Va propun o dezbatere interesanta. Sa presupunem ca esti pasionat de masini si, indiferent ce conduci, iti iubesti masina. O ingrijesti, o intretii cu piese originale, o speli periodic si faci tot ce poti ca s-o pastrezi in cea mai buna stare posibila, mecanic si estetic.
Am vazut totusi, de multe ori, la spalatorie, cum unii soferi comanda nonsalant o spalare de motor. Chestie pe care n-o inteleg sub nici o forma. Din punctul meu de vedere, motorul nu se spala! E mult prea riscant sa-l speli si de cele mai multe ori inutil. Poate va mirati, poate nu sunteti de acord. O sa explic.

Ideea este ca un motor, de fapt compartimentul motor, are o multime de circuite electrice si electronice. Care, logic, nu se prea impaca cu apa. In plus, de ce-ai avea nevoie sa-l speli? Un motor bun, care nu are nici un fel de scurgeri, n-are de ce sa se murdareasca, mai ales ca exista si o multime de protectii pe dedesubt care impiedica aruncarea noroiului. Va fi plin de praf, da, in Romania, ca asta-i situatia, acelasi praf pe care-l inhalam si noi. Asadar, trebuie cel mult aspirat sau curatat cu aer sub presiune.
Dar nu inteleg de ce trebuie spalat la spalatorie. Am vazut o multi soferi care intra in boxa de la spalatorie si vor motorul spalat. Normal, spalatorii o fac imediat, pentru ca se plateste in plus. Dar cum o fi pentru un motor incins sa primesca un dus rece si consistent? In nici un caz bine! E ca si cum ai face asta! Mai stiu cazuri in care soferi ramasi fara apa, sau cu motorul fierband, din diferite motive, au turnat apa rece in instalatie. Rezultatul? Bloc motor crapat!

In plus, si poate mai important, motorul are o multime de circuite electrice. Daca nu le protejezi, ai toate sansele sa ai probleme. Unele foarte costisitoare. Si, sincer, cand speli motorul cu apa sub presiune, ce sanse sunt sa nu atingi nici unul dintre circuite, chiar daca pui tu o punga peste alternator? De ce credeti ca, la fiecare spalatorie exista undeva mentiunea ca unitatea respectiva nu-si asuma raspunderea pentru eventualele probleme aparute dupa spalarea motorului?
Eu, cand merg la spalatorie, nu-i las sa dea cu apa pe masina decat dupa vreo 5 – 10 minute, cand sunt sigura ca tabla si discurile s-au racit suficient, incat sa nu fie probleme nici cu vopseaua, nici cu ovalizarea discurilor. Prefer sa pierd niste timp, dar sa stiu ca nu-mi stric ceva la masina.
Desigur, referitor la spalarea motorul, exista si solutii sigure. Acum vreo 5 ani am fost sa iau masina sefului de atunci, un Mercedes CLK cabrio, de la o firma de detailing. Spalasera oamenii aia absolut tot, inclusiv motorul. Dar masina statuse la ei vreo 3 zile si, la o factura de 1.200 lei, la vremea aia, avusesera grija sa nu se intample absolut nimic.
Etichete: motor, spalare motor, spalatorie auto, Util
33 comentarii pe acest articol
Mihai
October 13th, 2011 at 5:31 pm
1Nici eu nu sunt de acord cu spalarea motorului. Sincer nu am nici un motiv sa spal motorul, atata timp cat aceasta operatiune (riscanta) nu imi ofera un plus in functionarea motorului.
Ar fi oportuna o spalare a motorului in eventualitatea in care te hotarasti sa vinzi masina.
Intr-adevar, e o priveliste dezolanta in momentul in care ridici capota, dar eu spun ca nu merita sa risti, indiferent cat de interesat ai fi de aspectul masinii tale.
E un risc pe care nu vreau sa mi-l asum, desi tin foarte mult la aspectul masinii mele.
Sa avem drumuri bune!
Adrian
October 13th, 2011 at 6:43 pm
2La ultima revizie le-am cerut un sfat mai competent mecanicilor de acolo. Destul de sinceri, mi-au spus ca apa se prelinge pe mufele de acolo (au protectii de cauciuc dar nu sunt perfecte) si ulterior apar tot felul de erori. Singurul lucru pe care l-am facut a fost sa degresez capacul care protejeaza motorul si bateria. Intr-adevar ar puncta la impresia artistica in cazul vanzarii dar in rest eu personal nu as risca.
