SCI hyMod – Conceptul 100% romanesc

Eu as spune ca este o premiera in Romania.

Un automobil original, SCI hyMod, care propune solutii pertinente, eventual aplicabile in serie cu tehnologia actuala. In plus, conceptul este facut de trei prieteni de-ai mei, cu doi dintre ei am lucrat niste ani la Auto Mondial, pe unul dintre ei il stiti deja.

SCI hyMod este un concept de automobil propus de o echipa din Romania, formata din Dan Scarlat (jurnalist auto), Marian Cilibeanu (designer, il stiti dupa pseudonimul MCV pe care-l foloseste pe Motorstory) si Cristian Ionescu (inginer).

SCI hyMod 110 SCI hyMod – Conceptul 100% romanesc

SCI hyMod a fost gandit pentru a elimina principalele inconveniente ale automobilele ecologice ale momentului: autonomia limitata in cazul celor electrice si consumul aproape constant de combustibil al celor hibride. SCI hyMod propune o structura modulara (electric/hibrid), care poate fi perfect adaptata nevoilor de moment ale utilizatorilor.

Pentru o functionare cotidiana lipsita de emisii nocive, hyMod este un automobil exclusiv electric, in timp ce, in cazul calatoriilor interurbane, cand autonomia sporita si posibilitatea de realimentare rapida reprezinta elemente esentiale, se poate transforma, cu ajutorului unui centru logistic dedicat, intr-un hibrid veritabil, prin adaugarea unui “rucsac” ce contine si un motor termic.

SCI hyMod 24 SCI hyMod – Conceptul 100% romanesc

Numele „hyMod” vine de la „hybrid” si „modular”, cele doua cuvinte care identifica cel mai bine ideea acestui concept. „SCI” vine de la numele „parintilor” sai (Dan SCARLAT, Marian CILIBEANU si Cristian IONESCU), dar poate fi asociat si cu ideea de „science”.

Conceptul, al carui design este absolut original, prietenos, dar si ultramodern, definit in special de ochelarii farurilor, adopta forma unui monovolum ce poate acomoda pana la 6 ocupanti, chiar daca lungimea este de 4,1 metri.

SCI hyMod 31 SCI hyMod – Conceptul 100% romanesc

Interiorul este dominat de luminozitate (observati cam ce suprafata vitrata are SCI hyMod), iar plansa de bord este simpla si moderna. Spectaculos este insa tabloul de bord, sau, mai degraba, tableta de bord. Toate comenzile principale, precum si instrumentele si indicatoarele bordului, ecranul GPS si cel al sistemului multimedia, sunt afisate digital, pe o tableta tactila, transparenta si amovibila, numita „drivePad”, care poate culisa in bord.

Un sistem de propulsie unic si aplicabil

SCI hyMod reuseste sa fie ce vrea soferul: model strict electric, dar si hibrid. Pentru a fi posibila functionarea atat in regim electric cat si hibrid, configuratia tehnica a lui hyMod este complexa. Partea frontala gazduieste un motor electric de tip sincron cu magnet permanent, care actioneaza rotile anterioare avand rolul exclusiv de propulsie in modul electric. Central fata, in podea, se gaseste o baterie de acumulatori fixa, cu capacitatea utila de 5 kWh, a carui rol este de a asista sursa principala de energie si de a actiona, in anumite cazuri, pentru suplimentarea acesteia.

SCI hyMod 41 SCI hyMod – Conceptul 100% romanesc

In spate se gaseste o structura modulara, care permite „transformarea” caracteristicilor tehnice. Zona puntii ascunde semicuplaje fixe si planetarele dintre acestea si rotile spate, care deservesc automobilul exclusiv in modul termic.

Multumita utilizarii unor materiale usoare, care compenseaza ranforsarile si aceste elementele suplimentare impuse de solutia modulabila, masa proprie a automobilului este de circa 1400 kg, din care 1150 kg vehiculul de baza si 250 kg modulul.

Doua module sunt disponibile, in functie de necesitatile de utilizare: unul include un set de baterii („Batery-Pack”), iar al doilea un grup motopropulsor traditional („Engine-Pack”).

