne vom asa la volan, cu ziarul iPad-ul in fata si cafeaua alaturi, masina conducandu-ne de capul ei la serviciu, vor exista accidente, pentru ca electronica poata da rateuri.

Accident Viitorul sigurantei auto. Ce ne asteapta in urmatorii ani

Sa luam, pe rand, toate aspectele care tin de siguranta si sa vedem unde se asteapta cel mai mare progres. Pentru ca, in accidentele rutiere, vietile pot fi salvate chiar si dupa producerea accidentului si totul se rezuma la tehnologie.

Siguranta pasiva

Airbags Viitorul sigurantei auto. Ce ne asteapta in urmatorii ani

S-au facut pasi uriasi si inca se fac pasi mari in domeniul sigurantei pasive, prin asta intelegand acele elemente care te protejeaza la impact. Zone deformabile care sa-ti protejeze organele interne, centuri “inteligente”, care te retin cu forte diferite, in functie de impact si greutate, armata de airbag-uri care (presupun ca ati vazut) te izoleaza complet de zonele dure ale masinii (presupunand ca declanseaza toate). Totul se imbunatateste si, ocazional, apare cate ceva nou, cum ar fi centurile de siguranta cu airbag.

Insa, pasii sunt mici la acest capitol, al sigurantei pasive si asa va fi si dezvoltarea. Lenta, pentru ca deja s-a ajuns aproape de limitele fizice si tehnologice.

Siguranta activa

ESP Viitorul sigurantei auto. Ce ne asteapta in urmatorii ani

Aici, stiti, intra sistemele care te ajuta sa nu faci accident sau, daca-l faci, sa fie mult mai putin grav. ESP-ul, ABS-ul, controlul tractiunii si o gramada de legaturi intre ele te ajuta sa pastrezi controlul masinii in cazuri critice. In ultimii ani s-a insistat pe sisteme care sa te faca sa te pastrezi atent (atentionarea la depasirea liniilor de demarcatie dintre benzi), sa “vezi” mai bine (Night Vision), sa nu adormi (sisteme care te monitorizeaza), chiar sisteme care franeaza in locul tau, mai ales in orase, pentru a evita accidentele.

Aici mai e mult de lucru, aplicatiile electronicii nu par deloc sa se apropie de vreo limita. Dar e vorba de costuri, asa ca tehnologia coboara nu chiar repede catre modelele de mare volum.

Ajutorul post-accident

Echipe interventie Viitorul sigurantei auto. Ce ne asteapta in urmatorii ani

Hmm, aici e enorm de mult de lucru. Da, si aici intervin costurile, dar rezultatele ar fi extraordinare.

Ce vreau sa spun? Stiti ca, in cazul unui accident, cineva cheama salvarea, care vine cu descarcerarea. Ei ajung unori repede, alteori mai greu, in conditiile in care, pentru un accidentat, orice minut conteaza si poate face diferenta intre viata si moarte.

Va imaginati ca, una e sa faci accidentul in oras, unde clar cineva va chema ajutoare imediat, care vor ajunge imediat, si alta e sa-l faci pe un drum putin circulat, la cateva zeci de kilometri de orice spital, eventual si noaptea. Asta e scenariul cel mai urat posibil si in cazurile astea se poate muri cu zile.

Aici intervine tehnologia. Masinile premium/lux au sisteme automate care alerteaza autoritatile ca masina a avut un accident, comunicand in acelasi timp si locatia ei exacta. Ba chiar auzisem ca BMW dezvolta un sistem care poate spune o multime de parametri, inclusiv informatii despre starea ocupantilor. Desigur, aceste sisteme functioneaza in tarile civilizate, gen nu in estul Europei.

Onstar Viitorul sigurantei auto. Ce ne asteapta in urmatorii ani

Si mai e o problema, in marea majoritate modelele premium dispun de aceste sisteme, nu cele cu cele mai mari volume in trafic. La noi, un asemenea sistem pe masina este, acum, inutil.

Inchipuiti-va cum ar fi sa ai un sistem performant de supraveghere, astfel incat, atunci cand o masina face un accident, echipajele de interventie sa fie anuntate instant si sa stie exact unde sa vina. Ar fi ideal si timpul in care ar ajunge la cei accidentati ar fi mult mai mic. Daca ati anuntat vreodata ceva la 112 stiti ca se pierd minute bune numai cu discutia cu operatorii, care te intreaba diverse chestii utile lor, dar care cer timp.

Asta e domeniul care merge dezvoltat sustinut in viitorii ani. Pana vom avea masinile care comunica intre ele, stiind inaintea noastra daca e pericol sa se intersecteze nedorit, am putea miza pe ajutorul celor implicati deja intr-un accident.

Despre autor

Jurnalist auto, 11 ani de experienta in presa scrisa, TV si online. Fondator al blogului Motorstory.ro, in 2008.