MCV
October 13th, 2011 at 7:41 pm
3Am spalat motorul o singura data, asa de moft, mi se parea ca e ultra-imbacsit. Masina nu a patit nimic, cu exceptia faptului ca, in primele cateva minute de functionare de dupa, martorul din bord cu desenul unui motor schematic a stat aprins. Dupa un timp s-a stins si nu au fost niciun fel de probleme. Nu cred ca e asa de greav sa speli motorul, macar o data la 2-3 ani, dar e adevarat ca nu ma prea pricep asa bine la “mate”. Poate am avut noroc, cine stie?
emil
October 13th, 2011 at 8:09 pm
4Ce e primul motor din poza? 1.2 sau 1.4?
Vali
October 14th, 2011 at 7:32 am
5Eu l-am spalat manual, am luat fiecare capac, furtun si alte chesti care sunt acolo si le-am sters cu mai multe carpe si cu apa si ceva solutie.
adiida
October 14th, 2011 at 8:13 am
6eu am venit in vacanta in romania, in romania am spalat motorul inainte sa ma intorc *romania-norvegia* in danenarca sa stricat. nu mai spal motorul in viata mea
ION
October 14th, 2011 at 8:33 am
7salut!
Nu,nu ma numesc ION,ci Florentin…dar vorba cantecului…si nea Ion este om.
Cu dedicatie fara numar pentru cel ce a scris articolul…in primul rand se foloseste APA CALDA pentru spalarea motorului…si ma repet cu acest nu,nu(imi place la nebunie),nu este ceva interzis a spala motorul si nu,nu…nu am spalatorie,daca acolo bati cu gandul(careva).Am spalat motoare de la dacie la ce vreti.
Probabil ai simtit nevoia sa ne impartasesti ca ai condus nu stiu ce tipuri de masini,sau marci…nu-ti pot spune felicitari.Puteai sa spui simplu ca era vorba de o masina de cateva zeci mii euro.Apropo nu lucrez nici in domeniu publicitar!
ION
October 14th, 2011 at 8:44 am
8Salut Emil!Acum am recitit comentariile si te-am vazut pe aici…ai pus o intrebare STRONG!Cred ca este de 850 cm…nu pot spune dupa ce model de masina…dar am observat ca are doua filtre de aer…sigur este de 0,850.
II cer scuze constructorului…ce am scris este doar o glumita nevinovata…are totusi cred 0,850 pe un piston.Am avut unul aproape ca asta de 3000cmc…aprecieri fara cuvinte…….o placere de barbatie!
Bafta la toata lumea!
Ovidiu
October 14th, 2011 at 8:56 am
9La Ford Fiesta cum am eu, in compartimentul motor e ca in gradina, plin de noroi, pamant fiindca nu are scut deloc, daca ridici capota vezi asfaltul. Acolo se umple de mizerie.
Asta ar fi singurul motiv pt. care as spala o data la 1-2 ani motorul. Nu cred ca e asa sanatos stratul de noroi pe toate componentele de acolo.
eu
October 14th, 2011 at 9:12 am
10mai emile nu mai vezi bine.e motorul de 0,8 de pe matiz.
ION
October 14th, 2011 at 9:16 am
11…stiam eu ca l-am vazut undeva!
Lucian OT
October 14th, 2011 at 9:20 am
12Hai ca ma bag si eu
Este ok sa speli cu spuma si cu jet indirect un motor diesel dar nu de multe ori si cu grija.
Cele pe benzina nu se spala niciodata, dar, exista un sistem cu spuma activa speciala pentru motor si necoroziva care odata data pe motor doar se sterge cu o carpa si gata !
Acum eu nu recomand deloc spalarea cu jetul direct si de la distanta mica pentru ca in primul rand , jetul, este destul de puternc si poate chiar sectiona cabluri , iar in al doilea rand spuma activa cu care se spala masinile este atat de coroziva incat daca ramane prin colturi de caroserie acolo sigur se va instala rugina mai incolo !
bbogdanmircea
October 14th, 2011 at 9:31 am
13Nici eu nu sunt de acord cu spalarea motorului.
DAR…tatal meu are diesel, logan dci mai exact si odata pe luna il spala cu jetul foarte serios si cu spuma activa.
Este un jet hobby pentru acasa, dar totusi da direct cu presiune pe acolo pe la motor.
Normal ca nu face asta cu motorul fierbinte sau ceva si il lasa foarte mult sa se usuce.
Ca si efect pot sa spun ca motorul arata luna.
Eu desi am tot diesel nu permit sa-mi spele motorul niciodata pe principiul ca daca merge de ce dracu sa-l speli??? Cu ce ma incalzeste?