Modul electric

SCI hyMod 51 SCI hyMod – Conceptul 100% romanesc

In acest mod de functionare, SCI hyMod nu difera cu nimic de un automobil electric obisnuit. „Rucsacul” dedicat include un set de acumulatori cu capacitatea de 17 kWh, care alimenteaza motorul electric frontal. Specificatiile acestuia (putere maxima de 65 CP si cuplu motor constant de 200 Nm) permit acceleratii convingatoare in regim urban, cand viteza nu depaseste 50-60 km/h, dar si atingerea unei zone superioare de 130 km/h, in cazul in care automobilul este utilizat pentru a face naveta. Modulul „Batery-Pack” poate asigura de unul singur o autonomie de 140 km, suplimentata, la nevoie, de interventia bateriei proprii de 5 kWh, pana la o valoare totala de peste 180 km.

Modul „hibrid”

Modulul dedicat, „Engine-Pack”, contine un motor termic de 82 CP cuplat la o cutie de viteze cu variatie continua. S-a ales aceasta varianta pentru ca ofera o experienta de sofat apropiata de cea a unui automobil electric, precum si pentru usurinta cu care poate fi controlata turatia si sarcina motorului termic atunci cand se doreste ca o parte din puterea sa fie transferata generatorului electric. Modulul contine si toate echipamentele anexe, rezervorul de combustibil, sistemul de racire si radiatorul, exceptand bateria, al carui rol este preluat de cea proprie a masinii.

SCI hyMod 61 SCI hyMod – Conceptul 100% romanesc

Atunci cand hyMod imbarca Engine-Pack, soferul poate alege ca masina sa reactioneze in functie de nevoile de moment, datorita prezentei la bord a doua propulsoare cu o putere maxima combinata de 150 CP. Cele trei posibilitati sunt disponibile prin activarea unuia dintre comutatoarele situate pe consola centrala: „Auto”, „4×4” si „City Smart”.

Pret si costuri de utilizare

Creatorii lui SCI hyMod si-au imaginat si cam cat ar costa un astfel de model, daca ar fi produs in serie. N-ar trebui sa depaseasca cu mult 25.000 euro, pentru a fi atractiv pentru cei interesati, asa ca au fost identificate cateva solutii pentru eficienta.

Cea mai simpla modalitate de utilizare presupune inchirierea, in leasing, a modulelor, sistem propus si de alti constructori. Utilizarea lui SCI hyMod impune plata unei „rate” lunare fixe, la care se adauga o taxa modica pentru fiecare operatie de schimbare a modulelor, intr-unul din centrele specializate (care ar trebui sa se regaseasca in orice oras important).

SCI hyMod 71 SCI hyMod – Conceptul 100% romanesc

Practic, dupa o perioada oarecare de utilizare in modul electric, proprietarul poate vizita un astfel de centru inaintea iesirii din oras, asa cum trece, spre exemplu, pe la un supermarket pentru proviziile de drum. Realizandu-se complet automat, schimbarea in sine nu va dura mai mult de 10-15 minute, din momentul preluarii lui hyMod de personalul specializat.

Date tehnice (cifre estimative)

Lxlxh: 4100 x 1840 x 1680 mmAmpatament: 2740 mm

Masa proprie automobil: 1400 kg

Din care modul: 250 kg

Capacitate rezervor combustibil (Engine-Pack): 35 litri

Capacitate utila baterie proprie: 5 kWh

Capacitate utila Batery-Pack: 17 kWh

Motor electric: 48 kW (65 CP), 200 Nm

Motor termic: 62 kW (85 CP)/5500 rpm, 145 Nm/1900 rpm

Performante

Mod electric:

0-100 km/h: 18 secunde

Viteza maxima: 130 km/h

Autonomie: 180 km (140+40)

Mod hibrid:

0-100 km/h: sub 10 secunde

Autonomie: 620 km (580+40)

Viteza maxima: 170 km/h

Consum mediu: <6 l/100 km

Pret vehicul baza (fara module): 25.500 euro, fara taxe

PS: Informatii complete despre SCI hyMod gasiti in revista Autoshow care apare zilele acestea pe piata.


Eu as spune ca este o premiera in Romania. Un automobil original, SCI hyMod, care propune solutii pertinente, eventual aplicabile in serie cu tehnologia actuala. In plus, este facut de trei prieteni de-ai mei, cu doi dintre ei am lucrat niste ani la Auto Mondial, pe unul dintre ei il stiti deja.

