Ce trebuie sa stii cand vrei sa conduci prin viscol

Vremea si in special viscolul de zilele trecute au reusit sa-i puna pe unii soferi fata-n fata cu supravietuirea. Grav, mai ales ca sunt cativa care n-au reusit.

Ideea este ca si-n iernile trecute au fost capitole de genul asta din partea vremii, dar parca n-au fost chiar atatia blocati, iar la cei care au fost s-a ajuns mai repede. Nu vreau sa discut acum despre cat au fost de pregatiti cei responsabili cu deszapezirea anul asta, ci despre soferii inconstienti care s-au lasat atrasi in capcana asta. Pentru ca, oricate roviniete am plati, e bine sa intelegem un lucru – in situatii de-astea, trebuie sa faci in asa fel incat sa nu depinzi de nimeni si sa te pui singur la adapost.

Trafic de iarna Ce trebuie sa stii cand vrei sa conduci prin viscol

Cum va spuneam, m-a socat sa vad la tv asemenea coloane de masini prinse in zapada, cu oameni inghetati, fara combustibil, eventual si cu copii in masina. Imi pare rau, dar vina le apartine… De ce?

- cat de greu este sa te uiti la tv la un buletin meteo? Se stia cu cel putin o zi inainte ca va fi viscol puternic. Atunci, unde naiba pleci si de ce nu-ti ajustezi drumurile pentru a nu fi prins de viscol la kilometri departare de orice fel de satuc? Ai o zi intreaga sa poti ajunge acasa, pana sa inceapa urgia, ca de-aia traim in 2012 si stim dinainte cum va fi vremea.

- cat de greu este sa-ti amintesti ca, in fiecare an, la fiecare viscol, E85 se blocheaza?! La fel si A2. Toate drumurile din campie sunt la voia viscolului.

- ai SUV capabil si crezi ca nimic nu te poate opri? Gresit, un metru de zapada iti va suspenda mastodontul si o sa dai in gol din patru roti. Plus ca degeaba merge masina, daca tu nu mai vezi soseaua. Dar sa zicem ca super SUV-ul pe care l-ai platit cu jdemii de euro merge. Va merge pana la primul tir inzapezit pe contrasens, dupa ce-a incercat sa treaca de alt tir inzapezit. Ghinion, vei tremura la fel ca ala din berlina de alaturi, doar ca mai la inaltime.

Trafic de iarna 2 Ce trebuie sa stii cand vrei sa conduci prin viscol

Dar sa revin la ce spuneam in titlu, daca trebuie totusi sa pleci, in caz de urgenta, desi nu stiu ce urgenta ar putea fi, pentru ca te-ai putea gandi ca urgenta se va transforma in lupta pentru supravietuire:

- intereseaza-te daca drumul pe care pleci este blocat sau nu. Daca-i deja blocat sau cu probleme mari, n-are nici un rost sa mergi pe acolo in ideea ca situatia se imbunatateste pe parcurs. Ca de obicei e invers.

- nu pleca decat cu rezervorul plin! Aia e sursa ta de caldura daca ramai pe undeva.

- ai grija cum te incalzesti cu motorul pornit. Daca zapada iti acopera masina, gazele de esapament vor intra in masina. Si vei muri fara sa realizezi ce se-ntampla. Ai grija sa lasi mereu iesirea esapamentului in aer liber. Din pacate, cineva a murit zilele trecute din cauza gazelor de esapament care au patruns in interior.

- nu pleca la drum fara haine groase, in ideea ca-ti poti face 30 grade in masina. Daca te-ai oprit in blocaj, va trebui sa mai si cobori…

- e obligatoriu sa ai ceva de mancare la tine si telefonul cu bateria complet incarcata.

Trafic de iarna 3 Ce trebuie sa stii cand vrei sa conduci prin viscol

Astea sunt chestiile minime de care trebuie sa tii cont. Ignora doar una si poti avea probleme mari. N-am vrut sa ma mai refer acum la cum sa conduci iarna sau de ce e bine sa ai pneuri de iarna. Pentru ca ce v-am spus mai sus tine de supravietuire, nu de siguranta rutiera.

PS: La urmatorul viscol, situatia se va repeta, pentru ca romanii spera de fiecare data ca vor fi ajutati de cineva, ca drumarii isi vor face treaba, ca masina lor e mai buna, ca n-au de mers decat 30 km, ca astia de la Meteo exagereaza, etc. etc.

Despre autor

Jurnalist auto, 11 ani de experienta in presa scrisa, TV si online. Fondator al blogului Motorstory.ro, in 2008.