Din ce stiu eu motoarele diesel au o electronica mult mai putin sensibila la apa decat cele pe benzina, si majoritatea senzorilor sunt fara contact deci nu ar fi o problema foarte mare.
Fiecare face aceasta operatiune pe propria raspundere, dar eu la benzina nu as face-o.
poe
October 14th, 2011 at 10:01 am
14Nici eu nu am spalat motorul pana acum, dar masina mea are 2 ani si sub capota este FOARTE murdara. Ma tenteaza tot mai mult sa o curat eu, cu o carpa umeda, sau cu vreo 20.
mcpro
October 14th, 2011 at 10:47 am
15Am spalat cu spuma activa speciala pt motor si este super ok odata la 1 an este destul pt ca-ti ia mult timp, indemanare, multe carpe si nervi … dar este sigur si rezultat maxim, fara probleme in viitor din aceasta operatiune si are si un efect f bun antistatic si praful nu se mai lipeste asa usor. Cu apa am avut prieteni cu dieseluri … praf dupa sa lasat cu service de sute de euro … mufe, martori dereglati, etc.
ION
October 14th, 2011 at 12:30 pm
16ma mir ca spuneti asa ceva…probleme…probleme…probleme!
Hai sa va vand un pont…la un Cielo de 1497 cmc cu o axa an 2007,acum 3 luni de zile la 261000 km i-am spalat motorul…IN FUNCTIONARE!
sINGURUL LUCRU A FOST CA IN TIMPUL SPALARII,IMI APRINDEA DIN CAND IN CAND BECUL LA ALTERNATOR…in rest O.K.A pornit la fiecare cheie data…de atunci am facut cu el peste 10000km…STRONG!!!
Dan
October 14th, 2011 at 2:10 pm
17Cu spuma activa merge spalat. Totul este sa nu ti-o spele niste amatori ca plangi dupa bani
Ciprian
October 14th, 2011 at 4:23 pm
18Salut!
Ce aveti fratilor cu spalatul motorului. Ii dau dreptate lui ION.
Eu am o Bora si l-am spalat in fiecare an. Lucrez cu masini si cu oameni care se pricep la masini ( raliuri ). Nici una dintre masini nu a patit nimic pana acum. Cred ca cei care scriu stiu doar unde se baga cheia in contact…
Toate bune!
ION
October 14th, 2011 at 6:01 pm
19asta-i buna Ciprian…ma gandeam eu ca este ceva putred pe aici…deci totul de la cheie!
emil
October 14th, 2011 at 6:03 pm
20@Ciprian. Chiar sa-mi spui te rog unde se baga cheia pt contact ca eu nici macar atat nu reusesc sa fac! Daca bagi pe toti in aceeasi oala,o sa iasa un terci mare. Depinde cine spala motorul, depinde daca este necesar, ce solutii se folosesc si ce presiune are apa din wap. Am vazut mufe retezate pe la debitmetre si injectoare de la presiunea apei. Daca spala orice samsar care e disperat sa-si vanda cotetul in Vitan, sigur in disperarea lui va face si un pocinog. Un lucru e clar: speli cu atentie si daca e necesar. Stie toata lumea ca apa nu prea e in buna armonie cu firele si electrica. Nu ai vazut tablouri de sigurante si releee ruginite care nu mai faceau contact din cauza ca a intrat apa ” la spalarea de acum 2 luni?” La cata electronica e pe masinile noi, nu e de mirare ca apar beculete pe bord de la anumiti senzori care saracutii nu stiu sa inoate. E clar ca daca se spala cu atentie si cu apa calda, se mai elimina din riscurile unor eventuale defectiuni. Mie mi-a luat foc bordul la un Bmw doar din cauza condensului care s-a depus pe toata pasla de sub bord. Pur si simplu am introdus cheia in contact, “dupa multe incercari” , am pornit si in 10 secunde s-a stins tot bordul si a iesit fum ca la gratar. Iti dai seama ca nu am mai apucat decat sa smulg borna de la baterie dar a fost prea tarziu. Cand am demontat bordul am constatat ca era transpirat la greu si ca tot insonorizantul de sub bord era ud. Mentionez ca masina statea in garaj.