SCI hyMod este un concept de automobil propus de o echipa din Romania, formata din Dan Scarlat (jurnalist auto), Marian Cilibeanu (designer, il stiti dupa pseudonimul MCV pe care-l foloseste pe Motorstory) si Cristian Ionescu (inginer).

SCI hyMod a fost gandit pentru a elimina principalele inconveniente ale automobilele ecologice ale momentului: autonomia limitata in cazul celor electrice si consumul aproape constant de combustibil al celor hibride. SCI hyMod propune o structura modulara (electric/hibrid), care poate fi perfect adaptata nevoilor de moment ale utilizatorilor.

Pentru o functionare cotidiana lipsita de emisii nocive, hyMod este un automobil exclusiv electric, in timp ce, in cazul calatoriilor interurbane, cand autonomia sporita si posibilitatea de realimentare rapida reprezinta elemente esentiale, se poate transforma, cu ajutorului unui centru logistic dedicat, intr-un hibrid veritabil, prin adaugarea unui “rucsac” ce contine si un motor termic.

Numele „hyMod” vine de la „hybrid” si „modular”, cele doua cuvinte care identifica cel mai bine ideea acestui concept. „SCI” vine de la numele „parintilor” sai (Dan SCARLAT, Marian CILIBEANU si Cristian IONESCU), dar poate fi asociat si cu ideea de „science”.

Conceptul, al carui design este absolut original, prietenos, dar si ultramodern, definit in special de ochelarii farurilor, adopta forma unui monovolum ce poate acomoda pana la 6 ocupanti, chiar daca lungimea este de 4,1 metri.

Interiorul este dominat de luminozitate (observati cam ce suprafata vitrata are SCI hyMod), iar plansa de bord este simpla si moderna. Spectaculos este insa tabloul de bord, sau, mai degraba, tableta de bord. Toate comenzile principale, precum si instrumentele si indicatoarele bordului, ecranul GPS si cel al sistemului multimedia, sunt afisate digital, pe o tableta tactila, transparenta si amovibila, numita „drivePad”, care poate culisa in bord.

Un sistem de propulsie unic si aplicabil

SCI hyMod reuseste sa fie ce vrea soferul: model strict electric, dar si hibrid. Pentru a fi posibila functionarea atat in regim electric cat si hibrid, configuratia tehnica a lui hyMod este complexa. Partea frontala gazduieste un motor electric de tip sincron cu magnet permanent, care actioneaza rotile anterioare avand rolul exclusiv de propulsie in modul electric. Central fata, in podea, se gaseste o baterie de acumulatori fixa, cu capacitatea utila de 5 kWh, a carui rol este de a asista sursa principala de energie si de a actiona, in anumite cazuri, pentru suplimentarea acesteia.

In spate se gaseste o structura modulara, care permite „transformarea” caracteristicilor tehnice. Zona puntii ascunde semicuplaje fixe si planetarele dintre acestea si rotile spate, care deservesc automobilul exclusiv in modul termic.

Multumita utilizarii unor materiale usoare, care compenseaza ranforsarile si aceste elementele suplimentare impuse de solutia modulabila, masa proprie a automobilului este de circa 1400 kg, din care 1150 kg vehiculul de baza si 250 kg modulul.

Doua module sunt disponibile, in functie de necesitatile de utilizare: unul include un set de baterii („Batery-Pack”), iar al doilea un grup motopropulsor traditional („Engine-Pack”).

Modul electric

In acest mod de functionare, SCI hyMod nu difera cu nimic de un automobil electric obisnuit. „Rucsacul” dedicat include un set de acumulatori cu capacitatea de 17 kWh, care alimenteaza motorul electric frontal. Specificatiile acestuia (putere maxima de 65 CP si cuplu motor constant de 200 Nm) permit acceleratii convingatoare in regim urban, cand viteza nu depaseste 50-60 km/h, dar si atingerea unei zone superioare de 130 km/h, in cazul in care automobilul este utilizat pentru a face naveta. Modulul „Batery-Pack” poate asigura de unul singur o autonomie de 140 km, suplimentata, la nevoie, de interventia bateriei proprii de 5 kWh, pana la o valoare totala de peste 180 km.

