Drive test – Lancia Ypsilon 0.9 TwinAir – Motor sau generator?!

Am asteptat cu mare interes un test cu cel mai mic motor din curentul downsizing. Cel de 0,9 litri, turbo, cu 2 cilindri, facut de Fiat. Si am pus mana pe el. Dar nu pe un Fiat, ci pe noua Lancia Ypsilon.

Ca sa ne lamurim de la bun inceput. Marele meu interes a fost pentru motor. Asa ca Lancia Ypsilon, in esenta ei, a cazut oarecum pe locul 2. Nu-i grav, nu sunt multe de spus despre masina asta. E lucrata bine, e altfel, atrage atentia intr-un mare fel si e destinata doar pasionatilor pasionatelor de stil/moda/fashion care sunt si dispuse sa plateasca (nu putin) pentru asta. Cam asta-i rezumatul referitor la masina, la cum arata ea si cui se adreseaza. Mai multe aflati din galeria foto.

Drive test Lancia Ypsilon 0.9 TwinAir art1 Drive test   Lancia Ypsilon 0.9 TwinAir   Motor sau generator?!

Dar sa revenim la motor. Va spun sincer, am fost destul de socat la primul contact. Am luat masina din Militari si am traversat orasul la ora de varf. Am ajuns dupa vreo 15 km cu un consum de 9 litri/100 km si intrebandu-ma ce-a fost in mintea italianilor de-au facut un asemenea motor.

Motorul este unul de 875 cmc, cu doi cilindri, turbo si produce 85 CP si 145 Nm. Primul lucru care te marcheaza la el este sunetul. Nu stiu daca stiti cum suna un generator… un fel de parait care-ti arata ca e facut sa stea si sa produca energie. Asta e un motor si suna fix ca un generator. Paraitul ala te insoteste mereu, indiferent de turatie.

Drive test Lancia Ypsilon 0.9 TwinAir art2 Drive test   Lancia Ypsilon 0.9 TwinAir   Motor sau generator?!

Trecand peste asta, am invatat sa-l conduc si am iesit din Bucuresti la un drum de circa 400 km. Ei, lucrurile se mai schimba. Culmea, in oras nu mi-a placut, desi e un motor facut strict pentru mediul urban, dar in afara, la viteza, a fost mai bun decat ma asteptam. Pentru ca, la turatie, ajungi sa vezi cei 85 CP.

Din motive personale, m-am cam grabit asa ca am lucrat intens cu acceleratia si cutia de viteze manuala, cu 5 trepte. Ehh, nu-i chiar rau. Am mentinut cam 140 km/h fara mari batai de cap si fara sa mi se para o eternitate pana ajung la valoarea asta. Deci merge fara probleme la viteza de autostrada. Cu paraitul de rigoare, desigur. Oficial, 100 km/h sunt atinsi in 11,9 secunde, iar viteza maxima este de 176 km/h. Asadar, valori destul de ok pentru o masina de sub o tona cu doar 2 cilindri.

Drive test Lancia Ypsilon 0.9 TwinAir art4 Drive test   Lancia Ypsilon 0.9 TwinAir   Motor sau generator?!

Consumul oficial extraurban este de 3,8 litri/100 km. N-am avut rabdare sa merg cu 90 km/h, asa ca mi-a iesit cam 6,5 litri/100 km, dar in ritm alert.

In oras, peste cam doua zile de la primul contact, eram deja obisnuit cu masina. Asa ca am obtinut un decent 6,3 litri/100 km fata de cei 5 l/100 km oficiali.

Drive test Lancia Ypsilon 0.9 TwinAir art3 Drive test   Lancia Ypsilon 0.9 TwinAir   Motor sau generator?!

Concluzia este urmatoarea. Italienii au vrut sa faca ceva ce stiau ei ca au mai facut candva. Le-a iesit bine, dar nu pentru zilele noastre. Da, poti trai cu motorul asta in oras, il poti si scoate din oras, dar sigur, la un moment dat, iti vei spune ca-i prea mic. Ii trebuiau macar 3 cilindri, ii trebuia alt sunet. Da, livreaza peformanta ca un motor mai vechi de 1,4 litri, dar felul in care-o face te poate dezamagi usor.

Drive test Lancia Ypsilon 0.9 TwinAir art5 Drive test   Lancia Ypsilon 0.9 TwinAir   Motor sau generator?!

In alta ordine de idei, nu pricep de ce l-au pus pe Ypsilon. E o masina mica, e adevarat, dar e o masina nu ieftina, de stil. Oricat te-ar interesa doar stilul si faptul ca este poate cel mai eco motor pe benzina, vrei sa dai 13.860 euro pe o masina care suna ca un generator?

De asemenea, nu-si are locul nici pe Alfa MiTo, pe care l-au pus recent. Alfa are o imagine legata mult de dinamica, iar motorul asta nu-i prea bun prieten cu dinamica..

Despre autor

Jurnalist auto, 11 ani de experienta in presa scrisa, TV si online. Fondator al blogului Motorstory.ro, in 2008.