ION
October 14th, 2011 at 6:12 pm
21si Emil are mare dreptate,in anumite situatii.Daca nu esti de meserie stai cuminte cu spalatul motorului…nu te lasa pe mana unuia care nu este masina lui si oricum pentru orice eventualitate este bine din cand in cand,fara a fi necesar…cand mai beti o cafea si fumati o tigara sa o faceti langa masina si sa mai scoateti cate o mufa si sa o dati preventiv cu spray degripant si spray de vaselina dupa aceea,astfel evitati toate coroziunile ce pot aparea in timp de la condens sau alti factori.De recomandat este orice mufa la care aveti acces…fac asta de cand au aparut pe piata spray-urile mentionate.Imi pare rau de ce am citit Emil si nu doresc nimanui asa ceva!
dacian79
October 14th, 2011 at 10:45 pm
22Salut baieti. Am si eu o Vectra A ’93 de vreo 4 ani(la mine). Am spalat in primavara motorul la spalatorie. Cand sa o pornesc, ciuciu! Mi s-a aprins un bec in bord(cel galben de la motor paremise)si am stat acolo vreo 1 ora pana sa o repornesc iarasi. Trebuia sa astept sa se usuce motorul, plus ca mi s-a rupt o fisa de la bujii du-te cumpara alta si asa mai departe. Ce sa zic, fiecare stie ce face cu masina lui.Succes tuturor!
ION
October 14th, 2011 at 11:19 pm
23dacian…anterior sa rupi fisa,cand ai avut alta noua?Adica cati ani sau km avea fisa respectiva…nu stiati ca trebuie jet de aer inainte de a porni motorul?Eu dupa ce l-am spalat in regim de functionare nu l-am oprit pana cand nu l-am suflat tot cu aer,inclusiv vasul de lichid de frana,baterie…cu alte cuvinte tot compartimentul motor,dupa care a repornit la prima cheie.Si ca un alt pont eu la fiecare schimb de ulei schimb si bujiile,iar la al 3-lea schimb de ulei schimb si fisele.Bafta!
Jay
October 15th, 2011 at 12:12 am
24Ce sa va zic ……..cel care spala un motor tre sa stie ce face. Eu unu am o Vectra B din 2001, 2.0 DTI- 101 Cp =))…. si vreau sa va zic k i-am spalat motoru pana acu de nu mai tin minte si nu are absolut nimic, doar tre sa fiu atent la filtru de aer k am filtru sport si sa-l acoper cu un sac si sa-l izolez bine si bineinteles evit pe cat posibil sa dau cu apa pe cutiile de sigurante si relee . Am masina de 5 ani , a implinit 250.000 de km (cel putin asa arata pe bord) si mai pierde pe ici pe colo ulei. Asta e mai e un motiv pt care o spal
ZeTman
October 15th, 2011 at 11:40 am
25nu l-am spalat dar chiar am de gand sa il spal….dar o sa-mi fac casco inainte ca n-am chef sa nu mai porneasca!
Geo
October 15th, 2011 at 12:24 pm
26Incerc sa fac putina lumina,pe aici. Totu depinde de gradu pe protectie asupra prafului,mizeriei,ulezelii,apei. asa numitul grad IP – Ingress Protection. De exempu alternatoarele au gradul IP40 sau IP41, ceea ce inseamna: grad 4 de protectie inpotriva corputilor solide,pietricele, nisip de max 1mm,in diametru si grad 0 asupra apei sau grad 1,adica rezistent la condens. Cat despre partea electrica la masinile noi in special, toate conexiunile,mufele ,au gradul IP54 adica : grad 5 de protectie la particule de praf si orice deposit de praf , si grad 4 asupra apei, ce permite spalarea cu apa din orice directie,dar fara presiune, un ”spray” de apa ceva cum este la dus. Acum interfine un factor decisiv, in viata orcarui automobil,.Imbatranirea componentelor:in special furtunuri,cabluri,mufele de conexiune, influentata de factorii de mediu, caldura excesiva ,frig, mizerie si vibratie. Eu personal sfatuiesc spalarea motorului in functie si de ”starea” optica a acestuia asupra componentelor,daca furtunele prazinta crapaturi,fisuri, daca mufele sunt impropiu conectate, izolatia de cauciuc este deteriorata sau lipsa, cutiile de conexiune ,cutiile de siguranta si relee nu au garnitura la imbinare. Salarea trebuie facuta cand motorul este rece,si fara jet de apa,cum am mentionat mai sus, cu bornele deconectate de la baterie, dupa spalare se lasa la scurs,eventual sub un ventilator care da aer cald,dupa ce s-a uscat se conecteaza baterie,si ” i dai o cheie”.
Conduceti cu prudenta!
Lucian OT
October 15th, 2011 at 9:37 pm
27Bine mai Ciprian !