Modulde functionare „hibrid”

Modulul dedicat, Engine-Pack”, contine un motor termic de 82 CP cuplat la o cutie de viteze cu variatie continua. S-a ales aceasta varianta pentru ca ofera o experienta de sofat apropiata de cea a unui automobil electric, precum si pentru usurinta cu care poate fi controlata turatia si sarcina motorului termic atunci cand se doreste ca o parte din puterea sa fie transferata generatorului electric. Modulul contine si toate echipamentele anexe, rezervorul de combustibil, sistemul de racire si radiatorul, exceptand bateria, al carui rol este preluat de cea proprie a masinii.

Atunci cand hyMod imbarca Engine-Pack, soferul poate alege ca masina sa reactioneze in functie de nevoile de moment, datorita prezentei la bord a doua propulsoare cu o putere maxima combinata de 150 CP. Cele trei posibilitati sunt disponibile prin activarea unuia dintre comutatoarele situate pe consola centrala: „Auto”, „4×4” si „City Smart”.

1 – „Auto-control”

Reprezinta modul automat in care hyMod este setat automat la fiecare pornire a motorului. In acest caz centrala electronica preia rolul de gestionare a tractiunii, in functie de diversi factori comunicati de senzorii imbarcati. Pentru ca vorbim de calatorii interurbane, la regimuri putin variabile, in cea mai mare parte a timpului motorul electric este decuplat, automobilul functionand ca unul cu propulsie spate. Atunci cand soferul actioneaza cu forta pedala de acceleratie (de exemplu in cazul unei depasiri) motorul electric va interveni automat pentru a asigura necesarul suplimentar de putere. De asemenea, sistemul ESP poate comanda actionarea puntii fata atunci cand rotile posterioare pierd aderenta, astfel hyMod beneficiind de avantajele unui vehicul cu tractiune integrala.

Eficienta financiara

Utilizarea unor materiale usoare poate insemna, in unele cazuri, costuri ceva mai ridicate de produtie, dar automobilul de baza ar trebui sa nu depaseasca cu mult pretul de 25.000 de euro, fara taxe. Daca am adauga si cele doua module, pretul final ar creste sensibil, dar, in utilizarea lui hyMod, proprietarul ipotetic nu are de ce sa fie interesat de acest aspect.

Cea mai simpla modalitate de utilizare presupune inchirierea, in leasing, a modulelor, sistem propus si de alti constructori. Utilizarea lui SCI hyMod impune plata unei „rate” lunare fixe, la care se adauga o taxa modica pentru fiecare operatie de schimbare a modulelor, intr-unul din centrele specializate (care ar trebui sa se regaseasca in orice oras important).

Practic, dupa o perioada oarecare de utilizare in modul electric, proprietarul poate vizita un astfel de centru inaintea iesirii din oras, asa cum trece, spre exemplu, pe la un supermarket pentru proviziile de drum. Realizandu-se complet automat, schimbarea in sine nu va dura mai mult de 10-15 minute, din momentul preluarii lui hyMod de personalul specializat.

Date tehnice (cifre estimative)

Lxlxh: 4100 x 1840 x 1680 mm

Ampatament: 2740 mm

Masa proprie automobil: 1400 kg

Din care modul: 250 kg

Capacitate rezervor combustibil (Engine-Pack): 35 litri

Capacitate utila baterie proprie: 5 kWh

Capacitate utila Batery-Pack: 17 kWh

Motor electric: 48 kW (65 CP), 200 Nm

Motor termic: 62 kW (85 CP)/5500 rpm, 145 Nm/1900 rpm

Performante

Mod electric:

0-100 km/h: 18 secunde

Viteza maxima: 130 km/h

Autonomie: 180 km (140+40)

Mod hibrid:

0-100 km/h: sub 10 secunde

Autonomie: 620 km (580+40)

Viteza maxima: 170 km/h

Consum mediu: <6 l/100 km

Pret vehicul baza (fara module): 25.500 euro, fara taxe

Despre autor

Jurnalist auto, 11 ani de experienta in presa scrisa, TV si online. Fondator al blogului Motorstory.ro, in 2008.