Drive test – Renault Megane RS – Rebelul familiei

Daca ar fi sa fac un top al celor mai tari masini pe care le-am testat anul asta, Megane RS ar fi a doua. Prima este insa in cu totul alta clasa si in alta dimensiune de pret, de vreo 4 ori mai scumpa decat cel mai performant Megane.

Asta e si ideea pentru care n-ai cum sa nu fii entuziasmat de Renault Megane RS, pe langa ceea ce poate sa faca. Are pretul la un nivel la care poti sa faci niste calcule reale. Nu-i ieftin, dar nici de neatins. Si-ti ofera suficient de mult incat sa micsorezi in oglinda retrovizoare foarte multe masini, fie ele germane sau… germane.

Renault Megane RS art1 Drive test   Renault Megane RS   Rebelul familiei

Stiti ca Renault Megane RS este hothatch-ul meu preferat, am spus-o de cand a aparut. In primul rand pentru ca arata intr-un mare fel, au nimerit-o francezii perfect. E parca alta masina cand il pui langa un Megane Coupe. Vine cu alt spoiler, aripi, praguri, iesire centrala pentru evacuare. Nu-i exagerat, dar va atrage atentia oricui are cat de cat o idee despre masini. Ajuta si galbenul asta cu negru, pe care numai discretie nu scrie.

De fapt, am testat reactia mai multor soferi pe strada. Cum te vad ca accelerezi putin, zici ca-s tauri si vad rosu. Octavia, Leon, Golf chiar si Bravo sunt stoarse in cate-o treapta ca sa treaca de fulgerul galben. Evident, sfarsesc toti in retrovizoare, cu toate stradaniile lor.

Renault Megane RS art2 Drive test   Renault Megane RS   Rebelul familiei

Cam asta e efectul asupra celorlalti, in vreme ce tu stai in scaunele Recaro care te fixeaza perfect, strangi un volan cu aderenta impecabila si incerci sa descoperi de unde naiba se porneste RS Monitor. O sa revin la asta.

Interiorul nu-i chiar atat de diferit fata de un Megane normal. Practic, diferenta consta in turometrul galben, volanul mai gros, cu linia de orientare cusuta sus, scaunele sport si insertia de pe bord, cu inscriptia “Renault Sport” inclusa. Era sa uit, si centurile de siguranta galbene, de mare efect. Atat.

Renault Megane RS art3 Drive test   Renault Megane RS   Rebelul familiei

Apropo, in spate se intra greu, este loc (limitat) pentru picioare, dar per ansamblu senzatia nu-i de bine datorita geamurilor spate mici. E clar, locurile din spate sunt de evitat, nici nu vreau sa ma gandesc cum te simti acolo cand soferul isi incearca talentul cu Megane RS.

Motorul il stiti toti, un 2 litri, turbo, care produce 250 CP si 340 Nm, cuplat la o cutie de viteze manuala cu 6 trepte. Eh, suna foarte bine, dar cam incet. Il auzi in acceleratii puternice, dar in rest, e destul de normal. In schimb, trage incredibil! In orice treapta, dar daca vrei dureri de gat, in treptele de jos. Si merge pana aproape de 7.000 rpm, o mie de ture in zona rosie. Da dependenta, clar, nu te poti abtine sa nu strivesti acceleratia la fiecare depasire, desi de multe ori nu-i necesar. Dealtfel, cu masina asta ai tendinta sa faci lucruri care nu numai ca nu sunt necesare, dar iti pot aduce si amenzi pe banda rulanta.

Renault Megane RS art4 Drive test   Renault Megane RS   Rebelul familiei

Este vorba doar de placere, un motor facut pentru placerea de a trage de el, cuplat la o cutie foarte bine etajata, dar care ar fi putut sa aiba un schimbator o idee mai precis. Insa avand in vedere ca am reusit timpi de acceleratie mai buni decat scrie in fisa tehnica va imaginati ca precizia schimbatorului tine mai mult de cum il simti.

Am “ras” un strat de pe pneurile fata, dar am reusit sa ajung la 100 km/h in 5,93 secunde fata de cele 6,1 secunde cat spune Renault. Viteza maxima este la 245 km/h si pana la 210 km/h, la cat m-am dus eu, Megane RS accelereaza bine de tot.

Masina de test are tot ce poate oferi mai bun Renault pe Megane RS. Adica sasiul Cup. In mod normal, Megane RS ruleaza pe un sasiu caruia francezii ii zic “Sport” (cum ar fi putut sa-i zica altfel?!) si care este recomandat celor ce nu vor neaparat sa alerge pe circuit. Insa, daca vrei sa scoti tot din platforma lui Megane RS, trebuie sa iei sasiul Cup. Te costa in plus, dar iti ofera, pe langa o suspensie mai dura si un diferential mecanic.

Renault Megane RS art5 Drive test   Renault Megane RS   Rebelul familiei

Suspensia mai dura mi s-a parut prea dura cand ai ghinionul sa mergi pe un drum prost. Zgaltaielile si bufniturile suspensiei sunt destul de stresante, si la fel de neplacut a fost si pe primii 40 km de pe autostrada A2. S-a lasat cu emotii la trecerea peste imbinarile podurilor. DAR! Pe asfalt bun, cum este cel dinspre Giurgiu, suspensia e exact ce trebuie. M-am trezit de multe ori cu viteze obscene in virajele largi, pe care n-am simtit o clipa ca masina se dezechilibreaza.