Bine ca esti tu destept!
clau
October 17th, 2011 at 8:43 am
28Motorul se spala la masinile de expozitie unde chiar conteaza la impresia artistica. In rest, o carpa umeda pe deasupra din cand in cand sa se vada marca masinii pe capacul de protectie
Oricum lasi o caruta de bani la mecanic cand ti-o desface. Credeti ca va cere mai putini bani daca e motorul curat?
Mihai
October 17th, 2011 at 9:17 am
29In secolul 21 mai este careva naiv sa creada ca intr-un compartiment motor nu intra oricum apa, praf si alte mizerii? S-a uitat careva la motor dupa ce a luat o balta mare? In momentul in care se proiecteaza o masina, se are in vedere etanseizarea si izolarea tuturor componentelor electrice si electronice expuse mediului ambiant, de la calculatoare, senzori si pana la alternator. Ca nu le iese perfect tuturor producatorilor auto, este altceva.Deci un spalat cu presiune mica si cu solutii detergente speciale (cu atentie la sistemul de aprindere al motoarelor pe benzina) nu dauneaza. Dar, tine de fiecare cum isi vrea masina.
eddy
October 17th, 2011 at 11:47 am
30eu am un golf 4 1.9tdi si spal mototul cam de 4-5 ori pe an si nu am avut nici o data probleme , am avut grija sa nu dau din prima pe turbina, sa dau mai putin pe relee si pe sigurante in rest dai cu solutie de motor si cu jet , la noi in tara este ffff mult praf si se depune in interior indiferent de cate scuturi ai. in schimb la benzinare e o problema mai delicata , acolo trebuie avut grija (impachetat)la delcou, fise bujii si aprindere deoarece tensiunea inalta “fuge” pe materialele umede si de acolo faptul ca nu mai porneste si se uda bujiile. in rest daca masina e mai veche si am mai trecut prin service-uri poate sa rezulte probleme la cablaje si la mufe in rest eu cred ca e binevenit sa mai speli motorul mai ales la ce praf avem pe drumuri, iar dupa spalarea motorului se spala masina asa are timp apa sa se evapore si nu mai apar probleme.
zaqk
October 18th, 2011 at 10:51 am
31Spalam motorul cand aveam Dacia 1300. Inveleam alternatorul si delcoul in pungi, desfaceam bateria, acopeream locurile pe unde putea ajunge apa la coroana. Apoi spalam cu solutie de apa calda si sapun. Limpezeam usurel cu apa rece, nu sub presiune, si foloseam o perie pentru a indeparta spuma si mizeria din toate colturile. Apoi lasam sa se usuce, montam totul la loc si porneam masina.
La diesel-ul de acum nu as face asta. M-am uitat pe la mufe cum sunt si nu m-as risca sa le pun sub dus. Oricum nu e murdar, doar prafuit.
Ciprian
October 18th, 2011 at 4:34 pm
32@Emil, @Ion – Imi cer daca v-am “bagat ” in aceasi oala cu toti.
Prea putini au cunostinte auto. Un exemplu bun de cunoscator @ Geo
Nu a zis nimeni ca te duci la prima spalatorie din drum, si il pui pe ala sa deadrumul la Wap la 200 bar, si sa spele. Eu spal masina la aceasi spalatorie de ani de zile, pt ca stiu cum lucreaza baietii si din acest motiv am incredere sa spal si motorul. Baietii regleaza presiunea Wap-ului, apa calda, solutii motor, au grija sa nu de-a ca “grigore” pe baterie , sigurante , etc.
ION
October 18th, 2011 at 9:10 pm
33ciprian…chiar nu trebuie sa iti ceri scuze,cel putin in fata mea.Eu am spus-o in spirit de gluma…ca este ceva putred.Si referitor la Geo,tot respectul…este documentat,eu stiu din practica ce stiu…ma ocup cu masini istorice(restaurari)si am 5 masini in proprietate fara cele istorice(2).Nu pot sa circul tot timpul cu ele,dar am si diesel si benzina,toate dupa 2006…chiar si Politia Locala s-a sesizat si mi-a dat amenda ca parchez pe domeniul public,fara sa am vreo restrictie…m0au bagat la art 143 lit c. precum ca parchez pe o strada cu o latime mai mica de 6 metri.Si pentru a pastra topicul postarilor si subiectul de baza…la toate spal motoarele periodic…pe fiecare luna ii vine randul la alta.Bafta la toata lumea!
RSS feed for comments on this post · TrackBack URI
Leave a reply
Scriu si la:
Recent Posts
Recent Comments
Citeste pe e-mail
Categories
Archives
Pages
Meta
Motorstory.ro - blog, stiri auto, discutii despre masini. Motorstory.ro foloseste WordPress si tema BloggingPro