La plecarile tari de pe loc si pe virajele stranse, diferentialul face toti banii. Efectiv vii tare, franezi si apoi iesi din viraj in plina acceleratie, fara ca volanul sa-ti vibreze in maini si sa simti acel “torque steer” caruia tot nu i-am gasit un echivalent frumos in limba romana. Aici au reusit ceva foarte important francezii, sa limiteze acest torque steer cand sunt 250 CP pe puntea fata. Se simte ca diferentialul isi face treaba, acum sunt curios cu se comporta sasiul “Sport” fara el.

Renault Megane RS art6 Drive test   Renault Megane RS   Rebelul familiei

ESP-ul iti taie orice bucurie de derapaj, dar francezii s-au gandit si la asta si au facut o treapta intermediara, ESP Sport. Care-ti permite sa glisezi, dar te culege pe trasa daca lucrurile par s-o ia razna. Si, evident, setarea recomandata doar daca stii foarte bine ce faci sau esti pe circuit, ESP Off.

Mentiune speciala pentru directie, cu totul alta fata de orice alt Renault: tare, precisa, cu feedback. Despre frane ce pot sa spun decat ca m-am proptit de vreo 2 ori in centura foarte zdravan. Sunt Brembo cu diametru mare, deci nu-s sanse sa le obosesti prea usor.

RS Monitor

Ei, asta e echipamentul pe care eu l-as vedea pe toate hothatch-urile si masinile sport. Ce folos sa stii ca masina poate o – 100 km/h in 6,1 secunde, daca nu stii in cat timp ajungi tu la 100 km/h? Asta face RS Monitor, ofera date de telemetrie, unele chiar serioase. Pe langa faptul ca poti cronometra acceleratia 0 – 100 km/h si timpul pe sfertul de mila, vezi si acceleratiile g la care ajungi, plus ca ai si afisaj pentru timpii pe circuit (este inutil la noi). In rest, o multime de informatii: puterea dezvoltata, cuplul, deschiderea acceleratiei, presiunea din turbina, presiunea din sistemul de franare, temperatura uleiului, temperatura in admisie.

Renault Megane RS art7 Drive test   Renault Megane RS   Rebelul familiei

Tot prin intermediul lui poti seta raspunsul acceleratiei si numarul de ture cu care sa fii avertizat inainte ca urmeaza taierea alimentarii, acel beep pe care-l auziti si in clipul de mai sus.

Bun, ramasese sa va spun cum se porneste RS Monitor. Eu n-am reusit sa aflu singur si a trebuit sa sun la Renault sa intreb. Nu exista nici o indicatie, nimic, nici un simbol, nici macar n-ai de unde sa stii daca masina are sau nu sistemul. In conditiile astea, cum naiba sa ghicesti ca trebuie sa apesi, simultan, pe cele doua butoane superioare de pe satelitul de comanda al sistemului audio?!

Consum

Era sa uit aspectul asta, unul important, pentru ca vorbim de un motor care ar trebui sa fie nu prea gurmand. Renault spune ca, in mediul urban, consumul este de 11,3 litri/100 km. Eu n-am reusit sa scad sub 14 l/100 km intr-un Bucuresti destul de aglomerat. Media pe toata ziua (oras + autostrada + DN) a fost de 13 litri/100 km, o valoare care nu mi se pare deloc mare avand in vedere ca am facut tot posibilul sa nu merg economic.

Renault Megane RS art8 Drive test   Renault Megane RS   Rebelul familiei

Pret

Renault Megane RS are un pret de pornire de 23.600 euro, dar la el poti adauga niste bani pentru cateva echipamente de performanta: sasiu Cup (834 euro), scaune fata sport Recaro (1.250 euro), RS Monitor (156 euro).

Practic, Renault Megane RS este cel mai performant hothatch de pe piata noastra la acest moment, tinand cont raportul pret/putere. Doar Mazda6 ofera performante dinamice similare, dar pentru aproape 4.000 euro mai mult. In rest, Golf GTI cu ai sai 210 CP costa cu circa 3.000 euro mai mult (versiunea cu 2 usi), dar este mai slab cu o secunde la accelerare. Mai ieftin cu cateva sute de euro este Seat Leon FR, dar si el este mai slab la accelerare.

Renault Megane RS art9 Drive test   Renault Megane RS   Rebelul familiei

Insa, din ecuatie lipsesc doua nume mari. Noul Opel Astra OPC si Ford Focus ST (deja anuntat cu 250 CP) vor avea si ele ceva de spus in razboiul asta al cailor putere si preturilor.

Pana atunci, Renault Megane RS cam face legea in segment. Si demonstreaza, inca o data, ca Renault Sport stie mai bine decat multi altii cu ce se mananca hothatch-urile.

Despre autor

Jurnalist auto, 11 ani de experienta in presa scrisa, TV si online. Fondator al blogului Motorstory.ro, in 2008.